Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sprogpakken Vejledningsforløb og læreprocesser. KilderAndersen 1995 Bang og Heap 1999 Humle 1995 Løw 1998Schwartz 1998 Aftale Etablere aftaleEtablering.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sprogpakken Vejledningsforløb og læreprocesser. KilderAndersen 1995 Bang og Heap 1999 Humle 1995 Løw 1998Schwartz 1998 Aftale Etablere aftaleEtablering."— Præsentationens transcript:

1 Sprogpakken Vejledningsforløb og læreprocesser

2 KilderAndersen 1995 Bang og Heap 1999 Humle 1995 Løw 1998Schwartz 1998 Aftale Etablere aftaleEtablering af aftaleIndgåelse af aftale Beskrivelse Formidle information Fremlæggelse af problem AfklaringsfasenBeskriv situation Valg af problem Kernen Beslutning om problem Hvad problemet er Fordybelse og afklaring Hvad har situationen lært dig? Forståelse af problemerne ProblemanalyseUndersøgelsesfasen Problem diskuteres kritisk Løsninger Mulige handlingsmåder Valg af løsningerHåndteringsfasenHandlemuligheder Evaluering FeedbackEvalueringEvaluering og refleksion EvalueringsfasenOpsamling

3 Vejledningsforløb og læreprocesser AftaleHistorie Situation ProblemAnalyseLøsningerPerspektiver Kon- vergent DivergentKon- vergent DivergentKonvergentDivergent

4 Vejledningsforløb og læreprocesser AftaleHistorie Situation ProblemAnalyseLøsningerPerspektiver Para- frasere Parafrasere og reframeReframe Meta- kommuni- kation Meta- kommunikation Metakom- munikation

5 Vejledningsforløb og læreprocesser Vejledning efter modellen: 1.Aftal rammer: Tid, sted, hvor længe, hvor ofte mm. – hvilket mål har vejledningen (at fortælle om et problem – at diskutere et problem – at finde løsninger) – hvilke forventninger har vejledte til vejleder og omvendt. 2.Vejledte fortæller om en situation, og vejleder spørger ind. 3.I fællesskab aftales et fokus/problem. 4.I fællesskab analyseres problemet enten gennem spørgsmål fra vejleder (fødselshjælpersamtale) eller diskussion (sparring). 5.Evt. diskuteres løsninger/handlemuligheder. 6.Afsluttende evalueres vejledningen.

6 Vejledningsforløb og læreprocesser Analyseark: A vejleder B om sprogarbejde ved hjælp af modellen, mens C observerer og tager noter til de enkelte faser i modellen. AftaleHistorie Situation ProblemAnalyseLøsningerPerspektiver

7 Vejledningsforløb og læreprocesser Tanker Følelser Kognitivt Emotionelt Indhold Tanker Drivkraft Følelser Samspil Relationer Lærings- trekanten Socialt Relationer ? Bearbejdet ud fra Illeris, Knud (1999): Læring. Roskilde, Roskilde Universitetsforlag og Illeris, Knud (2006): LÆRING 2.udg. Roskilde, Roskilde Universitetsforlag.

8 Vejledningsforløb og læreprocesser Bearbejdet ud fra Illeris, Knud (1999): Læring. Roskilde, Roskilde Universitetsforlag og Illeris, Knud (2006): LÆRING 2.udg. Roskilde, Roskilde Universitetsforlag. Hvilke ’særlige’ tanker har du gjort dig i dag? Hvilke ’særlige’ følelser har du oplevet i dag? Hvilke ’særlige’ samspil har du oplevet i dag? Hvad har du lært i dag? Kan du/I finde en ’særlig’ sammenhæng mellem ovenstående? A interviewer B vha. nedenstående spørgsmål –> byt positioner -> forsøg at lave en fælles sammenhæng ?


Download ppt "Sprogpakken Vejledningsforløb og læreprocesser. KilderAndersen 1995 Bang og Heap 1999 Humle 1995 Løw 1998Schwartz 1998 Aftale Etablere aftaleEtablering."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google