Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Folkeskolereform Camilla: Velkomst.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Folkeskolereform Camilla: Velkomst."— Præsentationens transcript:

1 Folkeskolereform Camilla: Velkomst

2 Proceslinje for folkeskolereform - 2014
Den ny folkeskolereform er gennemgribende. Den er omfattet lærernes arbejdstid, organiseringen af den daglige undervisning, samarbejde med forældre og et stærkt samarbejde mellem faggrupper primært mellem lærere og pædagoger. Målet er, at vi får et samlet ejerskab til den ny skolereform og tænker de muligheder der er i reformen ind i en ny organisering af vores skole. Vi vil igennem året have løbende og forskellige fokus, på det første temadag har vi fokus på hensigten med reformen og på de fysiske arbejdspladser. Fra december og frem til sommerferien er der elevinddragelse. Iværksættes primært af det store elevråd PR – møde Fokus på samarbejde faggrupper imellem Sådan ser Reformen ud på TDS Reform-uge. Uge 24. For hele skolen Temadag: hvad siger reformen og arbejdspladser Reformen ”hvor er vi” Reform forlig 14. Januar Januar 2014 8. oktober 2013 25. Marts 2014 26. Maj 2014 10. juni Forår 2013 Orientering: Sådan ser FSR ud på TDS pr Temaaften: Værdier, hensigt og mål Kontaktforældremøde 20. nov. 2014 På Tove Ditlevsens Skole ønsker vi en faglighed der motiverer den enkelte elevs potentialer. Elevens forudsætninger er i fokus for organiseringen og gennemførelsen af vores undervisning, og vi tror på, at alle børn lærer i fællesskab. Aktiv deltagelse, oplevelser og nuancer er vigtige elementer når vi tænker undervisning og samarbejde mellem alle impliceret er grundlaget. Inklusion betragtes som et fællesskab, hvor alle børn trives fagligt og socialt og personligt.

3 Dagsorden Vision for ToveDitlevsens Skole Folkeskolereformen
Udmøntning på Tove Ditlevsens Skole Elevernes dag på Tove Ditlevsens Skole Præsentation af dagsorden. Tragten som symbol på dagsordenen. Fra vision til den enkelte elevs udbytte Elevernes udbytte af reformen

4 ”FRA JEG TIL VI” Vision for Tove Ditlevsens Skole Camilla:
En klar vision Tydelig kurs

5 ”Fra jeg til vi” År 2013/2014, påbegyndt arbejdet med ”fra jeg til vi”
Kulturforandring i lyset af skolens opgave i dag Fra person til profession Fra undervisning til læring År 2014 Camilla:

6 Folkeskolereformen Mikkel: VI har fået en ny reform.
Implementering 1. august 2014 Stor betydning for jeres børn

7 Lærersituationen Arbejdstidsregler Folkeskolereformen
Rammerne for arbejdstid Ingen særskilt forberedelsestid Fuld tilstedeværelse Årgangsteam dækker kendt fravær + 2. – 5. sygedag Flere timer til eleverne Øget faglighed Kompetenceløft af lærerne Mikkel: Konflikten i efteråret. Mudret og uklart billede i medierne To ting blev blandet sammen Overenskomstforhandling brød sammen Lov 409 Folkeskolereform

8 Reformens formål Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes bl.a. gennem respekt for professionel viden og praksis Mikkel: Reformens formål Reformens primære formål er at gøre eleverne dygtigere end i dag. Den sociale baggrund skal mindskes Megen snak om reformen. Jeg vil kort forklare om hovedindholdet. Det reformen ikke er: Det er ikke en heldagsskole, men en helhedsskole. Heldagsskole er når fritidsdel og skole samtænkes i forløb på 7-8 lektioner. Helhedsskolen: sammenhæng i alle skolens aktiviteter og relationer. Sammenhæng mellem leg og læring ingen modsætninger.

9 Reformens indhold En længere og mere varieret skoledag
45 minutters (i gennemsnit) bevægelse som en dimension Lektiecafé og faglig fordybelse Sprogfagene Valgfag Pauser Mikkel: Nye fag er design og håndværk (Sløjd og håndarbejde), engelsk i 1. klasse og tysk/fransk i 5. Valgfag i klasse. Det ligger endnu ikke fast

10 Reformens indhold Understøttende undervisning Pædagoger i skolen
Holddeling Skabe retning og ro Mikkel: Understøttende undervisning. Aktiviteter der understøtter den fagopdelte undervisning. F.eks. Tabelsatfet i matematik, Walk and talk i engelsk om emnet Youth, rollespil i samfundsfag om overenskomst forhandling. Pædagoger i skolen. 7 halve stillinger fra fritidshjemmene. De skal varetage den understøttende undervisning i udskolingen og på mellemtrinnet samt klasse

11 Reformens indhold Den åbne skole Skolen skal åbne sig mod lokalmiljøet
Samarbejde med institutioner og virksomheder mfl. Mikkel: Forpligtende samarbejde med lokalmiljøet. F.eks. Lokale virksomheder, foreninger, klubber og kulturinstitutionerne i Brønshøj.

12 Reformens indhold Læringsmål Synlighed Elevplaner
Tydelige sociale og fagfaglige mål Bedre undervisningsmiljø Mikkel: Lærerne skal kompetenceudvikles, så alle er klædt på til reformen Fokus på klasseledelse Ledelsen skal spare med lærerne både fagligt og didaktiskt

13 Elevernes skolegang Fra august 2014 til næste folketingsvalg
0. – 3. klasse 28 klokketimer (+ 2 timer frivillig lektiecafé) 4. – 6. klasse 30 klokketimer (+ 3 timer frivillig lektiecafé) 7. – 9. klasse 33 klokketimer (+ 2 timer frivillig lektiecafé) Efter næste folketingsvalg 0. – 3. klasse 30 klokketimer inkl. 2 timer lektiecafé 4. – 6. klasse 33 klokketimer inkl. 3 timer lektiecafé 7. – 9. klasse 35 klokketimer inkl. 2 timer lektiecafé Mikkel:

14 Reformen på Tove Ditlevsens Skole
Camilla Udmøntningen af reformen på Brønshøj skole. Fantastisk mulighed Reformen skal forandre skolen Vi vælger at ændre radikalt ved skolens organisering og struktur. Ikke justere Præsentation af hvad vi vil på Brønshøj med reformen

15 Reformen på Tove Ditlevsens Skole
Samarbejde med de lokale Byggeri understøtter vision Læringsmål Tæt samarbejde om eleven, årgangen og forældrene Fleksibelt skema, udgangspunkt i læring Samarbejde med de lokale Eksempelvis et samarbejde med kirken Museumskanon, så alle elever ser Københavns vigtigste museer Byggeriet understøtter reformen Undervisning uden bøger

16 Organisering i årgangsteam
Indskoling Mellemtrin Udskoling Bh. Klasserne 1 klasserne 4 klasserne 7 klasserne 2 klasserne 5 klasserne 8 klasserne 3 klasserne 6 klasserne 9 klasserne Hensigten med den afdelingsopdelte skole er en endnu bedre undervisning for vores elever og bedre og mere tilfredsstillende arbejdsbetingelser for de ansatte. Målet for den afdelingsdelte skole med samarbejde i årgangsteams er at styrke udviklingen af undervisningen af årgangens elever udviklingen af samarbejdet om den enkelte elev – med eleven og forældrene Udvikling og samarbejde om læringsmål for alle børn – herunder synlige og tydelige læringsmål Camilla

17 Eksempel på en uge i indskoling
Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Godmorgen – vi gør os klar Understøttende undervisning: Dagens program mv.  Undervisning i fagene. Plan for ugen tilrettelagt af årgangsteamet under hensyntagen til, at fagenes mål skal nås og dansk og matematiks minimums timetal overholdes. Læses af teamets lærere evt. med støtte fra pædagoger. Frokost og understøttende aktiviteter. Pædagoger/lærere Undervisning i fagene. Teamets lærere Undervisning i fagene. 13.15 – 14.15  Lektiehjælp Fritidshjem

18 Eksempel på en uge på Mellemtrin
Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Understøttende undervisning: Dagens program med indlagt pause (15 min)    Undervisning i fagene. Plan for ugen tilrettelagt af teamet under hensyntagen til at fagenes mål skal nås og dansk og matematiks minimums timetal overholdes. Læses af teamets lærere evt. med støtte fra pædagoger. Frokost Understøttende undervisning Pædagoger/lærere Undervisning i fagene. Teamets lærere Undervisning i fagene. eks. Idræt lektiehjælp Undervisning i fagene. Teamets lærere+ lektiehjælp Undervisning i fagene. eks musik + lektiehjællp

19 Eksempel på en uge i udskolingen
Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag fagdelt undervisning teamets lærere fagdelt undervisning teametslærere fagdelt undervisning teeamets lærere spisepause Pause, understøttende aktiviteter lektier og fordybelse. Lærere 40 min. dagligt

20 Eksempel på en læreruge i indskoling
Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Tjekker mails og elevsygemeldinger mv. programændringer opgaver i tilknytning til undervisning. Låse op gøre klar Understøttende undervisning: Dagens program mv.    Undervisning i fagene. Plan for ugen tilrettelagt af teamet under hensyntagen til at fagenes mål skal nås og dansk og matematiks minimums timetal overholdes. Læses af teamets lærere evt. med støtte fra pædagoger. Frokost og understøttende aktiviteter - Pædagoger/lærere Undervisning i fagene. Teamets lærere Teamsamarbejde lektier og fordybelse Pædagoger med støtte fra lærere Individuel forberedelse, dele af skole hjem samarbejdet, møder i andre fora, tilsyn, efteruddannelse mv.

21 Farvel til klasselæreren
Camilla: Goddag til kontaktlæreren

22 Kontaktlærer Kontaktlærerens opgave er, at være det kommunikative bindeled mellem skolen, barnet og forældrene om det, der vedrører barnets generelle skolegang.

23 Samarbejdet mellem Skole og hjem
Det daglige samarbejde i en ”ny folkeskole” Elevteams og elevteamssamtaler på TDS Behovssamtaler

24 Elevernes udbytte Fagligt dygtigere end i dag Sammenhæng i skoledag
Sammenhæng i læring Flere bliver uddannelsesparate Betydningen af den sociale arv skal mindskes Den almene dannelse styrkes Styrkelse af fællesskaber Camilla:

25 Spørgsmål til forståelse
Har I nogen spørgsmål

26


Download ppt "Folkeskolereform Camilla: Velkomst."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google