Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

klasse Livet på godt og ondt - Lidelsen - Adams Æbler

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "klasse Livet på godt og ondt - Lidelsen - Adams Æbler"— Præsentationens transcript:

1 8. - 9. klasse Livet på godt og ondt - Lidelsen - Adams Æbler

2 Kristendomskundskab og dansk 8. – 9. klasse Fagdage eller emneuge
①Forforståelse Tekstlæsning inden forløbet Baggrundslæsning til Adams Æbler Målstyret undervisning Oplæg til Adams Æbler Teodicéproblemet Jobs Bog Oplæsning Adams Æbler Gruppearbejde Skrive essay om livet på godt og ondt FP 9 prøveoplæg Fremlæggelse Evaluering Livet på godt og ondt Adams Æbler Kristendomskundskab og dansk 8. – 9. klasse Fagdage eller emneuge

3 8. - 9. klasse Livet på godt og ondt - Lidelsen - Adams Æbler
Forløbet er velegnet til fagdage, emnedage og projektopgaven. I faget kristendomskundskab og dansk stiller du skarpt på store livsspørgsmål, filosofi, etik, Bibeltekster, Adams Æbler, essay og øvelse i FP 9. Sæt linsen skarp. Tænd projektoren og se Adams Æbler. Lån filmen på CFU Fokuser på Syndefaldsmyten, Jobs bog og filmens centrale personer: Adam og Ivan. Lad eleverne finde og forstå allusioner i filmen. Du får forslag til undervisning. Du kan udvælge og differentier opgaverne. Du får essayskrivning og prøveoplæg til FP 9. Du får materialer til forløbet. Se dias 4 – 6. Du får læringsmål fra FFM til forløbet. Du arbejder med kompetenceområderne: Bibeltekster, livfilosofi og etik. I dansk arbejder du med kompetenceområderne : Fremstilling

4 8. - 9. klasse Livet på godt og ondt - Indhold
Dias 1 Film 2 Undervisningshjul 3 Introduktion 4 Indholdsfortegnelse 5 – 7 Før forløbet - Forforståelse 8 - 9 Forløbet Drøftelser og opgaver Målstyret undervisning Materialer 30 Afrunding

5 Livet på godt og ondt – Adams Æbler
Før forløbet Du fortæller og forklarer om det kommende forløb. Inden fagdage eller forløbet får eleverne en forforståelse og begrebsafklaring gennem læsning og drøftelse af filosofiske og etiske spørgsmål. Du lader eleverne tage notater til brug for FP 9 Du læser om Lidelsen og bibelske tekster. Du laver begrebsafklaring i forhold til begreberne: Skabelse, godt, ondt, liv, død, skyld, straf, synd, straf, ret, uret, Gud, menneske.

6 Livet på godt og ondt - Adams Æbler
Før forløbet Du fortæller og forklarer om målstyret undervisning, herunder læringsmål. Du kan eventuelt se og vise, hvad det er - se under materialer: Målstyret undervisning. - Tegn på læring. Du forklarer om arbejdet med og opgaverne til Adams Æbler. Essayopgaven forklares af dansklæreren. Opgaven udleveres i god tid inden forløbet.

7 Livet på godt og ondt - Adams Æbler
Før forløbet FP 9 – opgave. Login Fortæl om FP 9 og prøveoplæg. Du lader eleverne øve sig i prøveformen Udleveres først under forløbet. 40 minutters forberedelse. Kun brug af egne notater og opslagsværker. Se Prøvebekendtgørelsen.

8 Livet på godt og ondt - Adams Æbler
Forløbet Du bruger det materiale, der passer til dine ønsker og behov. Du organiserer arbejdet, som det passer til eleverne. Du kan med fordel inddrage danskfaget, som er inddraget i dette forløb. Du kan med fordel arbejde med emnet på fagdage, emneuger eller som projektopgave; men med et bredere perspektiv. Under forløbet nærlæses Jobs Bog og Syndefaldsmyten. Du giver oplæg til Adams Æbler. Brug Power Point (Materialer) Du inddrager teodicéproblemet. Indgår i Power (Materialer) Gennemgang af opgaver til Adams Æbler. Der er hjælpeark med. Gruppearbejde med tekstlæsning og opgaver. Fremlæggelse

9 Livet på godt og ondt - Adams Æbler
Forløbet Essayskrivning FP 9 – opgave. Individuel. 40 minutters forberedelse. Egne noter. Opslagsværker. Forberedelse og bedømmelse – Instruks til elever FP 9 Fremlæggelse én elev Evaluering Målstyret undervisning

10 Jobs Bog - Drøftelse Læs Jobs bog og snak om historien i klassen. Hvad synes I om historien? Hvad er dens pointe? Diskuter Guds rolle i historien. Kan man bekende sig til en Gud, der opfører sig på den måde? Satan siger i starten af historien, at Job kun er god og from, fordi han er rig og lykkelig. Har han ret i det? Er det nemmere, at være god, hvis man har det godt? og omvendt: Er det nemmere at forstå, at nogen handler ondt, hvis de har det dårligt? Prøv at give eksempler. De fleste fortællinger i Bibelen fungerer som det, man kalder lignelser. Det vil sige, at man kan overføre fortællingen på sit eget liv. Er der noget i fortællingen om Job, man kan bruge i dag?

11 Jobs Bog - Drøftelse Diskuter sammenhængene mellem Jobs bog og "Adams Æbler". Hvilke ligheder er der og hvilke forskelle? Kan man sige, at "Adams Æbler" er en moderne version af Jobs bog?

12 Overnaturlige hændelser
I Bibelen accepterer vi uden videre overnaturlige hændelser. Det må vi til en vis grad også gøre i "Adams Æbler". Prøv at skrive de forskellige overnaturlige hændelser i filmen op på tavlen. Kan de forklares rationelt? Del evt. klassen i to og tag en diskussion, hvor det ene hold argumenterer for, at det er Gud, der styrer begivenhederne i filmen, mens det andet argumenterer for, at det hele kan afvises som tilfældigheder.

13 Bibeltekster - Opgaver
Hvad er syndefaldet, og hvilken betydning fik det? Hvad er Livets Træ? og hvilken betydning har det? Hvad er kundskabens Træ? og hvilken betydning har det? Hvem udfordrer Gud til at sætte Job på prøve? Hvordan viser Jobs lidelser sig? Hvad mener Jobs venner, at Jobs lidelser skyldes? Forklar sammenhængen mellem synd og straf i forhold til Job. Forklar teodicéproblemet i forhold til Job. Forklar det deuteronomistiske historiesyn i forhold til Job.

14 Jobs Bog og Adams Æbler - opgaver
Ivan er en moderne Job Hvilken betydning har Jobs Bog for Ivan? Hvilken betydning har Jobs Bog for Adam? Hvordan bruger Adam Jobs Bog? Hvilken rolle har Adam ? Hvilken betydning har æbletræet? Hvilken sammenhæng er der mellem æbletræet og syndefaldsmyten? Hvem bliver sat på prøve i filmen? Hvem sætter hvem på prøve? Byttes Ivans og Adams roller? Hvad er Adams skæbne? Accepterer Adam sin skæbne/sit ansvar?

15 Jobs Bog og Adams Æbler - opgaver
Hvem eller hvad er det, der får Bibelen til at slå op på Jobs bog, hver gang den falder på gulvet? Hvorfor forhindres Adam i at plukke æbler? Hvem/hvad styrer dette? Hvorfor må Adam have fat i et æble fra træet? Hvilken symbolsk betydning har træet? Hvilke etiske principper handler Ivan uf fra? Hvilke etiske principper Adam ud fra? Hvilke etiske principper handler Gunnar ud fra? Hvilke etiske principper handler Khalid ud fra Ændrer de etiske principper sig for de fire personer?

16 Figurer i Adams Æbler og Bibelen Udfyld skemaet og drøft det
Ond God Tro Job Ivan Adam Gunnar Khalid

17 Adam og Ivan Ivan/Ondt Ivan/Godt Adam/Ondt Adam/Godt

18 Adam og Ivan - Gudsforhold
Hvordan ændres Ivans forhold til Gud sig? Hvordan ændres Adams forhold til Gud sig? Hvad er det, Ivan og Adam erkender i deres Gudsforhold? Hvorfor hedder filmen: Adams Æbler?

19 Allusioner - Essay - FP 9 Allusioner er der tale om, når en tekst henviser til religiøse tekster. Ordet allusion stammer fra latin alludere, som betyder at spille på eller at henvise til. Det er en form for intertekstualitet. Hvor har du fundet allusioner i Adams Æbler? Hvilke bibeltekster henviser de til? Essayopgave om Livet på godt og ondt FP 9 Prøvetekst (Login) Findes i database på

20 Målstyret undervisning for forløbet
Kompetenceområder Kompetencemål Læringsmål for undervisningen Færdighedsmål Vidensmål Elevmål – tegn på læring På hjemmesidens Værktøjskassen kan du finde flere værktøjer til målstyret undervisning. Se You Tube klip om målstyret undervisning

21

22 Målstyret undervisning for forløbet FFM
Kompetenceområder Kompetencemål Bibelske tekster Eleven kan tolke grundlæggende værdier og ud fra centrale bibelske fortællinger Livsfilosofi og etik Eleven kan forholde sig til den religiøse dimensions indhold og betydning ud fra grundlæggende tilværelsesspørgsmål og etiske principper

23 BIBELSKE FORTÆLLINGER

24 LIVSFILOSOFI OG ETIK

25

26 8. - 9. klasse Adams Æbler- Livet på godt og ondt – Materialer
Du finder alle materialerne i linklisterne til forløbet

27 8. - 9. klasse Adams Æbler- Livet på godt og ondt – Materialer
Oplæg til Adams Æbler Brug dette i undervisningen Samlede opgavesæt til forløbet Brug dette til eleverne Lidelsen - Under samme Himmel 9 Login. Baggrundslæsning Baggrundslæsning til Adams Æbler Tekstarbejde inden forløbet 1. Mos. 3 Syndefaldsmyten Jobs Bog 1 Jobs Bog 42 Johs. 3,16 Den lille Bibel 1. Mos. 1 – 2 Skabelsesmyterne Jordens skabelse De gamle myter- Indgår i Power Point til undervisning.

28 8. - 9. klasse Livet på godt og ondt – Materialer
Jobs Bog Bibelen Ebbe K. Reich til oplæsning under diasshow Syndefaldsmyten musikvideo – Indgår i Power Point Hjælp til Jobs Bog Essayskrivning Livet på godt og ondt Om essay essayskema Hjælp til essay Om essayskrivning

29 8. - 9. klasse Livet på godt og ondt – Materialer
Instruks til elever FP 9 Inden prøve i FP 9 Kristendomskundskab FP 9 Prøveoplæg LOGIN Målstyret undervisning Eksempel Oversigt over mål for Livsfilosofi, etik og bibelske tekster Oversigt over læringsmål for forløbet livsfilosofi og etik Oversigt over læringsmål for forløbet Bibelske tekster Synlige elevlæringsmål Bibeltekster Synlige elevlæringsmål filosofi og etik Synlige elevlæringsmål – skabelon Prøvebekendtgørelsen Uddrag kristendomskundskab

30 Se også etikforløb 8. – 9 klasse
God fornøjelse Se også etikforløb 8. – 9 klasse


Download ppt "klasse Livet på godt og ondt - Lidelsen - Adams Æbler"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google