Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

IKEA Vision A skabe en bedre hverdag for de mange mennesker

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "IKEA Vision A skabe en bedre hverdag for de mange mennesker"— Præsentationens transcript:

1 IKEA konceptet er baseret på lavpris indenfor boligindretnings produkter

2 IKEA Vision A skabe en bedre hverdag for de mange mennesker
-Penge er ikke det vigtigste i IKEA. De er midlet til at skabe ressourcer og dermed ekspandering. Målet er at skabe en bedre hverdag for de mange mennesker. Vi skal skabe en bedre hverdag for os selv og vores kunder gennem den service og de produkter vi tilbyder, samtidigt skal vi også konstant arbejde på at skabe en bedre hverdag for os selv som medarbejdere. Det betyder, at vi alle sammen i fællesskab skal sikre at vi også skaber en bedre hverdag hos vores leverandører. Dette gør vi igennem, ved at sikre, at medarbejderne har ordentlige arbejdsforhold. Alt I alt en stor udfordring, da vi har ca leverandører I mange forskellige lande.

3 IKEA Business idea Vi skal tilbyde et bredt sortiment af form og funktionsrigtige boligindretningsprodukter til så lave priser, så flest mulige mennesker har råd til at købe dem. Lavpris profilen er vigtig – vores produkter skal løse “problemer” og opfylde behov for vores kunder. Bredt sortiment – man skal kunne finde noget for enhver smag og som alle har råd til at købe. Lav pris og god kvalitet er der mange virksomheder der sætter “eller” imellem. I IKEA sætter vi “og” imellem. I IKEA kan vi begge dele I kraft af, at vi tænker alternativt f.eks I forbindelse med valg af leverandører.

4 En fantastisk kombination
At skabe en bedre hverdag for de mange mennesker. Vi skal tilbyde et bredt sortiment af form og funktionsrigtige boligindretningsprodukter til så lave priser så flest mulige mennesker har råd til at købe dem. Dette er en fantastisk kombination; den sociale vision og den kapitalistiske forretnings ide. Dette giver en bedre hverdag for kunderne, vores medarbejdere og vores leverandører og deres mearbejdere. OG vi er ikke børsnoteret, hvilket giver os en frihed til at agere på lang sigt.

5 “IKEA konceptet er baseret på lave priser indenfor boligindretning”
IKEA forretningslogik Boligindretning Laveste pris De mange 1. De mange mennesker er IKEA´s marked og der er millioner! De fleste af dem har begrænset økonomiske ressourcer. 2. En forudsætning for at tiltrække de mange mennesker er at have virkelige lave priser og på sammenlignelige produkter - en indlysende lavere pris end vore konkurrenter. 3.Virkelige lave priser på boligindretningsartikler for de mange menneske er en forretningsaktivitet vi har valgt og er hele idéen bag IKEA konceptet. Alt dette blev startet af IKEA´s grundlægger, Ingvar Kamrad, i 1976, i "En møbelhandlers testamente", tese nr.1! Det har givet os både starten og retningen til at opfylde IKEA konceptet. “IKEA konceptet er baseret på lave priser indenfor boligindretning”

6 IKEA forretningslogik
Boligindretning Lavest pris IKEA Vision IKEA foretningsidé De mange IKEA KONCEPTET 1. IKEA`s forretnings idé…..”Vi skal tilbyde et bredt sortiment af form og funktionsrigtige boligindretningsprodukter til så lave priser, at så mange mennesker har råd til at købe dem". 2. IKEA konceptet handler om hvordan vi opfylder IKEA`s forretnings idé og derved realiserer den sociale ambition, der er formuleret i IKEA´s vision: "At skabe en bedre hverdag for de mange mennesker" . 3. IKEA konceptet består af følgende overordnet komponenter: * The IKEA Product Range * Efficient systems and methods for marketing and selling this range, i.e. the IKEA Retail System * The IKEA symbols (mainly the IKEA trademark and the IKEA word mark ”IKEA Concept Description” describes an overall view and important insights into the essentials of the IKEA Concept. IKEA sortiment Effektivt IKEA Retail System

7 IKEA forretningslogik
Boligindretning Laveste pris IKEA Vision IKEA Business Idea De mange IKEA KONCEPTET Volume Indkøbsfordele IKEA sortimentet 1. Livet hjemme er en global forretnings mulighed, eftersom fundamentale menneskelige behov er meget lig hinanden i det meste af verden. De mange mennesker med ens basale behov og den laveste pris skaber tilsammen et større salg og fører til store salgs volumer. 2. Et ensartet basis sortiment verdenen over skaber stordriftsfordele og store fordele for IKEA og vores leverandører, og såvel en stærk IKEA identitet. 3. Kombinationen af leverandørernes muligheder og kundernes behov fører til bedre forretnings muligheder, lavere priser og større volumer! Effektivt IKEA Retail System

8 IKEA forretningslogik
Boligindretning Laveste pris IKEA Vision IKEA forretningsidé De mange IKEA KONCEPTET Volume Indkøbsfordele. 1. Stordriftsfordele, i den bredeste forstand, for IKEA´s forretning handler om - indkøb af store volumer - tilbyde et ens og begrænset sortiment - ved hjælp af dokumenteret, effektive og ens metoder at sælge produkterne. På denne måde er omkostningerne holdt lave i almindelighed og pr. solgt enhed i særdeleshed. 2. Stordiftsfordele gør det muligt at bruge store resourcer til egen produktudvikling. Dette er en vigtig investering, hvilket gør IKEA produkter unikke, "Design & Quality IKEA of Sweden" og endnu mere konkurrencedygtige! Investeringens omkostninger pr. solgt enhed ved egen produktudvikling er rimelige i forhold til de mange fordele. . 3. Stordriftsfordele, egen produktudvikling og et ensartet IKEA sortiment skaber fleksibilitet og forudsætningerne for endnu lavere priser. Derudover vil egen produktudvikling, muligheden at udnytte utraditionelle råvarer og fremstillingsteknikker, gennemtænkt emballage, ens komponenter og fittings og en kontinuerlig produkt forbedring - føre til et signifikant lavere omkostningsniveau ved et stort volumesalg. 4. Endnu lavere priser resulterer i endnu større salg, forstærket af et godt koordineret produktsortiment, gør det muligt via egen produktudvikling og en unik evne til at præsentere det at påvirke de mange mennesker ved funktion, stil og lave priser. 5. Sore salgsvolumer betyder øget omsætning. Lave omk./ transport. Egen produkt udvikling IKEA sortimentet Effektivt IKEA Retail System

9 IKEA forretningslogik
Boligindretning Laveste pris IKEA Vision IKEA Business Idea De mange Mange IKEA Varehuse & kataloger IKEA KONCEPTET Ekspansion og langsigtet planer . Volume Indkøbsfordele Financiel styrke Profit Lave omk./ transport. Egen produkt udvikling IKEA sortimentet 1. En stor omsætning og lave omkostninger er IKEA´s måde at lave en sund profit på - og ikke ved høje avancer. 2. Et sundt profit niveau giver den finansielle power og sikrer resourcer til at planlægge og agere på langt sigt på alle vigtige områder for IKEAs fremtid. 3. En global ekspansion af IKEA koceptet på eksisterende og nye markeder virkeliggør IKEA´s vision om " At skabe en bedre hverdag for de mange mennesker". 4. Jo flere af de "Mange mennesker", der får adgang til IKEA konceptet, des større salg med øget stordriftsfordele og så videre Effektivt IKEA Retail System

10 IKEA culture and co-workers
IKEA forretningslogik Boligindretning Laveste pris IKEA Vision IKEA Business Idea De mange Mange IKEA Varehuse & kataloger IKEA KONCEPTET Ekspansion og langsigtet planer . Volume Indkøbsfordele 1. IKEA´s værdier og adfærd, oprindeligt fra Småland i Sverige, har formet grundlæggelsen af IKEA kulturen. 2. Forståelsen og at blive fortrolig med IKEA kulturen er afgørende for fuldt ud at kunne drive IKEA konceptet i praksis. 3. Det er IKEA kulturen og medarbejderne, der gør forskellen og gør IKEA´s succes mulig. IKEA kulturen er kendetegnet ved følgende centrale udtryk:   Samhørighed og entusiasme.   Konstant ønske om fornyelse - viljen til at forandre.   Omkostningsbevidsthed anvendes i alle områder af IKEA koncernen.   Villig til at acceptere og uddelegere ansvar   Ydmyghed og gå-på-mod - den måde, folk opfører sig over for andre mennesker og deres idéer.   Enkelthed - i vores adfærd og i vores løsninger.   Lederskab gennem det gode eksempel.   Turde at være anderledes - en vilje til at forsøge andre løsninger end de traditionelle, uden at genopfinde den dybe tallerken igen og igen Stræben efter at imødegå virkeligheden - at beholde begge ben på jorden i det daglige arbejde. Vigtigheden af konstant at være på vej - i betydningen at blive mere stimuleret ved at finde måder at nå målet på end målet i sig selv Det handler om mennesker! Financiel styrke Profit Lave omk./ transport. Egen produkt udvikling IKEA sortimentet Effektivt IKEA Retail System IKEA culture and co-workers

11 The IKEA challenge

12 The IKEA Way Creating the offer at lowest price
© Inter IKEA Systems B.V. 2002

13 So how do we create a wide range at lowest possible price?

14

15 4 RANGE DIRECTIONS FY 09-11 Everyday Solutions
We will build Everyday Solutions Our IKEA Identity & Democratic Design Lowest Price Everyday Good Quality 4 RANGE DIRECTIONS FY 09-11

16 Living situations model
EXAMPLES OF TOOLS FOR DESCRIBING THE MARKET Living situations How do the many people live? This is used to segment the many people and their various living situations. For instance, living with children, moving into a new home or a change in family size. As living situations change, so do the needs for new or different solutions at home. IKEA long-term business priorities target some of these groups. An easy way to gain knowledge about people on the local market, and how they live, is to visit their homes and to look at typical housing and building plans for new areas. The living situations shown here are basically the same everywhere, but can differ on some markets. For example, a living situation may be “living with three generations”. Therefore the descriptions of characteristics and needs might need to be adapted to the local market. (From Home Furnishing Knowledge the IKEA Way Manual)

17

18 IKEA Price & Style Matrix
Young Swede Country Scandinavian Modern High Medium Low BTI

19

20 High Medium High Low Medium Low
Competitiors High IKEA Medium High Low Medium Low

21 LOWEST PRICE STRATEGY -09 to: from: HIGH 15% HIGH MEDIUM 40% MEDIUM
BTI BTI

22 Övertag

23 IKEA Konceptet Forklar de tre primære processer I IKEA konceptet og
IKEAs rolle er I hver proces og hvad er kundens role.

24 De fire opgaver for IKEA varehuset
At agere som en høj effektiv og bemandet salgsmekanisme. At agere som en højeffektiv og bemandet salgsmaskine - Making maximum use of the sales floor in the IKEA store to influence customers by means of product exposure, pricing and customer information, while providing them with different service functions. - Gøre det nemt for kunden at beslutte sig og købe ved selvbetjening – og tilbyde hjælp og personlig betjening, når kunden behøver det. - Designing the customer flow according to the principle of”the long natural way and the short possible one”. It shall be natural for the customers to take the long route through the store, and thus acquaint themselves with the full width of the IKEA range. At the same time there must be “short cuts” for those customers who come to the store with their minds already made up. - Initiating the physical purchasing process as early as possible in the store - Handling and storing goods in a highly rational way. - Konstant stræbe efter at øge salget pr.m², såvel som arbejdede timer.

25 De fire opgaver for IKEA varehuset
At agere som en høj effektiv og bemandet salgsmekanisme. At vise bolig indretningsløsninger fuld af inspirerende bolig indretningsidéer. Qualifications - Combining and presenting home furnishing products in many different ways, which provides visitors with inspirational ideas while displaying completely furnished room settings, which are a blend of function and harmony. - Showing the versatility of products by exposing them in different ways to indicate their suitability for different uses around the home. - Combining and displaying the various products so as to reflect and reinforce the Swedishness of the IKEA range.

26 De fire opgaver for IKEA varehuset
At agere som en høj effektiv og bemandet salgsmekanisme. At vise bolig indretningsløsninger fuld af inspirerende bolig indretningsidéer. Qualifications - Displaying the iKEA range in a logical and structured way which caters to the needs of both the range and the customers. - Making consumer and product information clear and easy to understand. - Having knowledgeable staff. At være en velkvalificeret boligindretnings specialist.

27 De fire opgaver for IKEA varehuset
At agere som en høj effektiv og bemandet salgsmekanisme. At vise bolig indretningsløsninger fuld af inspirerende bolig indretningsidéer. Qualifications - Making shopping at the IKEA store an enjoyable and stimulating experience for the whole family. - Preparing the store in such a way that it can receive lots of visitors, whilst maintaining the right atmosphere for a pleasant shopping experience in a busy enviroment. - Giving good service as regards opening hours, parking, children’s care, food and drink, smoking facilities, washrooms, baby care facilities, etc.thereby giving the visitors an opportunity to stay in the store as long as possible. At være en velkvalificeret boligindretnings specialist. Sikre en attaktiv dag ude for hele familien.

28 In-Store Logistics The „end“ of the IOS IKEA Supply Chain Purchasing
Retail Sell the goods In-Store Logistics The „end“ of the IKEA Supply Chain Develop the range Set forecasts for new articles Take actions based on real sales figures Secure goods availability IOS Purchasing Find the right supplier Secure production Set supply demands Develop suppliers Distribution Secure high and stable service level Choose the right distribution method Secure the agreed lead time Retail sell the stock we have give market input sell with low operational & logistic costs Forklar hvordan vi arbejder I de forskellige led og Relatér til IKEA konceptet og de 4 opgaver for et ikea varehus – tegn evt. diamanten


Download ppt "IKEA Vision A skabe en bedre hverdag for de mange mennesker"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google