Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Effektiviseringer af driften i almene boligafdelinger

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Effektiviseringer af driften i almene boligafdelinger"— Præsentationens transcript:

1 Effektiviseringer af driften i almene boligafdelinger
Workshop Effektiviseringer af driften i almene boligafdelinger

2 Den almene boligsektors effektivisering, MBBL (2014)
Styrket kommunalt tilsyn og styringsdialog Styrket arbejde med produktivitet og effektivitet i boligorganisationerne Styrket grundlag for de beboerdemokratiske beslutninger Effektivisering af organisatoriske/administrative styringer Effektivisering af enkeltposter, ressourceanvendelse, indkøb og vedligehold

3 Forventninger til en dag med erfaringsudveksling …
Hvordan måler vi effektivitet? Hvad kendetegner en god forandringsproces? Hvilke barrierer er der for forandring og effektivisering? Hvilke effektiviseringsværktøjer virker? Ad 1) Nøgletal – hvilke og hvordan får vi produceret dem Ad 2) Hvad kendetegner den gode proces? Hvordan fastholder vi momentum uden at vi bliver anklaget for at trække noget ned over hovedet på både afdelingsbestyrelser og medarbejdere. Ad 4) Nogle fif og gode råd om, hvad der virker når man skal omlægge driften. Hvor er der noget at hente. Resultaterne af dagens arbejde vil blive samlet i en miniantologi med case-beskrivelser og konklusioner

4 Case: Innovativ drift – et forsøg Boligselskabet Nordkysten
Driftsenhed: 1900 boliger 20 afdelinger 2 driftschefer 26 ansatte (ejendomsfunktionærer og ejendomsmestre) Fusion mellem to selskaber i 2012 Driftsmodel: Afdelingsopdelt drift

5 Case: Innovativ drift – et forsøg Processen
Workshop Arb.gruppe møder OB-møde Info-møde Implementering

6 Case: Innovativ drift – et forsøg Målsætninger
Konkrete mål for første år af den nye drift i Boligselskabet Nordkysten Optimere arbejdsgange i den daglige drift for i fremtiden at kunne løse et bredere spektrum af opgaver in house med en samlet reduktion på konto 114, 115 og 116 på 15 % som resultat Optimere arbejdsgangen omkring fraflytningssyn gennem digitalisering og e-syn, og dermed spare tid, som kan anvendes til at optimere driften Spare 30 % på istandsættelse af flytteboliger gennem udbud af opgaven på tværs af selskabet Spare 20 % på indkøb af materiel og øvrige serviceydelser (fx rengøring)

7 Case: Innovativ drift – et forsøg Planen
Forretningsfører Driftschef Leder af daglig drift Administrativ driftsleder Administrativt team Driftsleder for grønt team Grønt team Driftsleder for beboerservice Beboerservice team Byggeteknisk leder Fokus på ledelse Fokus på stordriftsfordele Fokus på administration Fokus på faglige kompetence

8 Case: Innovativ drift – et forsøg Planen
Større gentagne opgaver der kan effektiviseres Græs Hække Bede Trappevask Opgaver der løses bedst ved særlig kompetence Nogle beboerservice opgaver Varmetekniske opgaver Vedligehold af maskiner Administrative opgaver Opfølgning på håndværkere – fakturabehandling Kontorarbejde Syn Opgaver, hvor man skal kende sin boligafdeling Ad hoc opgaver Dagligt renhold Beboerkontakt

9 Case: Innovativ drift – et forsøg Det der gik godt
Arbejdsgruppe med medarbejdere 7 interne ansøgere til driftsleder-stillinger Løbende møder i medarbejdergruppen Tryghed ved processen

10 Case: Innovativ drift – et forsøg Det der gik mindre godt
Sproget – innovativ/effektiv Information og kommunikation til beboerdemokrater Manglende momentum uden for arbejdsgruppe og OB Frygt for at miste den faste mand i afdelingen Driften er afdelingsbestyrelsernes domæne Drift = følelser

11 Case: Innovativ drift – et forsøg Kompromiset?

12 Case: Innovativ drift – et forsøg Paradokserne
Hvis vi er konkrete, når vi beskriver hvad vi vil, så bliver vi beskyldt for at alt er planlagt på forhånd, og at det bliver trukket ned over hovedet på afdelingerne Hvis ikke vi er konkrete når vi beskrivelser en ny drift, så er vi ikke troværdige og der bliver ikke troet på, at det kan lade sig gøre

13 Case: Innovativ drift – et forsøg Paradokserne
Der er ofte tilslutning og opbakning, når ideerne til en ”innovativ drift” bliver præsenteret. Alle kan se det fornuftige i udnyttelse af ressourcerne, optimering af driften, bedre planlægning osv. Når det skal igangsættes skal det bare ikke lige foregår i min afdeling. NIMBY


Download ppt "Effektiviseringer af driften i almene boligafdelinger"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google