Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Organisering Hvad er ”Sår-i-Syd” En decentral, tværfaglig og tværsektoriel samarbejdsmodel – med en ”postkasse” på sygehuset. Ressourcepersoner, der.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Organisering Hvad er ”Sår-i-Syd” En decentral, tværfaglig og tværsektoriel samarbejdsmodel – med en ”postkasse” på sygehuset. Ressourcepersoner, der."— Præsentationens transcript:

1

2 Organisering

3 Hvad er ”Sår-i-Syd” En decentral, tværfaglig og tværsektoriel samarbejdsmodel – med en ”postkasse” på sygehuset. Ressourcepersoner, der findes i kommunerne, der hvor patienterne er, inddrages Nem og hurtig adgang til specialist – begge veje

4 Vores privilegium: 24 sårsygeplejersker i primærsektor 6 sårsygeplejersker i sekundærsektor 1 stomisygeplejerske diabetessygeplejersker

5 Vores akilleshæl: Ikke ret mange fodterapeuter, der lever op til lovgivningens krav Dette er ved at blive undersøgt !

6 Sår-i-Syd – et koncept Dokumentation – Audit på større amputationer i en 2-årsperiode Spørgeskemaundersøgelse til 107 borgere Spørgeskema til PLO Nødvendighed for forbedring ? Hvorledes forbedring ? Kort sigt Lang sigt

7 Amputationer 48 om året på vasculær/neuropatisk basis – heraf 24 hos diabetikere ! reduktion 12 Mål: halvering af ”diabetiske” amputationer - reduktion 12 om året

8 Spørgeskema til klienterne 2/3 har smerter, 1/3 invaliderende Diagnose ikke stillet Kastes rundt i systemet Socialt isoleret mere om det på onsdag 11.10 i Haderslev

9 Spørgeskema til PLO 62% besvarer 110/177 sv t 62% besvarer 85% svarer at de behandler selv og ofte 72% i samarbejde med hjemmeplejen Diagnosen stillesklinisk billede (75%) Diagnosen stilles ud fra et klinisk billede (75%) og 43% svarer at de måler ankel arm index Mange podninger, men relativt sjældent antibiotica

10 Produkter 1. Tør bandage – 55 1. Melolin – 55 3. Hydrogel – 43 4. Saltvandsgaze – 42 5. Hydrocolloid – 35 6. Alginat – 21 7. Skum - 15

11 Sårsygeplejersker? Yes or no! 74 ved, de er der 74 ved, de er der 25 ved det ikke 25 ved det ikke 11 siger nej til deres eksistens 11 siger nej til deres eksistens

12 Nødvendighed for forbedring Bedre produktkendskab Bedre produktkendskab Ensartet produktsortiment Ensartet produktsortiment

13 ”Positivlisten” Gælder kun for sygesikringens og sygehusområdet ! Men der er mulighed for kommunerne !

14 HULDA HULDA har ordet

15 Status okt 2006. Hvordan forbedring? - kort sigt Hvordan forbedring? - kort sigt Fredagsambulatorium i Aabenraa Udvide samarbejdet i ortopædkirurgisk ambl. i Sønderborg (Tirsdag) implementere telemedicin

16 Henvisning Alm. ”gammeldags” henvisning Kontakte sårsygeplejersken i kommunen Oprettes i telemedicin – samtykke Sårsygeplejersken kontakter egen læge Oprettes i telemedicin - samtykke

17 Aabenraa Sårbehandling på højt fagligt niveau Mulighed for: duplexscanning af vener Måling af tå-tryk

18 Sønderborg Sårbehandling på højt fagligt niveau Sårbehandling på højt fagligt niveau Samarbejde med Sahva Samarbejde med Sahva- Mulighed for behandlersko ”on the spot” ”On line” korrektion af aflastende indlæg Dynamisk ganganalyse inkl. ”in sole test” Tiltag til blivende fodtøj Opfølgning efter at fodtøj er udleveret

19 Telemedicin Vi arbejdede videre med den model, der var blevet udviklet i Århus. Selve arbejdet med ”rigtige” patienter startede primo november 2005 Hulda Skov og Tove Christiansen Implementering i kommunerne startede medio februar 2006 og er on-going!

20 Finansiering Uden ansøgning Uden ansøgning, fra Afdelingen for Forskning og Videreuddannelse, De Sønderjyske Sygehuse Driften varetages af amtet Samarbejde med Dansk Telemedicin A/S

21 Krav for at være med Kunne udføre doppler-trykmåling Kunne undersøge for neuropati Monofilament Tipterm Kunne opmåle såret – Visitrax Kunne tage billeder mobiltelefon eller kamera

22 Telemedicin Fordelene ved telemedicin: Fordelene ved telemedicin: Kort vej mellem ”specialist” i primærsektor og ”specialist” i sekundærsektor Hurtig diagnostik Kvalitetskontrol Overskuelighed Faglig opbakning Efterkontrol indbygget Nemmere for patienten

23 Lad os kigge ! www.pleje.net

24 Status Sårsygeplejersker fra 17 af 23 kommuner, i det nuværende Sønderjyllands Amt, er koblet på Alle kommende 4 stor-kommuner er godt repræsenteret 150 patienter er oprettet

25 Hvordan - lang sigt ? Udvide ambulatorie funktionen Større produktion Koble flere sygehuslæger på Større driftssikkerhed, flere nuancer Forankre i systemet troværdighed Dokumentere videreudvikle

26 Hvordan - lang sigt ? Koncept under overvejelse for diabetikere Alle diabetikere skal screenes for arteriel insufficiens og neuropati Risikogruppen (15%) bliver identificeret Disse henvises til diabetes fodsårscenteret Status og vejledning Oprettes i telemedicin opfølgning Kontrolleres af ”specialist” i primærsektor

27 Før vi det til at køre, skulle vi kunne nedsætte diabetes amputationer fra: 24 om året til ----- 2 Optimist ??

28


Download ppt "Organisering Hvad er ”Sår-i-Syd” En decentral, tværfaglig og tværsektoriel samarbejdsmodel – med en ”postkasse” på sygehuset. Ressourcepersoner, der."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google