Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afKristian Justesen Redigeret for ca. et år siden
1
Digital Post – kommunikationen til borgerne
1. oktober 2013
2
Formålet med kommunikationen frem til 1. november 2014
Glat overgang; flest mulige tilmeldinger af borgerne Alle målgrupper skal være velinformerede og føle sig trygge Viden om, at der er hjælp og støtte til dem, der har behov for det
3
Navnet på løsningen Korrekt: Forkert: Digital Post (om løsningen)
den digitale postkasse Forkert: sikker post e-Boks Dokumentboks
4
Forskellen mellem Digital Post og e-Boks
Offentlige myndigheder er afsendere Private virksomheder er afsendere Tilmelding på borger.dk eller e-boks.dk (tilmeld alle off. myndigheder) Tilmelding på e-boks.dk Obligatorisk pr. 1. november 2014 Frivilligt at anvende Kan ”flettes”, så borgeren kun skal tjekke sin digitale post ét sted; på borger.dk (tilvalg) eller e-boks.dk (automatisk)
5
Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelsesfasen” frem til juli 2014)
Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne; presse, netværk og annoncering e-Boks-kampagne for ”tilmeld alt” i samarbejde med Trafikstyrelsen (Virksomhedskampagne (Erhvervsstyrelsen)) Netværkskommunikation Myndigheder (borger.dk/for-myndigheder) e-Boks (fx info i adviseringsmails + på e-boks.dk) Interesseorganisationer (Ældresagen, Dansk handicapforbund m.fl.) It-formidlere – opdateret undervisningsmateriale Hjælp til borgerne (FAQ, trin-for-trin-vejledninger, support-oplysninger) Den digitale postkasse (optimering af tekster i løsningen) Biblioteker, borgerservice og 1881-support
6
Kommunikation og indsatser – overblik (juli 2014 )
Kampagne- og informationsaktiviteter: Digital Post-kampagne (august-oktober 2014); presse, annoncering, netværk og lokale kampagner Bølge 3-kampagne (november 2014 – jan. 2015); presse, annoncering, netværk og lokale kampagner Fortsat fokus på samarbejde og partnerskaber (Ældresagen, Ældremobiliseringen, Dansk Handicapforbund, Dansk Blindesamfund, it-formidlere…) Direkte henvendelse til borgerne: Underretningsbrev til borgere uden en digital postkasse Digitalt underretningsbrev til Digital Post-brugere Påmindelsesbrev, hvis borgeren ikke har været logget på, efter første digitale meddelelse er modtaget Løbende underretningsbreve til 15-årige og tilflyttere
7
Tina Windeløv Myrhøj Draminsky, twm@digst.dk, 4065 7015
Spørgsmål og input: Tina Windeløv Myrhøj Draminsky,
8
Budskabshierarki Tilmeld dig: Opret en digital postkasse – så kan du sikkert, hurtigt og gratis sende og modtage post. Du skal: Fra 1. november 2014 skal du kunne modtage al din post fra det offentlige digitalt. Tilmeld dig på borger.dk/post eller tilmeld dig i din e-Boks. Fordelene: Sikkert, hurtigt, gratis, et digitalt arkiv, hvor som helst – når som helst (når du flytter adresse og er på ferie), intet bliver væk, flet med din e-Boks og få én postkasse. Økonomi: Med Digital Post er du med til at spare det offentlige for op imod 1 mia. om året - penge, som kan bruges på velfærd. Økonomi: konkrete eksempler på besparelser (fx Trafikstyrelsen – hvor meget har de sparet på digitale synsindkaldelser?) IKKE nævne tovejskommunikationen i den fællesoffentlige kampagne – dette kan nævnes i lokale kampagner, hvor myndighederne er langt fremme med tilbagesvar og postkassehierarki.
9
Målgrupper e-Boks-brugere (ca. 3,4 mio. – ikke alle aktive)
Kun tilmeldt private virksomheder Tilmeldt offentlige myndigheder (før eDag3) Digital post-brugere (ca. 1,6 mio. – heraf ca. 1,575 mio. tilmeldt e-Boks) Tilmeldt alle myndigheder (ca ) Tilmeldt nogle myndigheder (ca ) Ikke-digitale borgere Ældre Unge Handicappede Børnefamilier Kan vi i virkeligheden helt droppe (aktive) e-Boks-brugere som målgruppe i den brede kommunikation? De nås sandsynligvis via e-Boks’ egen kommunikation… Målgrupper er relevante for differentiering af budskaberne i fx adviseringsbrevet og i samarbejds-/netværkssammenhæng og i forklaringen af forskellen mellem e-B og DP.
10
Netværkskommunikation – borger.dk/for myndigheder
Tekster til intern kommunikation/”oplæring” (faktaark, forskellen mellem Digital Post og e-Boks) Tekster til borgerne (fordelene, e-Boks vs. Digital Post, trin-for-trin-guides til tilmelding og send post mv.) Materialer: Ikon, bannerannonce, film, signatur mv. Folder til borgere: info og trin-for-trin-guide Idékatalog Hjælp til målgruppe-analyse: statistik over tilmeldte borgere (geografi og demografi) – ligger på digst.dk Deling af myndighedernes egne materialer med andre (inspiration + genbrug) Statistik over tilmeldte borgere: Print på kuverter/breve: fx”Fra 1/ får du dine breve fra det offentlige som digital post” / ”Dette brev kunne du have fået digitalt – og have sparet det offentlige for portoen på 8 kr.”
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.