Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAksel Johansen Redigeret for ca. et år siden
1
Organisation og planlægning Fredericia den 2. oktober 2008 v/Anne Frausing
3
Indhold Efterslægten i tal Ledelse og organisation Proces og strategi Udmøntning af HF-reformen Kvalitetssikring og udviklingsarbejde Pædagogik, planlægning og organisation i lyset af selveje Afslutning
4
Efterslægten i tal Årskursisterca. 600 (320/280 – HF2/HFE) CPR-kursisterca. 1400 Lærerårsværkca. 65 (ca.75 ansatte) Ledelseca. 5 inspektorer + rektor TAPca. 14 Bygningerca. 6700m 2 (fra 1940) Omsætningca. 45 mio. kr Beliggenhed2400 København NV Andet6 pædagogikumkandidater
5
Ledelse og organisation Teamledelse – alle med rødder i ”kerneydelsen” Ledelsesgrundlag ”ledelsespapiret” – Vi tror, at den bedste uddannelsesinstitution bygger på en velfungerende arbejdsplads Leder af administrationsteam (driftsopgaver) – Budget- og regnskab, løn- og personaleadministration, kursistadministration, information, eksamen, pædagogisk tilrettelæggelse Aktive deltagere i udviklingsteam Udformning af udviklingsplan Oversigt over opgaver mv i personalehåndbogen (elektronisk på fronter)
6
Ledelse og organisation - Personalehåndbogen
7
Ledelse og organisation
8
Indsatsområder og udviklingsteam
9
Proces og strategi Involvering – Oslo 2004, Malaga 2006, Berlin 2009 Mål, rammer og principper – Organisation, evaluering, skemalægning, skriftligt arbejde mv. Opgaver og udviklingsinitiativer – Kompetenceudviklings- og aktivitetsplan, plan for introduktionskursus, tutorordning mm – Forsøg med nv og udvikling af forløb og materialer Evalueringsresultater og anbefalinger Udviklingsplan (3-årig) – Indsatsområder, projekter, kompetenceudviklingsplan, it-strategi
10
Udmøntning af HF-reformen Introduktionsforløb med introtur Kompetenceudviklings- og aktivitetsplan Tutorordning, studiebog, kompetencekatalog og studieværksted Studieplan Evaluering af faglige mål Uddannelsestid skemastruktur/timetal – valgfag Rammer for fag og samarbejde – eks.: Naturvidenskabelig faggruppe og skriftligt arbejde
11
Udmøntning af HF-reformen Uddannelsestid skemastruktur/timetal – valgfag stdaenkulpr/mumanatid valgfag Skemaeksempel for 2.hf: Obligatoriske fag Spisepause/lektieværksteder Valgfag
12
Udmøntning af HF-reformen Valgfag HF2 og HFE
13
Udmøntning af HF-reformen - rammer for fag og samarbejde Eks: Den naturvidenskabelige faggruppe Team af 3 lærere har 2 klasser 1½ dag Fleksibilitet og råderum Ud af huset Tid til udvikling og refleksion Arbejdsglæde
14
Kvalitetssikring og udviklingsarbejde To stenhuggere blev spurgt om, hvad de lavede. Den første svarede: "Jeg hugger stenblokke." Den anden svarede: "Jeg er med til at bygge en katedral.” På Efterslægten er evaluering helhedsorienteret, handlingsorienteret og fremadrettet Evaluering skal afdække forudsætningerne for kvalitet og gode resultater Evaluering er udgangspunkt for og et resultat af dialog og videndeling Evaluering er et naturligt led i alle undervisningsaktiviteter og samarbejdsrelationer Evaluering skal initiere handleplaner for relevante ændringsbehov og operationelle kvalitetsmål Opfølgning: udformning af handleplaner for praksisændringer ( personalehåndbog) og iværksættelse af udviklingsarbejde
15
Pædagogik, planlægning og organisation - i lyset af selveje Frafald og effektiviseringskrav – ”samletimer”, samarbejde, samordning Udbud af af nye temaklasser/fagpakker – det anvendelsesorienterede perspektiv på HF Styringsredskaber: – 298,99+285,42 kursister ”=” udbud: 21.017 timer udd.tid eller 51.248 timer til undervisning og 13.297 timer til rettearbejde Plads til udvikling!
16
Afslutning H old F ast i det styrkede HF Der er ingen store monstre! Kig med på www.hfc.dkwww.hfc.dk Send en mail til af@hfc.dkaf@hfc.dk
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.