Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Historiefaget og mulighederne i den åbne skole

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Historiefaget og mulighederne i den åbne skole"— Præsentationens transcript:

1 Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Peter Yding Brunbech – Nationalt Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling

2 Om videncenteret Nymalet kulturarv
Oprettet som et resultat af Folkeskoleforliget Videncenteret har til formål at fremme børns og unges forståelse af, at historie og kulturarv har betydning for samfundsudvikling, hverdagsliv og værdigrundlag, og at denne forståelse kan bruges som middel til at tage bestik af deres fremtidsmuligheder Målgruppen er således historielærere og historieformidlere, med en særlig vægt på historielærere i Folkeskolen.

3 Hovedopgaver Dokumentation og praksisnær forskning
Indsamling og systematisering af data vedrørende anvendt historie- og kulturarvsformidling i Danmark og Norden, og vurdering af deres relevans i dansk sammenhæng. Laboratorier og eksperimenter Iværksætte udviklingsprojekter, der bidrager til progression og sammenhængende undervisning på langs og tværs af uddannelsessystemet (fra dagtilbud over grundskole til ungdomsuddannelser) og i museer og kultur- og hverdagsliv Tænketank Formulerer strategier og policy for historie- og kulturarvsformidling og for at i mødekomme udfordringerne i det moderne samfund, bl.a. med sigte på at styrke børns og unges forståelse heraf. Formidling Formidling af viden til professionsudøvere, virksomheder, organisationer, politikere etc. gennem udgivelser i form af bøger og it-baserede materialer, rapporter, kurser, uddannelses- og konsulentvirksomhed.

4 Historiefaget, læringsmål og reform

5 Tre vigtige principper
Læringsmål Overgang fra undervisningsmål til læringsmål Relevante aktiviteter Øget fokus på direkte relation mellem aktivitet og læring Den åbne skole Øget fokus på samarbejde med samfundet Men også styrket forhold til de to forgående

6 Men hvad skal vi lære om historie?

7 De overordnede kompetenceområder for historiefaget
Kronologi og sammenhæng Kildearbejde Historiske problemstillinger Kildeanalyse Sprog og skriftsprog Historiebrug

8 Kildearbejde – eksempel på læringsmål
Historiske spor klassse Undervisningen tager udgangspunkt i elevernes umiddelbare næromgivelser og lokalområde, og hverdagslivet inddrages, således at eleverne udfordres til at bruge historiske spor til forståelse af sammenhænge mellem fortid og nutid. Eleverne arbejder med nye og gamle spor i form af genstande, bymiljøer, kulturlandskaber m.m. Færdighedsmål: Eleven kan bruge historiske spor i lokalområdet til at fortælle om fortiden Vidensmål: Eleven har viden om identifikation af historiske spor i lokalområdet

9 Andre uddrag indenfor kildekritik som læringsmål
klasse Eleven kan vurdere brugbarheden af historiske spor, medier og andre udtryksformer til at belyse historiske problemstillinger Undervisningen skal gøre det muligt for eleverne at anvende kildekritiske begreber i analysen af historiske spor, medier og andre udtryksformer. Eleven kan læse historiske kilder og udtrykke sig mundtligt og skriftligt om deres indhold og formål 7.-9. klasse Eleven kan udvælge kilder til belysning af historiske problemstillinger Eleven kan målrettet læse historiske kilder og sprogligt nuanceret udtrykke sig mundtligt og skriftligt om historiske problemstillinger Eleven har viden om kriterier for søgning af kilder

10 Muligheder for arkiverne
Hands-on oplevelser med kildemateriale Ofte lokalt udgangspunkt og materiale Ensartethed som organisation og derfor mulighed for at udvikle generisk materiale Potentiale til at udvikle en egentlig ”arkivdidaktik”

11 Udfordringer Lærerens tid og vidensgrundlag
Fagtraditioner og fagbarrierer Arkivet som et komplekst rum der skal didaktiseres Overdrevne forventninger til lærere og elever

12 Videre perspektiver: Crowd-sourcing, Community Driven Research og Digital Humanities i et didaktiseret perspektiv Centralt for historiefaget står elevens rolle som medskaber og reflekteret bruger af historien. Dette kan muligvis bruges i nytænkende projekter, der didaktiserer forskningsprocesser Nøgleord: Crowd-sourcing, hvor vi digitalt uddelegerer tagging og metadata Community Driven Research (CDR), hvor vi crowd-sourcer egentlige forskningsopgaver Gamification, hvor vi applicere spilelementer på crowdsourcing og CDR Digital Humanities, hvor forskning fokusere på skabelse og kvantitativ anvendelse af data samt på analyse af Big Data Mål: Projekter, der samtænker ovenstående, og tilfører dem et didaktisk lag, der gør elevernes arbejde i undervisningen til en del af forskningen


Download ppt "Historiefaget og mulighederne i den åbne skole"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google