Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Digital Retorik 9. kursusgang Visuel kommunikation og multimodalitet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Digital Retorik 9. kursusgang Visuel kommunikation og multimodalitet"— Præsentationens transcript:

1 Digital Retorik 9. kursusgang Visuel kommunikation og multimodalitet

2 IDAG Oplæg om multimodalitet I v/Lisbeth
Oplæg om Kjeldsen/visuel retorik v. grp Oplæg om visuel komm. v/Rikke Oplæg om lyd på www v/Magnus & Esben Oplæg om multimodalitet II v/Lisbeth Øvelser: kort brainstorm eksamensopgave analyse af multimodalitet på web

3 MOTIVERENDE DESIGN: HOFMAN HANSEN
9 strategier: 1. Gør det synligt og simpelt 2. Vær illustrativ 3. Vælg en passende grafisk stilart 4. Skriv forståeligt og kortfattet 5. Skriv noget relevant 6. Vælg en passende skrivestil og genre 7. Gør grundstrukturen enkel 8. Vis informationen på rette tid og sted 9. Skab en god historie 7. april 2017

4 JUST IN TIME...MERKANTIL KAIROS
- fremhæver billigste priser på alternative afgange for at fordele passagererne - tilbyder diverse tilvalg - CO2, forsikring mv (også indchecket bagage er et (forvalgt) tilvalg - prøver også lige at klemme en billeje oven i handelen Cf Hofman taler om de forførende øjeblikke (efter køb af den store vare...)

5 MULTIMODALITET & DAGENS LÆREMÅL
Kairotisk multimodalitet: ... rette modalitet til rette tid og sted

6 SEMIOTIK ”Videnskab” der fokuserer på hvordan betydning skabes i et givet tegnsystem Identificere ”tegn-enheder” Skel mellem ”signifier” og ”signified” (det der repræsenterer og hvad det repræsenterer), tegn og objekt //Saussure Peirce: symbol, indeks og ikon

7 SEMIOTIK II tegn: noget, der står for noget andet hvert medie (modalitet) sine egne tegn & ”mindste betydende” enheder, måde at skabe mening på Tekst: morfem (”ko”, ”ne” - Saussure) Film: ”skuddet” (autonome segmenter, Metz) lexia: betydningsenhed grammatik: regler for brug af ”tegn” syntaks: organisering af tegn

8 SOCIALSEMIOTIK Semiotisk fortolkningspraksis er kulturelt og socialt bestemt & præget af repræsentationelle paradigmer Selvom tingene ”bare” er der, fortolker vi f.eks. relationer mellem genstande på billedet på bestemte måder (afstand, interaktion osv). Vores fortolkning er ”kulturlig”, ikke naturlig og åben. Hver ”modus” har sin udtryksform - og sin era. Visuel kommunikation dominerer i stigende grad over den verbale. (se f.eks. Kress & Van Leeuwen, 2001/2006: Reading Images)

9 Peter Greenaway The Pillow Book (film)

10

11

12 MULTIMODAL BETYDNINGSTEORI (VAN LEEUWEN/KRESS)
semiotiske ressourcer (fremfor tegn) semiotisk ressource ~ = modalitet: verbalsprog, billeder, grafik, film, lyd, musik, gestik, arkitektur (+ digital ”simulation”??) semiotiske ressourcer (fx verbalsprog) -> materiel form (fx print) > site of "fixing", hvor mening repræsenteres (bogsiden, skærmen) - alle påvirker hvordan vi opfatter det kommunikerede en multimodal betydningsteori fremhæver det situationelle og intentionelle (”aptnes”) og hermed også design (formgivning af passende udtryk, brug af aktuelle ressourcer) som vigtigt parameter

13 MULTIMODAL ANALYSE hvordan det enkelte element (modalitet) skaber mening (f.eks. analyse af et billedes retorik) hvordan det står i relation til andre elementer (funktionel specialisering (tid/rum), tyngde (f.eks. er dette element den der er bærer af den væsentligste information?) hvordan de bindes sammen (kommunikationel interaktion, koherens: rytme, komposition, informationskobling, dialog) hvordan forskellige modaliteter tilsammen skaber den overordnede mening (et 3. udtryk)

14 EKSEMPEL

15 MULTIMODAL RETORISK ANALYSE
Hvordan fungerer den sammensatte retoriske ytring i forhold til et bestemt formål? Egner teksthelheden sig f.eks. til at skape tillid til ”tekstens” afsender, og til at overbevise og bevæge dens modtagere? Skaper de forskellige modaliter en retorisk synergieffekt, hvor argumentation og følelsesappel samvirker i en fortættet og fokuseret form? Eller representerer de forskellige ”tekstelementer” (modaliteter) i den givne retoriske ytring et budskab, som taler i flere retninger og måske modsiger sig selv? (Martin Engebretsen, introduktion til norsk lærebog om multimodal analyse, forthcoming)

16 MULTIMODAL REMEDIERING

17 PRÆSENTATIONER OM FORSKELLIGE MODALITETER: VISUEL RETORIK og KOMMUNIKATION
LYD

18 7. april 2017

19 ANDERS FAGERJORD om MULTIMODALITET
typiske modaliteter på web: skrift, fotografier, tegninger, forklarende figurer, typografi layout, levende bilder og simuleret 3D en modalitet indkapsler ofte en anden (”dominerende stemme”) jvf. videoeksempler næsten altid kombi af tekst/stilbilleder (el. tale og video) kombi af modaliteter kan forankre mening i ”et 3.udtryk” Fagerjord: Web-medier – Introduksjon til sjangre og uttrykksformer på nettet, 2006

20 TEKST/VIDEO INDKAPSLING
Tekst indkapsler video: Videoillustration (som et billede, fx Trekking Nepal) Skrevet introduktion (fx BBC news) Video-på-bestilling (kræver skriftmenuer, fx Tv2 Sputnik) Video med kapitler (fx National Geograpfic) Alternative versioner Video indkapsler tekst: Introduktion til tekstmateriale (appetizer, følelsesfremkalder, ”exordium”) (fx The Meatrix, 3F selvmord) Video står med fodnote (fx ”Commanding Heights på PBS)

21 MULTIMEDIALITET? ELLER MONOMEDIAL COLLAGE
Phil MacGregor: Multimedier bruges, ”isoleret” fra teksten, dvs. mening opfattes ikke samlet ”Sensorisk” kløft/attention surplus Sammenstød mlm immediacy & hypermediacy Forventning om mulighed for handling skuffes sit-up vs. sit-back medier (jvf. Fagerjord/Liestøl: objektaktivitet, subjektaktivitet) Phil MacGregor: ”Mind the Gap – Problems of Multimedia Journalism”. I Convergence, Vol. 9, no. 9, 2003

22

23

24 (VERBAL)TEKST OG BILLED
SAMSPIL MLM (VERBAL)TEKST OG BILLED

25 FUNKTIONEL SPECIALISERING
Verbaltekst beskriver tidslige forhold, forløb over tid, kausalitet (”rytme”) Billedet beskriver rumlige forhold, betydningsvægt i kraft af f.eks. placering og størrelse (”komposition”) eller f.eks: billedet påkalder, skaber opmærksomhed teksten giver information, forklarer budskab

26 Lindh, 46, was stabbed several times inside an upmarket Stockholm department store as she shopped Wednesday. She died early Thursday as a result of wounds to her abdomen. ….[] Police say the shop might have images of the killer on a video surveillance camera. Up to 50,000 people, many carrying red roses, gathered in Stockholm for Sweden's biggest political demonstration since the Vietnam War. CNN.com, 12/

27 Illustration?

28 BILLEDET SOM BLIKFANG TEKST SOM HANDLINGSOPFORDRENDE
Dansk Internet Award 2008 (årets bedste internetkampagner)

29 FUNKTIONEL SPECIALISERING
Skrevet sprog som modalitet: fra abstrakt til konkret: symbolet mand --- din mentale konkretisering af ordet – ”received” - tekst opererer typisk med metaforer (lighed) Billedtegn - filmisk fortælling: fra konkret til abstrakt: en bestemt mand --- en mental repræsentation af mand i det hele taget, hvad han er symbol for – ”perceived” - billeder opererer typisk med metonymier (nærhed)

30 ”INFORMATIONSKOBLING”
billedet fungerer i forhold til tekstens ”indhold”: understøttende, supplerende el. udvidende, kommenterende Roland Barthes: ”anchorage” ¨vs ”relay” Kress & Van Leewen: ”elaboration” vs ”extension” McCloud: ”illustration” vs ”samspil” (samt også paralel) Anne Løvland: redundans (gentagelse) af budskab gennem forskellige modaliteter er også en vigtig funktion i kommunikation, måske især til yngre aldersgrupper (Løvland, 2010, forthcoming)

31 DEN 3. MENING Scott McCloud: Interdependant (gensidigt afhængige)
Billed og ord udtrykker tilsammen noget, de ikke kunne hver for sig

32 VISUEL KOMM PÅ WWW/ FUNKTIONEL SPECIALISERING
Anders Fagerjord blikfang illustration konnotation Lisbeth Thorlacius understøtter/kommunikerer sender-image understøtter funktionalitet (navigation osv) understøtter/skaber webgenre signalerer publikumsopfattelser (aktuelle trends i visuel aesthetics) ”The Role of Aesthetics in Webdesign” Aktivitetshandlinger: grafik (f.eks. knap) og farver (f.eks. linkfarve)

33 Polysemi fortolkning af billede, kan også give indbyrdes modsætning i kommunikativt udsagn

34 leg m ord og billed på nathist museums forside, www.redshiftnow.ca

35

36

37 INFORMATIONSKOBLING & ARGUMENTATION

38 INFORMATIONSKOBLING & ARGUMENTATION
7. april 2017

39 INFORMATIONSKOBLING & ARGUMENTATION
7. april 2017

40 EKSEMPEL http://troubling.ytmnd.com/ 07-04-2017
Her godt eksempel på billedet som metafor: Objekt står for noget andet: dr. Pepper repr. Maskuline værdier og sunkist diet repr. Feminine værdier. Hvis du drikker, id. Med enten den ene type eller anden type værdi. Visuel stereotype/kulturel stereotyp: hvad henholdvis mænd og kvinder tænker på, repræsenteret ved stereotypiske ønsker, der er indirekte repræsenteret (sex, børn), dvs polysemisk, vi ved det skal forestille sex, men billedet viser det ikke, det viser et animeret symbol for sex (ind og ud), ”familie og børn” repræsenteres ved størrelsesforhold, konventionel afbildning af familien Sanselig umiddelbarhed, og høj grad af retorisk fortætning!

41 INTERAKTIV GRAFIK SOM EGEN SEMIOTISK RESSOURCE?
- overblik, sammenligning (forskelle, ligheder, skala) - kan indføre temporalitet til billedoplevelsen - kan beskrive bevægelse - bruger bestemmer hvad der skal ses hvornår - hierarki af information Atlas: Valley of the Kings Fagergjord: ”Interaktiv grafik – et studie af fremtiden i dag” i Digitale Verdener (red. Engholm og Klastrup)

42 OVERBLIK OG INFORMATION
Interaktiv grafikkort over metrobyggeriet på politiken.dk

43

44 NÅR MULTIMODALITET BLIR EN HELHED

45 NÅR MULTIMODALITET BLIR EN HELHED

46 ONA AWARDS 2008/ MULTIMEDIA JOURNALISM WINNER
7. april 2017

47 ONA AWARDS 2009/ MULTIMEDIA JOURNALISM WINNER

48 RESSOURCER gode referencer til div. tekster om visuel retorik: B. Phillips & E.F. Mcquarie: Beyond Visual Metaphor: A New Typology of Visual Metaphor in Advertising (2004) Jens F. Kjeldsen: ”Visual Argumentation in Scandinavian Political Advertising” (2007) Birdsell Y Groarke: Toward a Theory of Visual Argument (1996) god opsummering af farvers betydning: gode referencer til div. tekster/sites om lyd: gode multimedia sites: Generelt:

49 NÆSTE GANG PROCEDURAL RETORIK - SPILRETORIK
Gæsteforelæser: Miguel Sicart Forberedelse: Læs tekster (Bogost, Consalvo og Dutton, Frasca) + spil spil! GRUPPE 9 FREMLÆGGER FRASCA-TEKST

50 ØVELSER Vi mødes til startoplæg 13.00 i auditoriet
Fælles brainstorm eksamensopgave (lægges på kursuswebsite) Gruppearbejde: multimodal analyse Plenum: - diskussion af analyser 7. april 2017


Download ppt "Digital Retorik 9. kursusgang Visuel kommunikation og multimodalitet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google