Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

COP 15 – Klimatopmødets perspektiver for dansk erhvervsliv Finn Mortensen - Direktør Klimakonsortiet.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "COP 15 – Klimatopmødets perspektiver for dansk erhvervsliv Finn Mortensen - Direktør Klimakonsortiet."— Præsentationens transcript:

1 COP 15 – Klimatopmødets perspektiver for dansk erhvervsliv Finn Mortensen - Direktør Klimakonsortiet

2 2 To spor i erhvervsinddragelsen Erhvervsklimapanelet Formål: Inddragelse af forskning og erhvervsliv. Deltagere: Økonomi- og erhvervsministeren Klima- og energiministeren Miljøministeren Udenrigsministeren Videnskabsministeren 18 Personligt udpegede medlemmer 17 organisationer og forskningsinstitutioner Klimakonsortiet Formål: Fælles markedsføring af Danmark, danske virksomheder og videninstitutioner. Bestyrelse: Økonomi- og Erhvervsministeriet Fonden til markedsføring af Danmark Medlemsorganisationerne Medlemskab åbent mod betaling af bidrag. Mulighed for danske virksomheder og videninstitutioner for partnerskab, sponsorat mm Sekretariat for Erhvervsklimapanelet Økonomi- og Erhvervsministeriets departement Sekretariat for Klimakonsortiet Endnu ikke etableret, foreløbig i Økonomi- og Erhvervsministeriet Regeringens klimakonferenceudvalg Klimasekretariatets deltagere: Statsministeriet, Klima- og Energiministeriet, Økonomi og Erhvervsministeriet, Udenrigsministeriet, Miljøministeriet, Finansministeriet Erhvervsinddragelse

3 Klimakonsortiet Offentlig-privat partnerskab mellem regeringen og fem af de store erhvervsorganisationer

4 Klimakonsortiet Etableret 1. juni 2008 Udløbsdato ultimo april 2010 H.K.H. Kronprins Frederik er protektor for Klimakonsortiet Hovedsponsorer: Aktivitetssponsorer og Partnere - eksempelvis:

5 Økonomien Medlemsbidrag Staten med 6,45 mio. kr. DI med 4 mio. kr. Dansk Byggeri med 2 mio. kr. Dansk Energi med 2 mio. kr. Landbrugsraadet med 2 mio. kr. Vindmølleindustrien med 2 mio. kr. 18,45 mio. kr. Midler reserveret i M-fonden18,55 mio. kr. Forventet sponsorindtægt min.15 mio. kr. Forventet samlet budget min.52 mio. kr.

6 6 Målsætninger med erhvervsinddragelsen Danmark skal lette og stimulere det internationale erhvervslivs medvirken til klimaproblemets løsning Værtskabet skal være med til aktivt at brande Danmark og dansk erhvervsliv Danmark skal aktivt bidrage til at styrke forskning og udvikling af ny teknologi

7 COP15- vores unikke mulighed 1. Største begivenhed i Danmark 2. Samlet dansk erhvervsliv med den danske stat 3. Globalt fokus på klimaudfordringen 4. Danmark har løsningerne

8 Strategi for Klimakonsortiet COP15 som anledning At være til stede når det peaker internationalt Partnerskaber med de bedste Aktiviteter som løftestang

9 Aktiviteter Se danske cleantech-løsninger Web-baseret kort over cleantech i Danmark Oplev danske cleantech-løsninger Klimarelaterede VIP besøg i Danmark Identificer danske cleantech-løsninger Konkurrence om klimavenlige løsninger Hvad er der af klimaaktiviteter? Aktivitetskalender Kalenderoversigt over klima- relaterede aktiviteter på erhvervsområdet

10 Derudover er vi.. ude hos 25 mio. kinesere med ni tv- programmer om danske klima- og energiløsninger til stede i Bella Center under COP15 – hvor vi visualiserer udfordringer og løsninger partnere med Copenhagen Climate Council, Københavns Universitet, Nordic Climate Solutions og andre markante aktører

11 Målgrupper - - Globale meningsdannere - Danmark - Nationale enkeltmarkeder - Markedsbetingelser - Politiske magtcentre

12 Virksomhedernes udfordringer Muligheder og risici for hver eneste virksomhed – ingen går fri Muligheder - renere teknologi, alternativ energi, tilpasningsbehov mv. Særlige forhold for de børsnoterede selskaber – hvad forventer investorer

13 13 Store danske virksomheder langt fremme mht. vurdering af risici og muligheder forbundet med klimaudfordringen MEN begrænset fokus på rapportering om klimastrategier Investorer vil fremover benytte medier og analysebureauer (CDP) i stigende omfang for at vurdere virksomheders eksponering over for klimaudfordringen – og forretningsmuligheder

14 Investorer, politikere og offentlighed forventer rapportering om: Virksomhedernes påvirkning af klimaet (herunder CO2) Informationer om muligheder og risici for virksomheden ved klimaforandringer. Beskrivelse af mulige klimastrategier.

15 Nej tak til greenwashing! - hammeren falder tungt ” From the earth to the sun, and everything in between”

16 Hvad bringer den nærmeste fremtid? Virksomhedernes klimaindsats kommer under luppen herhjemme Endnu ikke meget undersøgende journalistik – men det kommer! Derfor WALK THE TALK!

17 Hvad kan man lære af det i virksomhederne? Opstiller man opstiller mål og forpligtelser skal man være parat til at blive målt på dem Danske virksomheder med international eller global udbredelse skal kende deres klimaregnskab Det er handlingerne der tæller, ikke hensigterne

18 18 Positiv effekt af at involvere sig som virksomhed – både i klimaspørgsmål generelt og i energibesparelser Øget attraktionsværdi og positiv branding i forhold til mange medarbejdere og kunder – og konkurrenter Mediernes tilgang til virksomhedernes rolle: Tillid er godt – kontrol er bedre.


Download ppt "COP 15 – Klimatopmødets perspektiver for dansk erhvervsliv Finn Mortensen - Direktør Klimakonsortiet."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google