Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Facebook - forbud eller forhandling Parat til facebook i arbejdstiden? 3. November 2009 Abelone Glahn, journalist Kontakt: Strategisk kommunikation.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Facebook - forbud eller forhandling Parat til facebook i arbejdstiden? 3. November 2009 Abelone Glahn, journalist Kontakt: Strategisk kommunikation."— Præsentationens transcript:

1 Facebook - forbud eller forhandling Parat til facebook i arbejdstiden? 3. November 2009 Abelone Glahn, journalist Kontakt: ag@amedia.dk Strategisk kommunikation på web – Employer e-branding og virtuel rekruttering www.abeloneglahn.dk Fjendstrupvej 2 Stubbekøbing Telefon: 54490094

2

3 Facebook, hvordan ?  Skal jeg være på facebook - som privatperson - som medarbejder  Skal vi være på facebook - som medarbejdere - som medarbejdergruppe - som alumni-gruppe med tidl medarbejdere også  Skal Centret være på facebook - som page for Centret, åben for fans - som gruppe, åben kun for registrerede brugere - som åben gruppe, åben for alle  Hvilken politik skal vi lægge for deltagelsen?

4 Man kan være på Facebook med  Personlig profil (obligatorisk)  Side (Page)(fx for CfD)  Gruppe (fx for medarbejdere ved CfD)  Falsk profil  Professionel profil (applikation eller særlige)

5 Personlig profil

6 Page - side

7 Gruppe

8 Hvordan gik det?

9 Facebook i dag i Danmark  42 % af danskerne (87 % blandt de 16-19 årige) tilknyttet en online social netværkstjeneste  Facebook har klart flest: 95% benytter Facebook (DS okt09) 2.295.860 brugere (pr. 1. nov 09)  Heraf 1.872.060 over 18  Yngre danske bruger 25 minutter i gennemsnit om dagen på Facebook  Danskerne over 15 år bruger i gennemsnit 12 % af deres tid på nettet på Facebook. (juli 09 Nielsen)

10 Brugen er steget markant bare på et år Kilde: Danmarks Statistik okt 09

11 Tæt på hver anden er på et socialt netværk Kilde: Danmarks Statistik okt 09

12 Men er alt, alt for åbne om sig selv 7 ud af 10 brugere ved, hvordan de ændrer privatlivsindstillingerne Kun hver tredje af de ældre brugere over 60 år ved dette. Kilde: Danmarks Statistik okt 09

13 Facebook - forbud  55% virksomheder forbyder FB i Australien  20 % i England  12 % i Frankrig  10 % i Tyskland kilde acidlab  Ingen dækkende dansk undersøgelse  (Delvis) forbud i f.x. Danske Bank, Dagbladet Børsen, Stepstone, skoler

14 Hvorfor er vi bange for facebook? - Straffelov – ytringer - Markedsføringslov - Brud på loyalitet - Persondatalov - Regler om fortrolighed og almindelig tavshedspligt - Henkastede bemærkninger spredes vidt og hurtigt - Overdrevent tidsforbrug - Virus mm - Hvor går grænsen mellem privat og arbejde?

15 Dilemmaer - Vores privatliv invaderes - Brugernes også - Krav til tilstedeværelse - Krav til e-færdighed + At være dér, hvor de/vi er i forvejen + Den nære kontakt + Synlighed, omdømme + Rekruttering af nye kolleger

16 Medarbejdere på facebook  Tilgængelig for brugere?  Skrive om brugere?  Tagget på andres billeder?  ”Ansvarlig” for andres kommentarer  Hvornår er jeg på arbejde, og hvornår har jeg fri?

17 Accept = krav om opdatering og aktivitet?  Altid synlig, også for arbejdsgiveren?  Hvem repræsenterer jeg? Hvornår?  Skal jeg markere, når jeg skriver som medarbejder fx som på twitter: @navn  Krav til opførsel på nettet?

18 Skal vi selv være der med en Page?  Kan vi undgå at være der?  Skal vi bare sikre os ”Center for Døve”- siden?  Hvilken vedligeholdelse kræver det?

19 Hvad med medarbejdergrupper?  Medarbejdergrupper opstår bare…  …i flere varianter  Skal Centret stå for alumnigrupper?  Hvad skal Centret tolerere i sit navn?  Hvad skal CfD kontrollere?  Hvad kan CfD kontrollere?

20 Hvad med hadegrupper?  Skal man prøve at forhindre hadegrupper?  Hvad hvis medarbejdere deltager?  Eller bare går ind i dem for at forsvare Centret?  Hvordan- og skal - vi gå i dialog med dem?  Hvordan monitorerer vi, hvad der sker på nettet?

21 Kan man være der - uden at være der?  Privat, lukket profil kombineret med  Professionel åben profil  Lukke sin profil delvist af  Sortere sine venner i lister  Oprette Limited Profile

22 Opret Limited Profile

23 Opdel dine venner

24 Facebook-dilemmaer, som I har stået i “Facebook er som Hotel California You can check out any time you like, but you can never leave”

25

26 Hvordan kan jeres politik tage højde for Samtalen

27 Der er intet nyt under solen  Hver sin telefon  Hver sin pc’er  Syvkabale, Napoleon, Minestryger og Tetris  E-mails  Surfing  Sms og almindelig telefoni  Sociale medier  I dag FB og twitter  I morgen……

28 Byg videre på den eksisterende politik....(!?)  Tag udgangspunkt i Centrets værdier.  Gennemfør en pilotundersøgelse i virksomheden for at kende udfordringerne  Læg politikken i dialog med medarbejderne  Undervis medarbejderne  - og lederne  - og brugerne

29 ”Det lille kørekort til facebook”

30  Pilotunders ø gelser f ø r fastl æ ggelse af politik  Tilretning af e-politik p å arbejdspladsen  Undervisning i facebook  Abelone Glahn www.amedia.dk www.amedia.dk  L æ s mere p å min blog:  www.abeloneglahn.dk www.abeloneglahn.dk


Download ppt "Facebook - forbud eller forhandling Parat til facebook i arbejdstiden? 3. November 2009 Abelone Glahn, journalist Kontakt: Strategisk kommunikation."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google