Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

25. Indkøbsstyring Indkøbsstyringens mål Forsyningsstrategi

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "25. Indkøbsstyring Indkøbsstyringens mål Forsyningsstrategi"— Præsentationens transcript:

1 25. Indkøbsstyring Indkøbsstyringens mål Forsyningsstrategi
- Hvilke varer ønsker virksomheden selv at fremstille, og hvilke varer ønsker den at indkøbe udefra? - Hvilken købsstrategi ønsker virksomheden at benytte for de varer, den har besluttet sig for at indkøbe?

2 25. Indkøbsstyring Make or buy
Beslutningskriterier ved afgørelsen af make or buy -Kernekompetence - Afhængighedsforhold - Forsyningssikkerhed - Omkostninger

3 25. Indkøbsstyring Outsourcing (buy) - Fordele ved outsourcing:
reduktion af kapacitetsomkostninger, færre samlede omkostninger, fleksibilitet ved aktivitetsændringer Ulemper ved outsourcing: forøgelse af samlede omkostninger hvis forventede besparelser ikke holder stik, kvalitetsproblemer, afhængighed af leverandører

4 25. Indkøbsstyring Insourcing
Tilbagetrækning af tidligere oursourcede opgaver Årsager til insourcing: forventede besparelser ved outsourcing ikke opnået utilfredsstillende kvalitet problemer med forsyningssikkerhed

5 25. Indkøbsstyring Købsstrategi Konkurrencebaseret købsstrategi
Tre overordnede typer: Konkurrencebaseret, samarbejdsbaseret, differentieret Konkurrencebaseret købsstrategi Varer indkøbes på normale markedsvilkår, hvor udbud og efterspørgsel regulerer prisen Leverandørerne er virksomhedens modparter Anvendes fx når virksomhedens har en stærk forhandlingsposition Kaldes også for multiple sourcing

6 25. Indkøbsstyring Samarbejdsbaseret købsstrategi
Leverandører opfattes som samarbejdspartnere Der opbygges et langsigtet og gensidigt tillidsforhold til leverandører Virksomheden forpligter sig til at købe de aktuelle varer hos leverandøren Virksomhed og levarandør udveksler informationer om ordrer, lagerbeholdninger, produktudvikling mm. Samarbejdsbaseret købsstrategi koster tid og penge Kaldes også for single sourcing

7 25. Indkøbsstyring Differentieret købsstrategi
Kombination af konkurrencebaseret og samarbejdsbaseret købsstrategi Flerstrenget købsstrategi da nogle varer indkøbes på baggrund af konkurrencebaseret strategi, mens andre indkøbes på baggrund af samarbejdsbaseret købsstrategi Forskellige typer af differentieret købsstrategi:

8 25. Indkøbsstyring Indkøbsplanlægning Indkøbsmarketing
analyse af forsyningsmarkedet med hensyn til materiale- og leverandørmuligheder, prisudvikling, lovregulering mm. Leverandørvurdering vurdering af nye leverandørmuligheder og løbende kontrol af nuværende leverandører mht. teknologi, viden, kapacitet, kvalitet, økonomi, logistik, sociale og miljømæssige forhold mm

9 25. Indkøbsstyring ABC-analyse
-Anvendes fx ved fastlæggelse af differentieret indkøbs- og lagerstyring -Er et analyseværktøj, der afdækker at fx nogle varer har større økonomisk betydning for virksomheden end andre varer Bygger på 80/20-reglen, dvs. 80 % af et forhold kan forklares af 20 % af andet forhold fx 80 % af dækningsbidraget kommer fra 20 % af varerne 80 % af omsætningen kommer fra 20 % af kunderne 80 % af lagerarealet optages af 20 % af varerne 80 % af leverandørgælden hidrører fra 20 % af leverandørerne

10 25. Indkøbsstyring ABC-analyse
- Varerne/kunderne eller andre faktorer opdeles i A – B – C varer/kunder - Eksempel på ABC-analyse - - I eksemplet gælder 80/20 reglen ikke helt, da A-varerne “kun” dækker 77 % af vareforbruget


Download ppt "25. Indkøbsstyring Indkøbsstyringens mål Forsyningsstrategi"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google