Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Optimér virksomhedens forretningsprocesser med Business Integration Mød Microsoft d. 30. marts 2004 Jørgen Rahbek Presales konsulent, e-biz servere

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Optimér virksomhedens forretningsprocesser med Business Integration Mød Microsoft d. 30. marts 2004 Jørgen Rahbek Presales konsulent, e-biz servere"— Præsentationens transcript:

1 Optimér virksomhedens forretningsprocesser med Business Integration Mød Microsoft d. 30. marts 2004 Jørgen Rahbek Presales konsulent, e-biz servere JorgenR@microsoft.com

2 Agenda Den agile virksomhed Den agile virksomhed  Integrationskrav Integrationsparadigmer Integrationsparadigmer Introduktion til BizTalk Server 2004 Introduktion til BizTalk Server 2004 Ideer til salgsprocessen Ideer til salgsprocessen

3 Den agile organisation Føl forretningens puls Analysérafvigelser Beslutning Kommunikér Gennemfør Kortere tid = højere agilitet

4 Web EDI XML Mail iDoc Flad fil X12 XML Krav til integration – internt og eksternt Det danske virksomhedslandskab Flad fil

5 Problemstillinger – business integration Økonomi Økonomi  Tidligere løsninger (f.eks. EDI) for dyre for andet end de største partnere  Investering skal berettiges af én kunderelation Manglende fleksibilitet Manglende fleksibilitet Brudte integrationskæder Brudte integrationskæder  Intern OG eksterne  Ikke optimal ROI på integrationsinvesteringer  Manuel håndtering af små kunder og partnere Økonomi Økonomi  Lav initialomkostning + driftsudgifter  Leverandørs investering kan genanvendes i andre relationer (Eksternt eller internt) Fleksibilitet Fleksibilitet  Frihed i dataformater (XML, Txt, EDI…)  Mulighed for centralstyring fra ”Hub” Ubrudte integrationskæder Ubrudte integrationskæder  Genanvend integrationsværktøjer  Automatiseret  Manuel  Automatiseret håndtering af alle leverandører UdfordringØnsker

6 Microsoft BizTalk Server 2004

7 Hvor mange sprog taler jeres IT? Ciao Hola Hello Hallo Bonjour Howdy Hejsan

8 BizTalk Server er simultantolken BizTalk Mapper Ciao Hola Hello Hallo Bonjour Howdy Hej BizTalk Server Hejsan

9 Hvad nu hvis vi ikke havde telefoncentraler?

10 BizTalk er telefoncentralen BizTalk Messaging BizTalk SAP Navision Kunde Leverandør CRM Mainframe Unix

11 Point to Point Hub & Spoke Paradigme Model Funktionsorienteret (ad-hoc) Tilføjer systemer og integration efter behov Tilføjer systemer og integration efter behovStruktureret Abstrakte systemgrænseflader Abstrakte systemgrænseflader Design af forretningsprocesser Design af forretningsprocesser Egenskaber Tæt koblede systemer Tæt koblede systemer Eksponentiel vækst i integrationspunkter Eksponentiel vækst i integrationspunkter Løst koblede systemer (publish/subscribe) Løst koblede systemer (publish/subscribe) Skalerbar, enkel administration, fleksibel, udvidelsesmuligheder Skalerbar, enkel administration, fleksibel, udvidelsesmuligheder Teknologi Ofte proprietær Ofte proprietær Ukoordineret kodning Ukoordineret kodning XML og Web Services XML og Web Services Central kontrol med genbrug af forretningsprocesser Central kontrol med genbrug af forretningsprocesser Udfordringer Kompleks administration Kompleks administration Høje vedligeholdelses-omkostninger Høje vedligeholdelses-omkostninger Store datamængder og tilgængelighed af Hub Store datamængder og tilgængelighed af Hub Et paradigme skifte

12 Udvidet fokus Hvordan kan vi få forretningsanalytikerne og områdespecialisterne til at deltage i design og implementering af automatiserede forretningsprocesser? Hvordan kan vi få forretningsanalytikerne og områdespecialisterne til at deltage i design og implementering af automatiserede forretningsprocesser? Hvordan sikrer vi os, at slutbrugeren er integreret med en automatiseret forretningsproces? Hvordan sikrer vi os, at slutbrugeren er integreret med en automatiseret forretningsproces? Hvordan sikrer vi, at en områdeansvarlig altid har et overblik over status på sine forretningsprocesser? Hvordan sikrer vi, at en områdeansvarlig altid har et overblik over status på sine forretningsprocesser? Måneder/År  dage/uger Måneder/År  dage/uger

13 Det virkelige mål: Integration, procesautomation og gennemsigtighed KunderBank IndkøbsordreDistribution ERP Tjek kredit- status Lager Ordrestyring Opdatér ERP Begynd afsendelse Fakturér kunde Tjek lageret Levér fra lager Send varerne

14 Message Box på ét billede…. Business Process Mapping Orchestration Receive Location Receive Pipeline Send Port Send Pipeline XML Flat File XML XML Receive Adapter Send Adapter

15 BizTalk udvikling BizTalk udviklingsværktøjer er samlet i Visual Studio.NET BizTalk udviklingsværktøjer er samlet i Visual Studio.NET Udvikling i alle.NET programmeringssprog Integreret versionsstyring Udvikling i alle.NET programmeringssprog Integreret versionsstyring

16 Administrationsværktøjer Konsol til drift af serverfarme – idriftsættelse, skallering Konsol til drift af serverfarme – idriftsættelse, skallering Konsol til overvågning af processer, filer, fejlhåndtering Konsol til overvågning af processer, filer, fejlhåndtering

17 For vidensmedarbejderen Vidensmedarbejdere (fx processejere) er en del af løsningen Vidensmedarbejdere (fx processejere) er en del af løsningen  Office integration  InfoPath  Visio  Business Activity Monitoring  Excel  Business Rules Composer  Human Workflow Services  Trading Partner Management

18 BizTalk adaptere BizTalk Adaptere Forbinder applikationer til ét integreret system Giver en hurtig integreret løsning uden kodning Applikations-adaptere   Integrerer forretnings-applikationer   Bruger API’er Teknologi-adaptere   Integrerer applikationer på platforms- niveau   Bruges når modtage-systemet er en teknologi – ikke en applikation   For applikationer uden tilgængelige grænseflader Kunder (CRM) ERP Database Leverandør Mainframe Finanssystem Adaptere

19 PeopleSoftPeregrinePivotalQADQuickbooksRemedy RethinkNDo SAP Scala ServiceSwitchSiebelStaffwareUltimusVantiveVisibility Walker Int Worldtrak Healthcare: HIPAA, HL7 Electronic: RosettaNet Chemical: CIDX Retail: O/POS & RBI Financial: FIX, SWIFT Suppliers: cXML, xCBL OracleDB2SybaseInformixProgressCICSIMS IMS DC/TM dBaseADABASISAMC-ISAMCloudbaseALLBASE/S AS/400 ADDS Regent 40 ADDS Viewpoint ADM11AFPALL-IN-1 Ampex 230 AXIS Navigator Bull TP CORBACobol Cufer T205 DEC VT Deployment DG 216 DG5220DL/1DMSEBCDIC EDI (X12) EDIFACTEssbaseFocusGalileo Hazeltime 1500 HP 700/92/2392A IBM 3101 IBM3151/3161 IBM 3270/E ICL 7561 IDS-II IN2 SM9400g/j INFOAccessInfoman Java EJB JMSKSAMLoopback MDIS PRISM 8/9 Microfusion MF-30 MODEL 204 MQSeriesMVSMumpsOmnidex Oracle AQ P9 ANSI PACE PC Monitor PickPT200QSAM QUME QVT Red Brick RMSRPG SCO ANSI ShareBaseSIFSUPRA System 2000 Tandem NonStop/ TS530 Televideo 910-955 TeradataTI924TotalVTWYSE CA-Datacom/DBCA-IDMSCA-IngresIngres XA Transactions ODBC OLE DB JDBCHTTP/SFTPRdbNet-ISAMQLSQL/DS AxaptaBaanBroadvision Cove Systems CovisintFrontStep Hogan i2 Integral J.D. Edwards MapicsMcHughMegaNavisionOnyx Oracle e-bus Peachtree Infrastruktur Data Applikationer Vertikaler BizTalk adaptere Mere end 350 standardadaptere, der reducerer udviklingstid og kompleksitet

20 5 Manageability: External Deployment- SEED Automated Trading Partner Configuration and Test 1. Package Configuration Settings 2. Spoke downloads package 3. Spoke performs configuration 4. Complete local system test 5. Complete remote process test 6. Deploy into production 1 2 4 3 6Deploy Central organisation Leverandør

21 Web EDI XML Flad fil iDoc X12 XML Et løsningsscenarie Som passer til det danske virksomhedslandskab XML Excel Excel BizTalk 2004 Std. Edition BizTalk Server 2004 Enterprise Edition BizTalk 2004 Partner Edition

22 Overvejelser om salgsprocessen

23 Nye salgskanaler Introduktion af nye produkter Personaliserede volumenprodukter Nytænkning i servicemodeller Reducerede omkostninger og spild Forøget medarbejderfleksibilitet Automation Standardisering af kommunikations- infrastruktur Reducerede gennemløbstider Glade aktionærer Stigende omsætning Profit Return on Assets Udnyttelse af fast kapital Optimering af lagre Optimering af transport Outsourcing/co-sourcing Resultat.. Målt ved … Målt ved … Resulterer i… Driver forretningsværdi... Kortere tid = konkurrencefordel Supply chain inventory visibility Leverandørejede lagre og varer Hurtig opfyldning af lagre og buffere Mød kunde- og leverandørprocesser Reducerede drifts- omkostninger Udnyttelse af drifts-kapital Kritiske forretningsprocesser driver konkurrenceevne og aktionærværdi

24 Eksempler på relevante problemstillinger Beslutningstagere - forretning Manglende evne til at skabe en integreret forretningsproces, som går på tværs af applikationer, medarbejdere og forretningsprocesser Mangler et overblik over forretningens status – i realtid! Forretningsanalytikere arbejder i ”mørke” og kan ikke etablere og administrere (automatiserede) forretningsprocesser Manglende agilitet. Etablering af forretningsprocesser, forretningsapplikationer, elektronisk samhandel er for tidskrævende og dyre at implementere. Beslutningstagere - teknik Svært og dyrt at integrere medarbejdere, relationer og applikationer i automatiserede forretningsprocesser. For høje operationelle omkostninger pga. mange manuelle processer med høj fejlmargin Har fået reduceret budgettet til udvikling og vedligeholdelse Kan ikke integrere nye systemer med gamle uden at bryde den eksisterende (spaghetti) integration

25 Find den rigtige kontakt hos kunden Kører forretningen (Funktionschefer) Udvikler forretningen (Business Leaders) “Business Leaders” er de personer, som kan initiere og drive ændringer i kundens forretning og organisation. Mange forskellige titler, men de: Opsøger og handler på ideerOpsøger og handler på ideer Implementerer og tænker projektorienteretImplementerer og tænker projektorienteret Respekterede og har et stort netværkRespekterede og har et stort netværk

26 ”Business Leaders” er interesserede i…. Forretningsresultater Forretningsresultater  Optimering og målbare resultater  Positionering / differentiering i forhold til konkurrenter Deres egen karriereudvikling Deres egen karriereudvikling  Ønsker anerkendelse for deres vision og opnåede resultater  Ønsker mindst mulig risiko:  Dokumenteret erfaring hos partnere  Enkel samarbejdsmodel (Gerne kun én partner!!)  Accepterer en risiko, men opvejer i forhold til potentiel værdi

27 Sparring med kunderne Virksomhed og ”Business Leader” Microsoft og Partnere Kundens kerneforretning Teknologiens muligheder Hvordan kan ny teknologi hjælpe med til at udvikle kundens kerneforretning?

28 ?? JorgenR@microsoft.com

29 © 2003 Microsoft Corporation. All rights reserved.


Download ppt "Optimér virksomhedens forretningsprocesser med Business Integration Mød Microsoft d. 30. marts 2004 Jørgen Rahbek Presales konsulent, e-biz servere"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google