Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fri bevægelighed – Hvad betyder det for dig og din virksomhed ?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fri bevægelighed – Hvad betyder det for dig og din virksomhed ?"— Præsentationens transcript:

1 Fri bevægelighed – Hvad betyder det for dig og din virksomhed ?
Indlæg på møde for DI Hovedstaden 18. marts 2009 v/Annette Dragsdahl, DI

2 Det indre marked… Omfatter 27 EU-lande samt Norge, Island og Liechtenstein ca. 500 mio. indbyggere Overordnet princip: Fri bevægelighed for personer varer tjenesteydelser kapital

3

4 At skabe det indre marked er en løbende proces…

5 Fri etablering

6 Fri etablering af virksomhed i et andet land
Værtslandets nationale regler gælder Forskelle i selskabstyper, procedurer og regler EU-Kommissionen presser for lettere og hurtigere etablering af nye virksomheder

7 Fri bevægelighed over grænserne

8 Fri bevægelighed for produkter og personer
Salg over grænserne Hovedprincip: gensidig anerkendelse, d.v.s. når lovligt salg i ét land, også lovligt i de øvrige De fleste produktområder er underlagt fælles EU-lovgivning Bemærk : national markedsføringslovgivning Personer kan frit rejse ud, også i arbejdssammenhæng Bemærk: registreringskrav i enkelte lande

9 Værktøjskassen for fri bevægelighed
Gensidig anerkendelse ( % af produkterne) af prøvningsresultater og certifikater af lovgivning Tilnærmelse/harmonisering af lovgivning (ca. 500 direktiver) Forordninger (ca. 600 vedr. IM) Gammel metode (total harmonisering) Ny metode (25 direktiver) (total harmonisering) Minimum harmonisering (f.eks. typisk inden for miljø) 'Soft law', såsom standarder og frivillige aftaler NB: De nationale myndigheder er ansvarlige for markedskontrol!

10 Værktøjskassen (fortsat)
Problemløsning Myndighedssamarbejde Notificering af nationale tekniske forskrifter (jf. TRIS-databasen) Kommissionen kan anlægge sag over for medlemslandene Domstolsafgørelser (nationale + EF-Domstolen) SOLVIT - et problemløsningsnetværk

11 Nye rammer for produktlovgivning

12 Udgangspunkt: Ny metode direktiver
Fastlægger væsentlige krav til produkter inden for en gruppe (f.eks. maskiner, legetøj, el-artikler) Tekniske detaljer specificeres i standarder Fastlægger krav til vurdering af overensstemmelse - Niveau afhængig af risiko og grad af farlighed - Hovedprincip: fabrikanterklæring - Anvendelse af standarder medfører forenklet procedure - Ved certificering: brug af "bemyndigede organer" CE-mærkning (21 ud af 25 direktiver)

13 Vigtigt med tillid til strukturen bag mærket!
CE - ikke blot et mærke! Vigtigt med tillid til strukturen bag mærket!

14 Nye rammer for produktlovgivning
Mere sikre produkter på markedet på grund af: Mere effektiv og ensartet markedskontrol Ansvar og krav til de enkelte led i forsyningskæden defineres klarere Krav om større kompetencer hos myndigheder og uafhængige kontrolorganer Bedre konkurrencevilkår for virksomhederne på grund af: Bedre lovgivning for produkter Øget markedskontrol Bedre og mere ensartet håndhævelse Bedre sikring af princippet om gensidig anerkendelse Bedre markedsadgang

15 Varepakkens indhold Forordning om akkreditering og markedskontrol (765/2008) Generelle principper for CE-mærkning indgår heri CE-mærkning styrkes generelt Afgørelse om fælles rammer for markedsføring af produkter (= revision af ny metode) - (768/2008) Vil tjene som model/reference ved fremtidig produktlovgivning Generelle principper Definitioner Erhvervsdrivendes forpligtelser Overensstemmelsesprocedurer Krav vedrørende bemyndigelse af overensstemmelsesvurderingsorganer Forordning om procedurer til underbyggelse af princippet om gensidig anerkendelse (764/2008)

16 Generelle principper i Afgørelsen…
Erhvervsdrivende er - i forhold til deres respektive roller i forsyningskæden - ansvarlige for, at deres produkter opfylder kravene i al gældende lovgivning (art. 1.2) …ansvarlige for at sikre, at alle de oplysninger, de giver om deres produkter, er korrekte, fuldstændige og i overensstemmelse med de gældende fællesskabsregler (art. 1.3) De generelle principper skal gælde i lovgivningen. Dog kan lovgivningen afvige, hvor dette er hensigtsmæssigt som følge af sektorspecifikke behov, navnlig hvis der allerede er omfattende lovgivning på området (art. 2) Henvisning til harmoniserede europæiske standarder i forbindelse med anvendelse af væsentlige krav

17 Erhvervsdrivendes forpligtelser…
Fabrikanten har fuldt ansvar for vurdering af overensstemmelse for teknisk dokumentation udarbejdelse af overensstemmelseserklæring CE-og øvrig mærkning brugsanvisning og sikkerhedsinformation stikprøvekontrol for forbrugervarer om nødvendigt føre register over klager produkttilbagetrækning samt orientering af myndighederne og de efterfølgende led i kæden Fabrikanten skal på grundlag af begrundet anmodning give al den information og dokumentation, der er nødvendig for at konstatere produktets overensstemmelse med lovgivningen, på et for denne myndighed forståeligt sprog…

18 Erhvervsdrivendes forpligtelser
Importøren skal kun bringe produkter, der opfylder kravene i omsætning… skal sikre at fabrikanten har opfyldt sine forpligtelser… at brugsanvisning m.v. følger med produktet sikre at opbevarings- og transportbetingelser ikke bringer produktets overensstemmelse i fare foretage stikprøvekontrol og om nødvendigt føre register over klager m.v. samt orientere distributøren opbevare en kopi af overensstemmelseserklæringen sikre, at teknisk dokumentation kan stilles til rådighed for myndighederne m.v. (se fabrikantens forpligtelser…) importørens navn/varemærke og kontaktadresse skal fremgå af produktet, eller hvis ikke muligt, af emballagen eller et dokument, der ledsager produktet…

19 Erhvervsdrivendes forpligtelser …
Forhandleren skal handle med fornøden omhu over for de gældende krav kontrollere, at produktet er forsynet med den krævede overensstemmelsesmærkning at produktet er ledsaget af den krævede dokumentation og af en brugsanvisning og sikkerhedsinformation at fabrikantens og importørens navn m.v. er påført sikre opbevarings- og transportbetingelser ikke bringer produktets overenstemmelse i fare evt. produkttilbagekaldelse, orientering til myndighederne m.v.

20 CE-mærkning styrkes i den nye lovpakke

21 Gensidig anerkendelse
…..nye regler præciserer Gensidig anerkendelse Fastslår princippet om fri bevægelighed og gensidig anerkendelse Gælder for det ikke-harmoniserede område Fastslår, at myndighederne har 'bevisførelsen' Lovlighed skal afgøres ud fra det konkrete produkt Fastlægger procedure og tidsfrist for kommunikation med fabrikant/importør Kontaktpunkter etableres for vederlagsfri information Rapporteringspligt for medlemslandene Kommissionen skal vurdere behov for evt. fælles regler Ikke nyt princip: MS kan ikke forbyde salg på sit område af produkter, som markedsføres lovligt i en anden medlemsstat, selv om de er fremstillet efter tekniske forskrifter, der afviger fra nationale regler. Baggrund: Mange nationale krav = barrierer. F.eks. betegnelse, form, kvalitet, sikkerhed, størrelse, vægt, sammensætning, tekniske specifikationer, præsentation, mærkning. Formål: at forbedre fri bevægelighed ved at fjerne tekniske barrierer for varer i sektorer, der ikke er underlagt harmoniseret lovgivning. Forordningen henvender sig til myndighederne. Tvingende almene hensyn (art. 28 og 30): forbrugerbeskyttelse, miljøbeskyttelse, risikoen for alvorlig underminering af den økonomiske balance i det sociale sikringssystem. Myndighederne kan kræve oplysninger om produktet og lovlig markedsføring i anden MS. Gensidig anerkendelse af akkrediterede prøvninger/certificeringer Bevisførelse: 1. skriftlig meddele berrettigelse (art. 30) inkl. begrundelse for afgørelse dages svarfrist til virksomhed dages svarfrist til myndigheder hvor virksomheds svar iagttages - ellers lovligt. 4 Klagevejledning. Produktkontaktpunkter oplyser: nationale tekniske forskrifter for specifikke produkttyper, krav om forudgående godkendelse samt princip om GA. kontaktoplysninger for myndigheder samt oplysninger om retsmidler besvarer inden 15 dage. 13. maj 2009.

22 Nye sektordirektiver Allerede vedtagne:
Maskindirektivet (2006/42) - pr. 29. december 2009 Revision undervejs i beslutningsprocessen: Legetøjsdirektivet (trepartsaftale vedtaget i EP ) Kosmetikdirektivet Byggematerialedirektivet Ændringer fra Afgørelsen om en fælles ramme vil løbende blive indført i lovgivningen, evt. med et overordnet direktiv, der ændrer 'på tværs' Vejledning om de nye rammer vil blive udarbejdet af Kommissionen

23 Det nye maskindirektiv - 2006/42
Målet var forenkling Resultat: Ikke megen forenkling, men en del præciseringer Begrænset omfang af væsentlige ændringer Ændringer ud fra løbende fortolkninger og praksis Struktur og nummerering i Bilag I bibeholdt i stort omfang MEN OBS: Ændringer i forbindelse med brugsanvisning og teknisk dossier! Ingen overgangsordning!

24 Bemærk især: Nyt maskindirektiv 2006/42 træder i kraft pr. 29. december 2009 Ingen overgangsordning Anvendelsesområdet udbygget og præciseret - f.eks. skæringslinie til Lavspændingsdirektivet (2006/95) Nye krav til leverandører af delmaskiner Sikkerhedskomponenter: ingen CE-mærkning! Overensstemmelsesvurdering for bilag IV-maskiner forenklet Nyt kvalitetsledelsesmodul som valgmulighed Teknisk dossier skal kunne samles inden for EU

25 Revision af byggevaredirektivet
Behov for klarere bestemmelser Forenkling ønskværdig, især for MMV'er Styrke systemets pålidelighed Forskellige nationale fortolkninger fører nu til forordning Forslag til forordning - KOM(2008) 311 af 26. maj 2008

26 Nyttige links Generel information, guidelines etc.
ec.europa.eu/enterprise/newapproach europa.eu.int/comm/enterprise/pressure_equipment/ped europa.eu.int/comm/enterprise/mechan_equipment europa.eu.int/comm/enterprise/atex Søgning efter specifikke direktiver (år - nummer) europa.eu.int/eur-lex Ny metode direktiver med tilhørende standarder National teknisk regulering, i.e. 98/34 TRIS-database: europa.eu.int/comm/enterprise/tris

27 Tak for opmærksomheden! Spørgsmål?


Download ppt "Fri bevægelighed – Hvad betyder det for dig og din virksomhed ?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google