Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing."— Præsentationens transcript:

1 Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing og troværdighed. Hele organisationen bidrager til pressearbejdet. Tip os, hvis I ser noget relevant i medierne.

2 Strategi for presseteamet Mission: At sikre bred opbakning til økologi i befolkningen og understøtte foreningens strategi.

3 Mål: Pressen kender og bruger Økologisk Landsforening. Alle journalister på landets redaktioner er klar over, at ØL eksisterer og er økologiens interesseorganisation. Journalister ringer altid for at høre Økologisk Landsforenings version af en aktuel økologi- historie, fordi vi giver dem troværdig og grundig information.

4 Handlinger: Presseteamet opbygger og vedligeholder et solidt netværk af journalistkontakter på alle vigtige medieplatforme. Presseteamet opdyrker personlige forhold til – og ses jævnligt med – nøglejournalister indenfor foreningens hovedområder. De forkæles med solo-historier og briefes på nye øko-tiltag.

5 Presseteamet laver en kort introduktionstekst om foreningen og dens arbejde, som talsmænd husker at nævne ved interviews, hvor det er relevant. Vi hjælper hurtigt alle journalister, der henvender sig, og vi prioriterer ærlighed og åbenhed i vores kommunikation med pressen.

6 Presseteamet plejer ligeledes kontakter i presseafdelingerne i DN, DB, FDB og hos andre relevante samarbejdspartnere, så begge parter kan inddrage hinanden i historier, der er på vej og tippe hinanden om krisesager.

7 Mål: Økologisk Landsforening har synlige og stærke talsmænd i pressen. Handlinger: Presseteamet udarbejder en oversigt over foreningens talsmænd både blandt folkevalgte og ansatte fordelt på ansvarsområder.

8 Talsmændene modtager medietræning, coaches løbende af presseteamet og bruger gerne en del af deres tid på pressearbejde. Presseteamet udarbejder en budskabsmappe med mulige budskaber overfor pressen både i krisesager og positive sager, samt sender løbende orientering om aktuelle budskaber og mulige kriser til talsmænd.

9 Mål: Pressearbejdet understøtter afdelingernes synlighed i forhold til projekter, rådgivning, nyheder og indsatsområder. Handlinger: Pressearbejdet forankres i foreningens afdelinger og teams, således at hver pressemedarbejder har særligt ansvar for en bestemt del af organisationen. Men pressearbejdet er organiseret som et team under en teamleder, pressechefen.

10 Presseteamet sikrer, at konkrete produkter af pressearbejdet – eksempelvis pressemeddelelse – synliggøres i foreningens egne medier med respekt for mediernes redaktionelle profil og frihed.

11 Mål: Pressearbejdet udbreder positive, motiverende informationer om økologi i pressen og fastholder og styrker økologiens troværdighed. Handlinger: Hver dag arbejder presseteamet for at få budskaber og information om fordele ved økologiske fødevarer og økologisk landbrug ud i medierne.

12 Presseteamet udbygger og vedligeholder foreningens kriseberedskab i forhold til mulige belastende sager i medierne. Presseteamet lægger information om nogle af økologiens udfordringer ud på okologi.dk, så de bliver præsenteret åbent og redeligt. Presseteamet udbreder faktuel viden om økologi til medierne i form af faktabokse eller temaartikler, samt husker at klæde talsmænd på med relevante fakta inden et interview.

13 Mål: Presseteamet understøtter foreningens fagpolitiske og politiske profil med særlig vægt på synlighed af foreningens interessevaretagelse i fagpressen Handlinger: Presseteamet udvikler og gennemfører en pressestrategi for synlighed på foreningens politiske interessevaretagelse, med kant til Landbrug & fødevarer og det politiske system

14 Presseteamet udarbejder sammen med foreningens fagudvalg en strategi for synlighed af udvalgenes arbejde i fagpressen og den lokale og regionale presse. Presseteamet undersøger mulighederne for at indgå et mere fast/formelt samarbejde med udvalgte landbrugsmedier.

15 Presseteamet understøtter – efter ønske og behov – de folkevalgte i foreningens deltagelse i den offentlige debat lokalt, regionalt og national – eksempelvis ved at detektere og pege på relevante debatemner via presseovervågningen og/eller coaching omkring læserbreve.

16 Økologiens udfordringer på nettet - Modig, åben og ærlig kommunikation. - Kan tage brodden af den værste kritik. - Kan også gøre medierne opmærksomme på dårlige historier, de ikke ellers havde fundet. -Formuleret klart og konstruktivt: Hvad er problemet, hvilke tiltag er i gang for at løse det. Emner fx: Brug af konventionelt foder og gødning Klima Smågrisedødelighed Kastration af hangrise

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30


Download ppt "Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google