Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference."— Præsentationens transcript:

1 1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference 16. september 2011 Marianne Tewes og Preben Ulrich Pedersen

2 2 Marianne Tewes, Hjertecentret Hjertecentret, Rigshospitalet Modtager patienter med hjerte- og lungesygdomme til højt specialiseret behandling og pleje Organiseret med en centerledelse og 3 klinikker Der er 201 senge og 31 intensivsenge Hjertecentret har ca. 850 fuldtidsstillinger, heraf 433 sygeplejersker 3 oversygeplejersker og en centerchefsygeplejerske 15 afdelingssygeplejersker 14 kliniske sygeplejespecialister Kardiologisk klinik Thoraxkirurgisk klinik Thoraxanæstesi- ologisk klinik Centerledelse

3 3 Marianne Tewes, Hjertecentret Agenda Baggrunden for eget uddannelses- og træningsforløb for erfarne sygeplejersker Interventionen – Uddannelses- og træningsforløbets opbygning, rammer og indhold Pædagogiske overvejelser Ledelsesmæssige overvejelser v/Marianne Tewes Teoretisk ramme for den kliniske indsats Evaluering af indsatsen: - metode - resultater v/Preben U. Pedersen Langtidseffekt af uddannelses- og træningsforløbet v/Marianne Tewes

4 4 Marianne Tewes, Hjertecentret Baggrund Der blev brugt mange ressourcer på uddannelse Forskning viste, at uddannelse ofte ikke fører til de ønskede ændringer i klinisk praksis Hjertecentret havde behov for, at sygeplejerskerne udviklede nye kompetencer - På den baggrund hentede vi inspiration i litteraturen til en anderledes måde at gøre det på!

5 5 Marianne Tewes, Hjertecentret Uddannelses- og træningsforløb for erfarne sygeplejersker siden 2001 Gennemføres ca. hver 1½ år med 12-16 deltagere Bygger på en antagelse om, at når vi styrker syge-plejerskens: - analytiske kompetencer til at identificere kliniske problem-stillinger, indhente dokumenteret viden, kritisk vurdere, anvende og formidle denne viden i klinisk praksis - kompetencer til at anvende teori og begreber som afsæt for organisering og implementering af det kliniske projekt så fører det til forbedret pleje og behandling!

6 6 Marianne Tewes, Hjertecentret Evalueringsudfordringer Sygeplejerskerne arbejder med individuelle kliniske afsnitsproblemer - det kræver stort set up med forskellige metoder

7 7 Marianne Tewes, Hjertecentret Ernæringsområdet blev indsatsområde i 2005 Tværsnitsstudie Journal audit Konklusion: Behov for fælles strategisk indsats på centerplan med implementering af en ny klinisk retningslinje Beslutning: Etablere en struktur med en oversygeplejerske og en klinisk sygeplejespecialist som ansvarlige for ernæringsområdet Uddannelses- og træningsforløbet i 2005 skulle målrettes ernæringsområdet Gennemføre det som interventionsstudie

8 8 Marianne Tewes, Hjertecentret Uddannelsens opbygning og ramme I alt 144 timer til: undervisningsdage, vejledning, forberedelse, gennem- førelse af projektet med udarbejdelse af projekt- beskrivelse, implementeringsplan, poster & formidling - heraf 4 undervisningsmoduler af 3-4 dage á 6 timer Deltagere: sygeplejersker med særligt ansvar for ernæring Undervisere/ Vejledere: Ph.D.- og kandidatniveau klinisk del - fokus på pleje og behandling To spor pædagogisk del - fokus på ’implementering’ af projektet

9 9 Marianne Tewes, Hjertecentret Undervisningens indhold Klinisk Klinisk ernæring – identifikation af problemstillinger Motivation – aktiv inddragelse af patienter Litteratursøgning Pædagogisk Teori om læring og læremåder Kulturteori Forandringsteorier Projektmetoden Implementeringsplan Projektledelse – herunder hvordan implementeringsopgaven kan organiseres Formidling Udarbejdelse af poster Præsentation af projektet i auditorium

10 10 Marianne Tewes, Hjertecentret Pædagogisk tilgang Læring som en kognitiv proces Forstyrrelser er nødvendige for, at der kan ske læring Læring sker gennem aktiv involvering af dem, der skal lære Forskellige læremåder i dynamisk vekselvirkning - brug for begreber til at reflektere med og til at se nye måder at gøre tingene på - brug for at gøre – afprøve og øve i at anvende den nye viden i praksis Når arbejdsprocesser anvendes som læreprocesser, fører det til kompetenceudvikling Kolb 1984, 2005 - Jarvis1994,1999 - Andersen 1999,2003 - Bottup 1994,2002

11 11 Marianne Tewes, Hjertecentret Ledelsesmæssigt perspektiv på forandring Antagelse: Uddannelse og træning kan skabe vedvarende ændringer, -når der er en kobling mellem det kliniske og det pædagogiske område i samspil med organisationen. Det kan illustreres i en model..

12 12 Marianne Tewes, Hjertecentret Kobling mellem det kliniske og pædagogiske i samspil med organisationen Faglige visioner og strategier Ledelse, der viser retning og skaber muligheder Klinisk sygeplejespecialist Vejleder Støtte implementering og kompetenceudvikling Sygeplejerske med særligt ansvar Klinisk projekt Implementering Afdelingssygeplejerske Lede udvikling og implementering Skabe rammer Støtte kompetenceudvikling Undervisning og vejledning i at vejlede Undervisning og vejledning i at drive udviklings- processer Uddannelses- & træningsforløb

13 13 Marianne Tewes, Hjertecentret Virker det så..?


Download ppt "1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google