Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde Uddannelseskode: 44859

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde Uddannelseskode: 44859"— Præsentationens transcript:

1 Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde Uddannelseskode: 44859
EPOS’ Augustseminar 2014 Winnie Friberg, SOSU Nord

2 Arbejdsmarkedspolitisk redegørelse
Arbejdet med neuropædagogik som metode bliver stadig mere udbredt inden for det pædagogiske område. En stor andel af medarbejderne på området er ikke klædt på til at kunne indgå med denne tilgang til det pædagogiske arbejde. Der er derfor behov for at medarbejderne på et grundlæggende niveau har forståelse for principperne i neuropædagogikken som metode og kan anvende denne viden i den pædagogiske indsats i hverdagen, så der stilles krav og forventninger, der modsvarer barnets forudsætninger. Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

3 FKB tilknytning Moder-FKB: 2629 Pædagogisk arbejde med børn og unge.
Desuden tilknyttet følgende af EPOS’ FKB’ere: 2222 Ældrepleje, sygepleje og sundhed i kommunalt regi. 2223 Socialpsykiatri og fysisk/psykisk handicap (40956: Neuropædagogik i arbejdet med udviklingshæmmede). Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

4 Uddannelsens målgruppe
Faglærte og ufaglærte medarbejdere, der varetager pædagogisk arbejde for og med børn, unge, voksne og ældre – herunder ældre med demens. Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

5 Arbejdsområder Uddannelsen henvender sig til arbejdet med:
Børn og unge i dagtilbud Anbragte børn og unge Socialpsykiatrien Ældre – herunder borgere med demens Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

6 Uddannelsens mål Deltageren kan anvende en neuropædagogisk tilgang som et redskab i det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne. Med udgangspunkt i et grundlæggende indblik i hjernens funktioner, udvikling, og sanseintegration kan deltageren observere barnet/den unge/den voksne samt inddrage denne viden og observationer i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde. I det arbejde kan deltageren tage afsæt i den enkeltes behov, forudsætninger og udviklingsmuligheder samt reflektere over betydningen af egen adfærd i samspillet med barnet/den unge/den voksne. Desuden kan deltageren videregive relevante observationer til kolleger, pårørende og andre professionelle omkring barnet/den unge/den voksne. Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

7 Inspirationsmaterialet - temaer
Tema 1: Hjernens funktioner Emne 1: Hjernens opbygning og plasticitet Emne 2: Hjernens funktioner Tema 2: Sanseintegration Emne 1: Sansernes funktion Emne 2: Fra sansning til sanseintegration Tema 3: At arbejde neuropædagogisk Emne 1: Spejlneuroner og relationers betydning for hjernen Emne 2: At arbejde neuropædagogisk Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

8 Tankerne bag materialet
At kunne observere signaler – så det ikke bliver egne ”synsninger”. Det individuelle i hjernens funktioner (menneskesyn) – så krav og forventninger modsvarer forudsætninger. Fokusere på forudsætninger og ikke tillægge motiver. Fokus på at ændre tilgangen og pædagogikken og ikke adfærden. Hjernens plasticitet – udviklingsmuligheder. Medarbejderens egen adfærds indflydelse. Relationens betydning for hjernens udvikling, adfærd m.m. At kunne reflektere (mentalisere). Neuropædagogik er en forståelsesramme og et redskab til at udvikle den pædagogiske praksis. Samspillet med øvrige pædagogiske redskaber. Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

9 Mommy's Nose is Scary (http://www.youtube.com/watch?v=N9oxmRT2YWw)
Varighed 0:59 min. Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

10 Hvilke signaler kan observeres?
Arousal niveau - opmærksomhed Nervesystemets respons Evne til selvregulering Neurotransmittere Stress Motivation Osv. Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

11 Blinkende lygter (https://www.youtube.com/watch?v=CO3LwBKxAkM)
Varighed 2:47 min. Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

12 Selvregulering Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

13 Hjernens udvikling, opbygning og plasticitet
Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

14 Hjernens funktioner Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

15 Hjernens lateralisering
Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

16 Hjælp til visuelle deltagere
Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

17 Spejlneuroner og relationers betydning for hjernen
Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

18 Spørgsmål Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

19 – og god arbejdslyst med uddannelsen
Tak for nu – og god arbejdslyst med uddannelsen Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014


Download ppt "Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde Uddannelseskode: 44859"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google