Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kan vi bruke markedsføring til noe i fremtiden? Jakob Søndergaard pej gruppen/scandinavian trend institute Den 19. september 2013 Markedsføringsforeningen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kan vi bruke markedsføring til noe i fremtiden? Jakob Søndergaard pej gruppen/scandinavian trend institute Den 19. september 2013 Markedsføringsforeningen."— Præsentationens transcript:

1 Kan vi bruke markedsføring til noe i fremtiden? Jakob Søndergaard pej gruppen/scandinavian trend institute Den 19. september 2013 Markedsføringsforeningen i Stavanger

2 Kan vi bruke markedsføring til noe i fremtiden? Jakob Søndergaard pej gruppen/scandinavian trend institute Den 19. september 2013 Markedsføringsforeningen i Stavanger

3 Markedsføring på vej til at dø? ”Vi markedsføringsfolk kan blive ved med at gøre, hvad vi gør nu og så ride med udviklingen hele vejen ned til bunden. Eller vi kan sadle om nu” Don E. Schultz, professor Emiritus i markedsføring ved Northwestern University’s Medill School Content Marketing World-konferencen i Cleveland, Ohio, den 11. september 2013

4 En truet race Mange markedsføringsafdelinger risikerer at blive nedlagt og mange markedschefer står til at miste jobben i fremtiden

5 De store udfordringer Markedsføring er blevet akademiseret, indviklet og gjort til ”raketvidenskab”

6 De store udfordringer Markedsføring har på linje med CSR mistet sin sjæl og uskyld og er blevet alt for fokuseret på merkevarebygging for merkevarebyggingens skyld

7 De store udfordringer Markedsføringen kører på autopilot og er baseret på forældede teorier, så afstanden til den virkelige virkelighed og kunden er blevet alt for stor

8 De store udfordringer Markedsføring er blevet for digitaliseret og vi har reelt mistet kontakten til kunderne

9 De store udfordringer Vi har ladet os forblænde af gadgets, gizmos, apps, deals og promotions og har glemt den gode historie

10 De store udfordringer M erkevarer er blevet standardvarer, fordi det markedsføringsfolk gør i dag ikke trænger igennem og ikke differentierer

11 Hvad kan vi gøre? Markedsføring har kun sin berettigelse i fremtiden, hvis vi tager afsæt i forbrugerforståelse, mening og indhold

12 Succeskriterier for god markedsføring Dyb indsigt i sig selv Hvad kan jeg, hvad mener jeg, hvorfor er jeg? Dyb indsigt i hvem man taler med Hvad laver de, hvad drømmer de om, hvem vil de gerne være og hvad mener de?

13 På vej mod en ny tidsånd Vi står på tærsklen til en ny tidsånd, som for alvor vil manifestere sig i perioden 2014-2018 Men fremtiden er allerede begyndt!

14 Vendepunkt? For første gang i 5-6 år er der for alvor tegn på reel bedring i store dele af verdensøkonomien Det er starten på et skelsættende internationalt tidsåndsskift fra krise over recovery til vækst

15 Ny tidsånd indefra og ud Mens den gamle tidsånd var baseret på udefra kommende faktorer, så skal vi selv skabe den nye tidsånd indefra og ud mod forbrugerne

16 Trender i værdikæden Trend Samfund Råvarer Branding Salg Sourcing Produktion Distribution Salgskanaler Forbrugere Design

17 Repetitionens æra er forbi Hvis vi ikke fanger sjælen i den nye tidsånd – og fanger de nye forbrugersignaler – så risikerer vi at ende som et levende museum for romantik, nostalgi, tryghed, bæredygtighed, det nordiske køkken, lokal og kortrejst mad, skandinavisk design – og merkevarebygging!

18 Gør op med tidens store værdiprojekter Tryghed, sikkerhed og det kendte Seriøs, fornuftig og ansvarlig Bæredygtighed, etik og miljø Værdi for pengene, substans, down sizeing Fællesskab, solidaritetsfølelse, forankring Nærhed, ærlighed, transparens, troværdighed Involvering og dialog Fravalg

19 Fremtidens store branchesuccesser tilhører de, som TØR gøre tingene anderledes

20

21 Tid, sammenhængskraft og sundhed er reelt det eneste som de norske forbrugere ikke har nok af i fremtiden Hvad er der penge i?

22 Eksempler på nye megatrender Fra mere til bedre Fra storytelling til indhold og mening Fra kompleksitet til simpleksitet Fra ”stort” til ”småt” (small is the new big) Fra stationær til nomade Fra land til by Fra maskulin til feminin Fra fravalg til tilvalg Fra ung til gammel Fra ”fælles” til ”ny egoisme”

23 Den norske selvopfattelse er under forandring

24 Den nye tidsånd tilhører kvinderne! 70-80% af samtlige købsbeslutninger Tænk feminine forbrugsuniverser Tænk ”drømmen om det gode liv” Kvinder drømmer om mening

25 Tag afsæt i meningen! Teknologi Produkt MeningLøsning

26 Forstå kvinders adfærd

27 Gode og kontante råd Gå den modsatte vej Revitaliser dit brand nu! Fokus på mening og indhold Find den ”nye luksus” Gør op med ”down sizeing”

28 Fra retro og heritage til clean slate brands

29 ― Etablerede, traditionsrige brands står pludselig for det gammeldags, trættende og uinteressante ― Der er opstået en manglende tillid til ”de store”. ― Historie, arv og ”bagage” fremstår negativt ― Medvirkende årsag: sociale medier og transparens-tendensen ― De nye er: hurtigere, åbne og responsive ― Nye brands tiltrækker forbrugerne (pull funktionen) ― Nyetableret = nye forretningsværdier ― Forbrugeren oplever en større følelse af kontrol Trend: Fra heritage til clean slate brands

30 Slip merket løs? Eller tænk markedsføring som en god strandfest!

31 WOW SMART RIGHT NOW Differentier dig og skab merværdi gennem empatisk intelligens Oplevelsen og formål i centrum Kend din kunde – og hav de rigtige produkter til de rigtige priser Tilfør værdi i processen i form af information, vejledning etc. Løs problemerne! Convenience er kernen

32 1.Vær tæt på kunden (empati) 2.Gør noget mere for de kunder I allerede har 3.Udnyt potentialet med de ressourcer I allerede har 4.Tydelige mål/klar retning og hold fast i strategien 5.Skomager bliv ved din læst 6.Høst når det går godt/invester hvis det går tilbage 7.Mod/lyt til dig selv 8.Spring led over 9.Uafhængighed af alt og alle 10.Produkt kommer altid før brand 11.Action/handling frem for planer 12.Elsk din bundlinje Hvad gør forskellen?

33 De 3 store norske udfordringer: 1. det er gået alt for godt alt for længe 2. importvern/mangel på konkurrence 3. manglende forandringsparathed/traditionalister

34 Vinderne har en plan Taberne har en undskyldning

35 Jakob Søndergaard js@pejgruppen.dk mobil +45 2711 8946 www.pejgruppen.dk


Download ppt "Kan vi bruke markedsføring til noe i fremtiden? Jakob Søndergaard pej gruppen/scandinavian trend institute Den 19. september 2013 Markedsføringsforeningen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google