Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afOliver Kronborg Redigeret for ca. et år siden
1
www.regionmidtjylland.dkC UFO-arbejde Knud Ramian knudramian.pbwiki.com
2
2 ▪ www.regionmidtjylland.dk Indhold Udviklingsarbejde i en evidenstid Evidens på egne præmisser Afklaring af opgaven Vilkår for UFO-arbejde Styring af projekter Projektteori Planlægningstyper Etik i UFO-arbejde Formidling af projekter Implementering Rollen som UFO-medarbejder Valg af platform Opbygning af magtbaser
3
3 ▪ www.regionmidtjylland.dk Evidensbaseret medicin 1996 ''Samvittighedsfuldt, eksplicit, velovervejet anvendelse af den bedste foreliggende evidens i beslutningstagning omkring behandlingen af den individuelle patient. At praktisere evidensbaseret medicin er at integrere individuel klinisk ekspertise med den bedste tilgængelige eksterne kliniske evidens fra systematisk forskning'' David Sackett, 1996
4
4 ▪ www.regionmidtjylland.dk Evidensbaseret praksis 2001 Integration af den bedst tilgængelige forskning med klinisk ekspertise, med viden om patientens situation og værdier som grundlag for beslutningstagen inden for givne økønomiske rammer. Efter Sackett, 2001
5
5 ▪ www.regionmidtjylland.dk Videnskabelig dokumentation Erkendelse fremlæggelse af udsagn om virkeligheden, Troværdighed der argumenterer for en (eller flere) påstand(e) om et fagligt problem med det formål at overbevise andre om at man har ret – ud fra de spilleregler og normer for overbevisende argumentation som paradigmet i fællesskabet anerkender som forpligtende. (Leif Becker Jensen, 2004 )
6
6 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvad er der gang i? Academia Industria New Public Management TQM Meta-analyser Akkreditering -standarder -kvalitetssikring SIP NIP God Social praksis MTV Guidelines Referenceprogrammer EBP- modeller og manualer Program-fidelity Practice guides Forskningsudnyttelse Ressourceudnyttelse Den danske kvalitetsmodel Caseformuleringer - programteori Outcome- resultater Produktivitet Vidensbaseret praksis -metode Best practice
7
7 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvad er FoU? " Skabende arbejde på systematisk grundlag med henblik på at øge den videnskabelige og tekniske viden, herunder viden vedrørende mennesker, kultur og samfund - samt udnyttelse af den eksisterende viden til at anvise nye praktiske anvendelser” OECD's Frascati manual 1993.
8
Vidensbasering og alt det andet
9
9 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvad er UFO? Skabende arbejde på systematisk grundlag med henblik på at øge den praktiske viden, udnytte den eksisterende viden for at kunne anvise nye praktiske anvendelser Ramian 2007
10
Fire ambitionsniveuaer til vidensbasering Research light – de rapportfrie undersøgelser Kvalitetsjustering – mini-projekter Metodeudvikling/iværksættelse - Målrettet satsning Udvikling som praksisforskning – de nærgående studier Storskalaforsøg – når man går i byen
11
11 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvad er praksisbaseret forskning? ”Anvendelsen af forskningsinspirerede principper, designs, og dataindsamlingsmetoder i almindelig praksis for at kunne svare på spørgsmål som udspringer af praksis på måder, der informerer praksis” (Epstein, 2001)
12
12 ▪ www.regionmidtjylland.dk Praksisforskning i den store verden Practitioner research Practice research Scientist practitioner Real world research Insider research Practice based enquiry Collaborative action research network
13
13 ▪ www.regionmidtjylland.dk Action research is..... a reflective process of progressive problem solving led by individuals working with others in teams or as part of a "community of practice" to improve the way they address issues and solve problems. Wikipedia, 2007
14
14 ▪ www.regionmidtjylland.dk Indsider forskning som aktionsforskning Rationelle forandringsprocesser Deltagende aktionsforskning Emanciperende aktionsforskning
15
15 ▪ www.regionmidtjylland.dk Casestudie-strategi Aktuelle fænomener Teoribaseret Mange datakilder Teoretisk og situeret generalisering
16
16 ▪ www.regionmidtjylland.dk Opgaven Afgrænsning …………
17
17 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvilken projekttype? Beskrive: Udredninger Udforske: Behovs vurdering Vurdere: Evalueringer/ projektevalueringer Forklare: Resultat måling Forandre: Metode udvikling/implementering
18
18 ▪ www.regionmidtjylland.dk Patton: anvendelsesorienteret tænkning - tænk implementeringen ind fra start. Interessentengagement i planlægning Anvendelsestænkning fra start Anvendelse af den personlige faktor Interessent-analyse er vigtig Anvendelsesfokusering Brugerinddragelse i design Anvendelse er ikke rapportering
19
19 ▪ www.regionmidtjylland.dk Valg af tema-fokus og produkt? Valg af tema Hvad ved vi? Valg af fokus/fænomen Hvilken betydning har fokus? For hvem? Hvilken position ser vi fra? Hvad vil vi bidrage med? Hvad skal det ende med?
20
20 ▪ www.regionmidtjylland.dk Problemformuleringer Interessentperspektivet i fokus Temaafgrænsning Finde praksisrelaterede eksempler Formulering af nøgleproblemer Prioritering mellem nøgleproblemerne
21
21 ▪ www.regionmidtjylland.dk Fasebestemmelse af udviklingsprojekter Udforskning Hvad er det, der foregår? Nyhedsforsøg Virker det? Demonstrationsforsøg/ implementering Kan det anvendes i praksis? Acceptforsøg Hvordan implementeres det andre steder? Kvalitetssikring Kan det fastholde kvalitet og udvikle sig?
22
22 ▪ www.regionmidtjylland.dk Metodekompetencer 1.Behovsvurdering på et fagligt område: Hvad er/ var der brug for? Hvem havde hvilke behov? 2.Udforskning og formulering af en faglig problemstilling: Hvad var en god formulering? Hvordan kan vi blive klogere på det ved hjælp af egne og andres erfaringer. (læsning, etc) 3.Metodeudvikling (forsøgsstrategi): Hvordan kan vi gøre noget ved det? Faser i metodeudvikling, 4.Implementering: Hvordan kan vi iværksætte projektets resultater? 5.Evaluering/Kvalitetsudvikling: Hvordan kan vi vurdere resultat og metode?
23
23 ▪ www.regionmidtjylland.dk Behovsvurderinger Critical Incident Analysis KRIF-analyser Fokusgruppeinterviews Audit
24
24 ▪ www.regionmidtjylland.dk Rammer for UFO-arbejde
25
Vidensbaseret arbejde er et godt samtalekøkken En beslutning om at afsætte ressourcer til planlagt og systematisk videnskabelse. Indret et køkken En løbende produktion, hvor nogen kan metoderne, kan igangsætte og vedligeholde. Find en kok Et engagement så alle deltager i planlægning og tilberedelse af retterne. Skærp appetiten En anvendelse til læring, dialoger og udvikling Nyd hyppigt maden med forskellige gæster
26
26 ▪ www.regionmidtjylland.dk UFO-arbejde lykkes bedst, når der er Personale nok - helst mindst 1+1 Aftaler om tid og ressourcer Deltagelse i netværk /ekstern støtte Aftale om organisering Aftale om ledelsens opbakning Aftale om opmærksomhed fra andre Aftale om projektets synlighed i organisationen
27
27 ▪ www.regionmidtjylland.dk Projektkompetancer 1.Projektfokusering: Hvordan fokuseres et godt projekt? 2.Projektorganisering: Hvordan skabes organisationen for en effektiv projektgennemførelse? 3.Projektstyring: Hvad fører projektet sikkert fra start til slut? 4.Etik: Sikre overholdelse af etiske spilleregler. 5.Formidling: Hvordan kan vi formidle og komme i dialog om det? 6.Implementering: Hvordan anvendes projektresultaterne i praksis? 7.Projektfinansiering: Hvordan gennemskuer jeg ressourceforbruget og skaffer ressourcerne?
28
28 ▪ www.regionmidtjylland.dk Planlægninger Projektprotokol Projekt-/forandringsteori Startkomponent Gennemførelseskomponent Evalueringskomponent Vedligeholdelseskomponent Plantyper Faseplaner Milepælsplaner Projektdatabasen
29
Uddrag fra Programteori for bostøtte til anorexi (Århus kommune) Kroppen regulerer ikke følelser ”Anorexi-projektet” Århus 2005 Mindske risiko for tilbagefald Stabiliserer vægten ….. Langsig-tede resultater Krops-bevidst- hed …… BrugerMassage ….. …… Krop og Fysik Sygdomser- kendelse Håb …….. brugerUndervisning om spisefor- styrrelser ……….. Psyko-edu- cation Måltid ved hvert besøg …… brugerSamtaler om kost Træning i alm. Spisning ……… Mad og spisning Kort-sigtede resul-tater Mål- gruppe AktiviteterKomponent
30
Programteori: Bostøtte til senhjerneskadede (Socialpsykiatrien Djursland) Selvværd Forebyggelse af kaos-tilstande Stabilisere livsmønsteret ….. Langsigtede resultater Accept på trods af.. …… BrugerRo i agression ….. …… Særlige samar- bejdsformer Tryghed Hurtig problem- løsning brugerVækning Påmindelser ……….. Telefon- kontakt Genoprette hverdagen …… brugerOprydning i kaos ……… Akut kompen -serende hjælp Kort-sigtede resul-tater Mål- gruppe AktiviteterKomponent
31
31 ▪ www.regionmidtjylland.dk Projekt databasen 1.Protokol 2.Dagbog 3.Kildeoversigt 4.Dataoversigt 5.Datamatrix 6.Datasamlingen 7.Notesamlingen 8.Tekstskitser
32
32 ▪ www.regionmidtjylland.dk Etiske overvejelser Lov om retsikkerhed, off. forvaltning, persondataloven De usynlige forudindtagelser? Ståstedsbias - Engagement - Interesser- Konflikter - Prioriteringer De reelle etiske retningslinjer Utilsigtede virkninger -skæve magtforhold - anonymisering God videnskabelig praksis Redelighed - God skik - Kollegial adfærd
33
33 ▪ www.regionmidtjylland.dk Insider positionen Vil UFO’s relation til informanterne få informanten til at opføre sig anderledes? Vil UFO’s forhåndsviden føre til misfortolkning af data eller til fejlagtige slutninger? Vil insider viden indebære antagelser, som gør at UFO mister vigtig viden. Vil UFO politik,loyalitet eller skjulte dagsorden føre til misfortolkninger. Vil UFO moralske, kulturelle, eller politiske synspunkter føre til ubevidst manipulation?
34
34 ▪ www.regionmidtjylland.dk Kilder til bias Beskriv det engagement, der hænger sammen med denne undersøgelse. Er der usagte antagelser knyttet til køn, alder, race, status, politik? Hvor er magten placeret i relation til projektet, og hvor hører du til i magthierakiet? Tænk over dit personlige værdisystem og find områder, hvor du ved, at du er subjektiv i dine vurderinger, og hvor der er mulighed for at få resultater, du ikke bryder dig om. Beskriv mulige områder af rollekonflikt. Er der særlige situationer eller særlige mennesker som får dig til at føle dig usikker eller ængstelig? Vil undersøgelsen give dig vanskeligheder med særlige grupper eller personer? Hvem er “gate-keepers” i projektet. Hvad er deres interesser? Hvordan er deres indstilling til projektet. Det kan også handle om at du vil undgå situationer som er ubehagelige og søge situationer som vækker positive følelser. Zeni 2001
35
35 ▪ www.regionmidtjylland.dk Sundhedsskadelige virkninger og tilsætningsstoffer Ved overspisning kan man se følgende skader: Problem fiksering Metode fiksering Resultat fiksering Indikator dressur Fokus flytter Ressourcerøver Dekvalificering Politificering Ved underernæring kan man se følgende: Dødsfald Rutinisering, udbrændthed
36
36 ▪ www.regionmidtjylland.dk Evalueringsprocesser Evaluering som projekt i projektet Timing af evalueringen Proces eller resultatprioritering
37
37 ▪ www.regionmidtjylland.dk Formidling Den løbende formidling Målrettet inddragelse Allianceskabelse Hjemmesider Skriftligheden – den automatiske rapportskriver Målgruppeformidling
38
38 ▪ www.regionmidtjylland.dk Matrixskrivning Argumenter Konklusioner SvarDatakilde 2Datakilde 1Hypoteser/Delspø rgsmål Undersøgelsespørgsmål
39
39 ▪ www.regionmidtjylland.dk Implementeringsmetoder Ledelsesopbakning Teamdannelse Iværksættelsesplan Pilotprojekt Erfaringsopsamling Spredning af anvendelse Vurdering af iværksættelsen Evt. revision af planen
40
40 ▪ www.regionmidtjylland.dk Rollen
41
41 ▪ www.regionmidtjylland.dk Rollekompetencer Bygge sig en sikker platform i forhold til andre platforme Valg af strategisk platform fx aktionsforskning. Håndtere skepsis fra forskellige sider Bygge sig en magtbase Procesmagt:Ressourcemagt, expertmagt, positionsmagt, Resultatmagt: Interessentarbejde: Investorer/ politikere - Leverandører/ henvisere – Aktører/behandlere - Aftagere,Slutbrugere Produktion af vindere og tabere. Skabe arbejde/liv balance
42
42 ▪ www.regionmidtjylland.dk Skyggeorganisationen Det tildækkede, det udiskuterede, det indiskutable og det unævnelige. (Insiderens styrke?) Hvordan er udviklingskulturen Ledelses værdier Vide hvad er er hot og hvad er not? Hvem er inde og ude? Vide hvad du er? Politik: Hvem har magt til at fremme eller stoppe projekter? Hvordan ser den usynlige organisation ud? (Fox, Martin & Green, 2007)
43
43 ▪ www.regionmidtjylland.dk En UFO's magtbase? Ressourcekontrol (penge, ry,kontakter, færdigheder, teknologi) Ekspertise (metodisk kunnen, framing) Positionsmagt (skabe interne og eksterne successer, alliancer) Resultatmagt (skabe de ”rigtige” vindere og tabere) --> Bruges til magtkampene
44
44 ▪ www.regionmidtjylland.dk Ressourcemagt Skaffe sig adgang til tid,penge, Forhandle projekter Projektbeskrivelser - ansøgninger – lave budgetter Skaffe sig metodiske færdigheder, Se alt det tidligere Skaffe sig adgang til teknologi Informationssøgning Tabelskrivning Skaffe sig et ry, netværk
45
45 ▪ www.regionmidtjylland.dk Expertmagt: Expert på lokale projekter Faglig platform Metodisk platform Metodisk kunnen Tematisk kunnen: Framing – formulering af faglige problemer Adgang til experter
46
46 ▪ www.regionmidtjylland.dk Positionsmagt Faglig position Skaffe sig Adgang til netværk og mennesker (alliancer) Ret til at organisere sit arbejde Skaffe sig en organisatorisk platform En opgaveportefølje Eksterne Skaf ”added value” - Formidling af projekter Netværk af inspirerende ligestillede
47
47 ▪ www.regionmidtjylland.dk Resultatmagt Resultater gennem projekterne Dokumentation Ændringer der opleves som værdifulde og som implementeres Meningsfyldte og lærerige dialoger Hvilke interessenter vinder og taber på dit arbejde? Investorer/ politikere - Leverandører/ henvisere – Aktører/behandlere - Aftagere,Slutbrugere Hvem får del i successen?
48
48 ▪ www.regionmidtjylland.dk En sikker platform? Styr på egne projekter Skab forandring – vær resultatorienteret Accept af andres skepsis Fokuser på det lokale Hold fast i den lille skala, der gør en forskel Vær åben om dilemmaer og bias Reflekter over egen rolle Vær opmærksom på magtforhold Skaf dig intern og ekstern støtte Fox, Martin & Green, 2007
49
49 ▪ www.regionmidtjylland.dk Stærk FOU Stiller klare spørgsmål Anvender passende metoder i forhold til spørgsmålet Understøtter svaret med evidens Dokumenterer forudsætninger og antagelser, procedurer Drager konklusioner i overensstemmelse med designet og datakvaliteten. (fra www.gao.gov/policy/10 1 4.htm)www.gao.gov/policy/10
50
50 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvordan kan FoU gøre en forskel? Hvad er vi blevet mere sikre på? Hvad er vi blevet mindre sikre på det? Hvor har vi fået en mere nuanceret opfattelse? Hvad har vi opdaget, som vi ikke vidste? Kan vi nu stille spørgsmål, vi ellers ikke ville have stillet?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.