Download præsentationen
Offentliggjort afSten Markussen Redigeret for ca. et år siden
1
HHX - Lene Baake Afsætning
2
Plan for 27.09.12 Let’s tweet & rollefordeling
HHX - Lene Baake Plan for Let’s tweet & rollefordeling Kap. 5 – Strategi – side 83/del 3, kap. 5 Vækst som mål Vækststrategier Ansoffs vækstmatrix
3
Vækst som mål Øget indtjening
HHX - Lene Baake Vækst som mål Øget indtjening Lettere at tiltrække kapital fra investorer Realisere stordriftsfordele Øget dynamik i organisationen – motivation Bedre konkurrenceevne De fleste virksomheder har vækst som overordnet mål. Kan måles i stigning i markedsandel, i omsætning (totale aktivitetsniveau) og meget mere.
4
HHX - Lene Baake
5
HHX - Lene Baake Herning Folkeblad
6
Udgangssituation for vækst
HHX - Lene Baake Udgangssituation for vækst Hvordan kan vi sikre den ønskede vækst?
7
HHX - Lene Baake Vækststrategier
8
1. Intensivering Intensivering = effektivisering Udbygge position
HHX - Lene Baake 1. Intensivering Intensivering = effektivisering Udbygge position Med udgangspunkt i allerede eksisterende markeder og produkter – kernekompetence Ansoffs vækstmatrix Igor Ansoff The Father of Strategic Management
9
Ansoffs vækstmatrix – intensivering
HHX - Lene Baake Ansoffs vækstmatrix – intensivering 2 faktorer produkt og marked Underopdeles i nyt og nuværende Produkt = forskellige produktgrupper Marked = segment eller geografiske markeder 3 Strategier: markedspenetrering, markedsudvikling, produktudvikling s. 83
10
Markedspenetrering 07-04-2017 HHX - Lene Baake
Gøre vores del af kagen større, gøre det effektive marked større eller få nogen fra det latente marked til at bruge produktet.
11
HHX - Lene Baake Markedspenetrering Markedspenetrering dvs. øge salget af nuværende produkter på nuværende markeder Forøge forbrugsfrekvensen Nye anvendelsesmuligheder Hyppigere og større brug Hyppigere udskiftning (god byttepris) Udskiftning – langvarige forbrugsgoder – biler, mobil, fjernsyn Nye anvendelsesmuligheder: Hummel Casual, Converse, øl til maden, chokolade/lakrids i mad Hyppigere brug: Større kvantitet, tandlæge
12
Markedspenetrering Forøge det effektive marked Forøge markedsandelen
HHX - Lene Baake Markedspenetrering Forøge det effektive marked Få ikke-brugere til at begynde at bruge produktet Prøver, kampagner Bedst egnet ved stor markedsandel Forøge markedsandelen Stjæle markedsandele fra konkurrenter, fx gennem reklame, prisnedsættelse eller sales promotion Kræver store ressourcer
13
Ansoffs vækstmatrix – intensivering
HHX - Lene Baake Ansoffs vækstmatrix – intensivering Markedspenetrering: øge produktivitet, øge markedsandel, øge markedet s. 83
14
Markedsudvikling Nuværende produkt til nye markeder 07-04-2017
HHX - Lene Baake Markedsudvikling Nuværende produkt til nye markeder Nordic Comfort som eksempel
15
Markedsudvikling Nye, anderledes segmenter
HHX - Lene Baake Markedsudvikling Nye, anderledes segmenter Fx udvidelse fra producentmarkedet til konsumentmarkedet eller omvendt Geografisk markedsudvikling (nat./int.) Opstart af eksport til nye markeder (stordrift, PLC, ma) Øget internationalisering Nye distributionsformer Fx nethandel, homeparties Nordic Comfort som eksempel Producent – konsument (vinkøleskabe, højtryksrensere, støvsugere, plæneklippere) Bjørn Borg, Pilgrim Hancock på Sjælland, Thise i Irma, BR 60% i DK -> S. Wallmart i D -> fiasko
16
Ansoffs vækstmatrix – intensivering
HHX - Lene Baake Ansoffs vækstmatrix – intensivering 2 faktorer produkt og marked Underopdeles i nyt og nuværende Produkt = forskellige produktgrupper Marked = segment eller geografiske markeder 3 Strategier: markedspenetrering, markedsudvikling, produktudvikling s. 83
17
HHX - Lene Baake Produktudvikling Nye produkter (dækker nye behov) til nuværende marked: Man oplever, at markedet er stabilt, men produktet trænger til fornyelse for at tilfredsstille aktuelle behov
18
Produktudvikling Erstatning af eksisterende produkt/nyt produkt
HHX - Lene Baake Produktudvikling Erstatning af eksisterende produkt/nyt produkt Nuværende produkt kan være forældet (fax, DVD) Nyt behov (BEO) Fornyelse af eksisterende produkt Udvikling af nye modeller (bil) Produktforbedringer med nye features (mobil) Sortimentsudvidelse – line/brand-extension Produktlinjeudvidelse med flere produktvarianter (dry) Ønske om større målgruppe – palisadestrategi (Dyrberg) Udnyttelse af godt brand (Gajol) B&O bilradioer Palisadestrategi – dække behov hos en meget bred målgruppe, Jakobsen øl
19
HHX - Lene Baake
20
Eksempler på line-extension
HHX - Lene Baake Eksempler på line-extension Kom med eksempler på produktudvikling i form af line-extension
21
Eksempler på brand-extension
HHX - Lene Baake Eksempler på brand-extension Kom med eksempler på produktudvikling i form af brand-extension
22
Produktudvikling Vurdering af mulig synergieffekt
HHX - Lene Baake Produktudvikling Vurdering af mulig synergieffekt Fra udnyttelse af distributionssystem (ex. Larsen Rejser) Fra udnyttelse af viden om produktionsproces og –teknologi (ex. Kims Natursnack) Postvæsenet og Kvickly, bogbussen med høreapp. batterier
23
HHX - Lene Baake
24
Opgaver Tjekopgaver 7, 8 Forståelsesopgaver 6 Opgave 3
HHX - Lene Baake Opgaver Tjekopgaver 7, 8 Forståelsesopgaver 6 Opgave 3 4.3 og 4.4 S. 37 Se denne hjemme:
25
HHX - Lene Baake Coloplast Tag notater omkring Mål Konkurrencestrategi Vækststrategi
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.