Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Kursusgang 3 Designmetodik I.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Kursusgang 3 Designmetodik I."— Præsentationens transcript:

1 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Kursusgang 3 Designmetodik I

2 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Agenda Horsens kunstmuseum (et projekteksempel) Planlægning af website Hvorfor planlægning? Hvordan planlægning? Afleveringsopgave 1

3 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Horsens kunstmuseum et projekteksempel v/ Camilla og Krista

4 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Planlægning af et website Processer og modeller for interaktionsdesign, systemudvikling, kreative processer og strategisk planlægning af kommunikation

5 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Hvorfor planlægning? Det er vigtigt, at man tidligt laver en plan for sit produktionsforløb, hvor man afsætter hvor megen tid man kan og vil bruge på de enkelte faser: idé, research, synopsis, manuskript, optagelse, redigering færdiggørelse, evaluering, korrektion, lancering, distribution med mere. Men Man må også tage hensyn til at et medieprodukt fysisk og mentalt vokser frem som et utal af kompromiser mellem krav, ønsker og muligheder - som vel at mærke ikke alle var lige aktuelle i de tidlige faser i produktionen. I praksis skal den oprindelige idé hele tiden justeres i forhold til virkelighedens behagelige og ubehagelige overraskelser (Kragh Jacobsen, 1997)

6 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Hvorfor planlægning? Styre forholdet mellem design og emergens

7 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Hvorfor planlægning? Styre forholdet mellem design og emergens Hvordan?

8 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Hvorfor planlægning? Styre forholdet mellem design og emergens Hvordan? Valg af livscyklus model

9 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Livscyklusmodeller

10 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Livscyklusmodeller

11 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Livscyklusmodeller

12 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Livscyklusmodeller … er en overordnet måde at betragte og planlægge sin designproces på, det er ikke nødvendigvis en tidsplan (interaktionsdesignmodellen skulle man gøre vold på for at proppe ind i en tidsplan, men den illustrerer, det Jan Kragh Jacobsen lægger op til, nemlig at: den oprindelige idé hele tiden justeres i forhold til virkelighedens behagelige og ubehagelige overraskelser)

13 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Hvorfor planlægning? Problemer: Budgetoverskridelser Forventninger til funktionalitet og interaktionsformer indfries ikke Utilstrækkeligt kendskab til fagdomænet og IT og kombinationen mellem IT og fagdomænet Årsager: Problemer med ledelse og styring af projektet Urealistisk ambitionsniveau Uoverskuelige opgaver vokser sig store (Kensing et.al.) Den fikse ide Kreativitet i selvspind (for meget emergens for lidt design) Overdrevent specifikke løsninger (for meget design for lidt emergens) Ukritisk genbrug (Sørensen, 1999) Overdrevet fokus på Lay-out ( Appel & Borup)

14 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Hvordan planlægning? So Interction design involves developing a plan which is informed by the products inteded use, target domain, and relevant practical considerations (Preece et.al.)

15 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Hvordan planlægning? Identifications of needs and establishing requirements Developing alternative design Building interactive versions of the design Evaluating design (Preece et.al.)

16 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Hvordan planlægning? At identificere behov og specificere krav Kræver viden om Afsender (rekvirent) og Modtager (bruger)

17 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Hvordan planlægning? 25 spørgsmål Afklarende spørgsmål til projektetablering –Hvem er målgruppen? –Hvad er budskabet? –Hvad er mediet –Hvilken effekt skal produktet have hos målgruppen? –Hvad er formålet med effekten hos målgruppen?

18 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Hvordan planlægning? 25 spørgsmål Afklarende spørgsmål til projektetablering –6. Hvem er afsender? –7. Hvilken effekt skal produktet have hos afsender? –8. Hvad er formålet med effekten hos afsender? –9. Hvordan påvirkes målgruppen ellers med lignende budskaber? –10. Er produktet lavet før?

19 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Hvordan planlægning? 25 spørgsmål Afklarende spørgsmål til projektetablering –11. Hvor, og hvornår skal målgruppen opleve produktet? –12. Hvordan skal produktet distribueres? –13. Hvilke genrer skal bruges? –14. Hvilken fortællemåde skal bruges? –15. Hvilke færdigheder skal producenten have? –Hvem skal vedligeholde.

20 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Hvordan planlægning? 25 spørgsmål Afklarende spørgsmål til projektetablering –16. Hvilken viden skal producenten have? –17. Hvor meget skal tages med? –18. Hvilket apparatur er nødvendigt? –19. Hvad må produktet koste? –20. Hvilke juridiske problemer kan opstå?

21 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Hvordan planlægning? 25 spørgsmål Afklarende spørgsmål til projektetablering –21. Hvilke etiske problemer kan opstå? –22. Hvad skal produktet hedde? –23. Hvordan ser tidsplanen ud? –24. Hvordan laver man nemmest produktet? –25. Hvordan skal produktet afprøves?

22 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Hvordan planlægning? Identifications of needs and establishing requirements Developing alternative design Building interactive versions of the design Evaluating design (Preece et.al.)

23 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Hvordan planlægning? Udarbejde alternative design Hvordan booster man kreativitet? Bruce Wands Inspiration Immersion Isolation Iteration Diskuteret først fra et individuelt udgangspunkt, men kan også anvendes i grupper - Brainstorming Research Tegning

24 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg In our way of thinking, design, be this of computer systems or other sorts of appliances, is an interactive process involving the active participation of users and professional designers, engineers and usability people. Hence, design is cooperative. (Bødker et. al.)

25 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Hvad rettes planlægning imod? Developing alternative design Konceptuel model Beskriver hvad produktet skal gøre og hvordan det skal se ud (look and feel), metaforer osv. –Indhold, Indhold, indhold først! (Appel & Borup) Fysisk design Overvejelser omkring konkrete ting, som farver, knappers placering, navigation og struktur. (Preece)

26 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Hvordan planlægning? Identifications of needs and establishing requirements Developing alternative design Building interactive versions of the design Evaluating design (Preece et.al.)

27 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Hvordan planlægning? Prototyper Low tech eller Hi-tech

28 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Hvordan planlægning? Identifications of needs and establishing requirements Developing alternative design Building interactive versions of the design Evaluating design (Preece et.al.)

29 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Hvordan planlægning? Teknikker til at evaluere design og tanker om design Tidlig nedsættelse af brugergruppe/fokusgrupper (MIT) Tænke højt test

30 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Hvordan planlægning? De første aktiviteter i jeres proces

31 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Planlæg processen Social etablering Kortlæg interessenter Udvælgelse af deltagere Organiser projektet Afklar fokus Præciser opgaven Skab overblik

32 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Simpel referencelinieplan

33 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Afleveringsopgave 1

34 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Afleveringsopgave 1 I første delopgave skal i aflevere 3-5 siders tekst, hvori i beskriver jeres projekt. I mini-rapporten skal indgå beskrivelse af baggrunden for projektet, kontekst, rekvirent og målgruppe. Desuden skal i vedlægge en plan (for eksempel en referencelinieplan) for gennemførelse af projektet og beskrivelse af jeres ressourcer i gruppen. Opgaven afleveres den 23. februar og der gives skriftligt feed-back fra enten Lisbeth eller Gitte

35 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg 1 afleveringsopgave I skal aflevere 3-5 siders tekst, minirapport, hvori i beskriver jeres projekt. I minirapporten skal indgå: beskrivelse af baggrunden for projektet Kontekst, Rekvirent Målgruppe Desuden skal i vedlægge en plan (for eksempel en referencelinieplan) for gennemførelse af projektet og beskrivelse af jeres ressourcer i gruppen. Opgaven afleveres den 23. februar og der gives skriftligt feed-back fra enten Lisbeth eller Gitte

36 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Udgangspunkt Baggrund Opgave og formål Rekvirent Målgruppe Kritiske faktorer Organisering Projektets organisering Ressourcer Interessenter Aftaler og koordinering Metode Overordnet fremgangsmåde Plan Teknikker Arbejdsform

37 16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Litteratur Jan Kragh Jacobsen: 25 Spørgsmål – en moderne retorik til planlægning af kommunikation, Roskilde Universitetsforlag. Keld Bødker, Finn Kensing, Jesper Simonsen: Professionel IT- forundersøgelse – grundlaget for bæredygtige IT-anvendelser. Samfundslitteratur. Sørensen, Mogens Henrik (1999): Udvikling af udviklingsmetoder.


Download ppt "16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Kursusgang 3 Designmetodik I."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google