Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Energibesparelse Energibesparelse og levetids optimering

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Energibesparelse Energibesparelse og levetids optimering"— Præsentationens transcript:

1 Energibesparelse Energibesparelse og levetids optimering
Teori & praksis copyright; Kaj H. Marker Jens S. Transmissioner A/S Historik Jeg har transmissionsteknik som hobby ! Erfaring Jeg har arbejdet i Europa som montør, problemløser og transmissions-specialist i >35 år ! Målet med mit arbejde Forbedre kendskabet til remtransmissioner og samtidig optimere dette område så det virker efter hensigten ! En remtransmission er ikke noget man bare trækker op af hatten ! I dag er remtransmissioner, et High Tech produkt med uanede muligheder !

2 Forudsætninger Elektromotorer skal udnyttes !
Remtræk skal dimensioneres korrekt ! Et remtræk består af 3 enkeltstående enheder ! De fremskridt der er sket på elektromotorer vil jeg lade eksperterne indenfor dette område behandle ! Som den drevne maskine har jeg valgt en ventilator ! Her vil vi påvise store energibesparelser ! Mellem disse 2 enheder befinder remtransmissionen sig ! Her vil vi påvise store energibesparelser, samt en forøgelse af den kendte levetid og reducering af service ! For hurtig udskiftning af remtræk i dårlige miljøer er Gemex systemet det absolut bedste, jeg til dato har set ! Især efter en optimering af levetiden på remtræk kommer Gemex systemet til sin ret !

3 I praksis Det billigste anlæg giver ikke
altid en optimal løsning for Kunden ! Den billigste remtransmission giver ikke altid en optimal løsning for Kunden ! Energi og levetids optimering kræver et fordomsfrit samarbejde mellem kunden og den valgte leverandør ! Min erfaring er, det er kun pris, pris og atter prisen, der tæller når der skal købes ind ! Jeg vil i løbet af denne seance påvise, at det der spares på indkøb, ikke altid dækker de meromkostninger, der senere kommer ! Energibesparelse og levetids optimering Her kan man kun få fuldt udbytte af samarbejdet, hvis det er kompetente, praktiske og fleksible transmissions specialister, man samarbejder med ! Den udbredte anvendelse af “ konsulenter “ betyder normalt kun en teoretisk energibesparelse og levetids optimering ! En ting er søkort at forstå, en anden er skib at føre !

4 Energibesparelse Ventilator med spjæld regulering
Tryktab i system PASCAL = 110 kW Tryktab over spjæld PASCAL Energibesparelse med omdrejningstals regulering ! Tryktab i systemet PASCAL = 73 kW Energibesparelse i kW ( kW ) = 37 kW Energibesparelse i DKK ! 37 kW x 7560 timer x 0,38 Kr = ,60 DKK Ved specifikation af ventilationsanlæg regnes der typisk med en sikkerhedsfaktor på 1,5, efter det beregnede tryktab i systemet !. Det betyder at ventilatoren dimensioneres for stor, typisk størrelser, dermed monteres også en for stor elektromotor ! For at råde bod på dette indbygges der ofte et reguleringsspjæld ! Nu kan man regulere på luftmængden og trykket, så dette passer, men med den reduceret indstilling bruges der stadig fuld effekt ! Omdrejningstals regulering: Her kan det meste af effekt tabet genvindes ! Ventilatoren kommer til at køre efter en anden arbejdslinie, som ikke er 100 % optimal ! DERFOR: vær omhyggelig ved dimensionering af nye anlæg ! Det betaler sig ofte at indregulere ældre anlæg en gang mere !

5 Yderligere Energibesparelse
Konstant virkningsgrads tab ( % ) ! 110 kW x 3% x 7560 timer x 0,38 DKK  9.480,24 DKK 73 kW x 3% x 7560 timer x 0,38 DKK  6.291,43 DKK Energibesparelse ved det nye omdrejningstal og reduceret effekt forbrug ! 9480,24 DKK ,43 DKK  3.188,81 DKK pr. år ! Der er altid tab i en roterende transmission ! Vi viser her hvad et virkningsgrads tab på f.eks.. 3 % betyder for henholdsvis 132 kW og 90 kW motor ! Yderlige Energibesparelse ! Tilpasning af elektromotor til den forbrugte effekt betyder sparede energi omkostninger ! I tilfældet med Ventilatoren fra før, er der altså en yderligere Energibesparelse på ,81 DKK pr. år ! Det kan sikkert betale en del af udgifterne til et nyt remtræk og elektromotor !

6 I praksis Elektromotorer bør vælges så de altid udnyttes mindst 80 %
ellers er virkningsgrads tabet for stort ! Men er det sådan det foregår hos Dem ? Eller foregår det som følger; Der er tilfældigvis en elektromotor på lager den sætter vi op i stedet for den anden !

7 I praksis Ventilationsanlæg ! Tryktabet i systemet
skal beregnes omhyggeligt undgå ekstra sikkerheds faktorer ! Ved indregulering reguler på omdrejningstallet anvend ikke reguleringsspjæld ! Men er det også sådan det foregår ?

8 Virkningsgrader Fladremme max 98 % Tandremme max 98 %
Poly-V remme max 97 % Smalkileremme max 97 % Her er der en oversigt over virkningsgrader i forskellige typer af remtransmissioner ! Dette er de maksimale teoretiske virkningsgrader !

9 Fordele / ulemper Fladremme En rem ! Fleksibel konstruktion !
Ingen efterspænding og lang levetid ! Ulemper Lejebelastningen og støjniveauet ! Følsom for fugt og temperatur udsving ! Kræver 100 % stivhed i konstruktionen ! Skal belastes og oprettes under rotation ! Ulemper Op til 2 gange akselbelastningen fra kileremme Støjniveauet stiger med hastigheden Slutopretning kan kun udføres under rotation Remlængden kan svinge op til +/- 4% Det er et transmissionselement for Specialister

10 Fordele / ulemper Tandremme Fleksibel ! Synkron drift !
Ingen service og efterspænding ! Ulemper Støjniveauet ! Skal oprettes 100 % ! Skal opspændes 100 % korrekt ! Kræver 100 % stivhed i konstruktionen ! Ulemper Levetid på ca. 5 … 8000 timer Støjniveau fra DbA Statisk og dynamisk akselbelastning identisk Maksimal flugtfejl 0.05 grad

11 Fordele / ulemper Eagle Tandremme Fleksibel ! Synkron drift !
Stærkt reduceret støjniveau ! Ingen service og efterspænding ! Ulemper Skal oprettes 100 % ! Skal opspændes 100 % korrekt ! Kræver 100 % stivhed i konstruktionen ! Fordele Støjniveau reduceret med op til 30 DbA ! Levetid på op til 20 … timer ! Ulemper Statisk og dynamisk akselbelastning identisk Maksimal flugtfejl 0.05 grad

12 Fordele / ulemper Poly-V remme En rem ! Lang levetid !
Fleksibel konstruktion ! Eksakt dimensionering ! Reduceret vibrations- og støjniveau ! Ulemper Skal oprettes omhyggeligt ! Reduceret remskive sortiment ! Fordele virkningsgraden er ofte den samme som for tandremme ! Levetid i praksis er 2 … 3 gange den for Kileremme normale ! Ulemper maksimal flugtfejl +/- 0,25 grad i hvert plan

13 Her taler teksten for sig selv
Fordele / ulemper Smalkileremme med omlag Kendt transmissions element ! God effekt overførsel pr. DKK ! DIN/ISO normeret skive sortiment ! DIN/ISO normeret profiler og længder ! Ulemper Kræver regelmæssig efterspænding ! Her taler teksten for sig selv

14 Her taler teksten for sig selv
Fordele / ulemper Smalkileremme MC Kendt transmissions element ! Stor effekt overførsel pr. DKK ! DIN/ISO normeret skive sortiment ! DIN/ISO normeret profiler og længder ! Ulemper Begrænset længde sortiment ! Kræver regelmæssig efterspænding ! Her taler teksten for sig selv

15 Remlængder Længdevariation for SPB 5000 Ld DIN 7753 for kileremme
Maksimalt; + / - 1%  + / - 50,0 mm ! Længdevariation for SPB 5000 Ld i sæt DIN 7753 for kileremme i sæt Maksimalt; ,0 mm ! Tolerancer indenfor kileremme, er en verden helt for sig selv ! Alle ved at der i Paris ligger EN METERSTOK som er udgangspunkt for al måling ! Det er ikke brøkdele eller tiendedele millimeter, der angives i DIN 7753 for kileremme ! Selv for kileremme i sæt er det så langt ude at det er forfærdeligt ! Siden 60erne har alle Fabrikanter arbejdet med at forbedre længdetolerancerne, så man ikke skal parre kileremme ! Det er i dag sådan at stort set alle producenter leverer kileremme, der ikke skal parres ! Når remlængden ikke er ens i flersporede transmissioner, er det umuligt at reducere akselbelastningen, vibrationsniveauet og samtidig fastholde virkningsgraden ! Belastningen af den enkelte rem i flersporede remtræk, skal være så ensartet som overhovedet muligt, hvis vi vil opnå en fornuftig levetid ! Hvis jeg ikke tager helt fejl, er 80 til 90 % af alle kileremstræk i industrien, flersporede !

16 Remtransmissioner skal altid
EDB- beregning Remtransmissioner skal altid dimensioneres efter den installerede motoreffekt og de faktiske start- og belastnings forhold ! Gør man ikke dette får Slutbrugeren altid problemer med opstart af anlæg, og pulserende belastninger !

17 Men er det sådan, det udføres hos Dem ?
EDB- beregning Remtransmissioner skal altid Dimensioneres optimalt ! Monteres efter anvisningerne ! Oprettes efter specifikationerne ! Kontrolleres med det rette værktøj ! Serviceres efter de foreskrevne intervaller ! Men er det sådan, det udføres hos Dem ?

18 EDB- levetid på 25.000 timer I praksis er situationen følgende ;
30% af alle remtræk har kun en levetid  % af det beregnede ! 50% af alle remtræk har kun en levetid  50 % af det beregnede ! Kun 20% af alle remtræk har en levetid  100 % eller mere end EDB- beregnet ! En ting er hvad Vi EDB- beregner ! Men hvordan stemmer dette med virkeligheden ude i Industrien ?

19 Dette er nogle af de almindeligt forekommende fejl !
Hvorfor er det sådan ? Remskiverne er slidt op ! Remskiver oprettes forkert ! Forkert remspændings tester ! Montage af kilerem udføres forkert ! Opspænding / kontrol udføres forkert ! Transmissionen er forkert dimensioneret fra leverandøren ! Dette er nogle af de almindeligt forekommende fejl !

20 Hvorfor er det sådan ? Information om
den korrekte remspænding mangler ! de korrekte service intervaller mangler ! Sådan har det altid været her og det kan I ikke ændre ! Hvem kan ændre / forbedre dette ? Det kan JENS S. Transmissioner A/S sammen med Dem ! Jens S. ønsker at forbedre disse forhold og er indstillet på at anvende den fornødne manpower på det !

21 JENS S. Transmissioner A/S
We make things better ! JENS S. Transmissioner A/S Tlf Fax som oplyser Dem om nærmeste JENS S. specialist eller JENS S. Forhandler ! Jens S. ønsker at forbedre disse forhold og er indstillet på at anvende den fornødne manpower på det !


Download ppt "Energibesparelse Energibesparelse og levetids optimering"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google