Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afBertram Bjerregaard Redigeret for ca. et år siden
1
v. Marianne Jensen Sygeplejefaglig direktør
Mange bække små… v. Marianne Jensen Sygeplejefaglig direktør
2
Indledende fase - Afvikling af ventelister
Styregruppe: Sikre implementering og koordinering af forløbsansvar – ”den gode overlevering” Inventering på ambulatorier: Frigørelse af kapacitet via effektivisering af kontrolforløb Fokus på driften i ambulatorier og afdelinger: Åbningstider, arbejdsgange, bemanding, flow og lægeressourcer
3
Hvad gjorde vi så? Sms-påmindelser til nyhenviste
Telefonisk kontakt til nyhenviste og kontrolpatienter Fokus på telefon- eller brevsvar som erstatning for ambulant fremmøde Opgaveglidning til sygeplejersker (Kolpo-, cysto- og koloskoperende sygeplejersker) Rammeordination Oprettelse af sygeplejeambulatorier
4
Hvad gjorde vi også? Oprette ekstra ambulatoriedage
Fleksibilitet mellem operations- dage i dagkirurgi og ambulatorie- linjer Fra dagkirurgi til ambulant behandling Optimere og effektivisere patientforløb To-måneders arbejdsplaner for læger så indkaldelsesprocedurer kan gennemføres mere optimalt Skærme speciallæger for forstyrrelser
5
Børneafdelingen - Selvbooking
2011/2012: Gastroenterologisk Ambulatorium havde op mod 45% udeblevne patienter Efterår 2013: pilotprojekt => Kære familier, ring ind og aftal en tid. Resultat: 100 % af de tildelte tider blev udnyttet. Udbredelse til hele Børneafdelingen i en 2-årig projektperiode
6
Kirurgisk Afdeling Telefonisk kontakt
– hæmoridepatienter Hæmoridepatienter kontaktes med henblik på vurdering af behov for fremmøde. Resultat: Plads til flere patienter på programmet. Kirurgisk Afd. /Billeddiagnostisk Afd. Urologiske patienter, som skal have skiftet NFK bookes til en telefonkonsultation fredagen i forvejen med henblik på at følge op på deres tid.
7
Status på sms til nyhenviste Januar 2013 – september 2014
8
Sådan arbejder vi også Inventering Foråret 2013: Fokus på kontrolbesøg
forhindringer, som sætter begrænsninger for udvikling af effektive og veltilrettelagte patientforløb Efteråret 2014: Fortsat fokus og opfølgning
9
Hvad har været vores udfordring?
Informationsflowet Oversætte og udbrede kompleks viden til sekretærer Speciallæger i vagt døgnet rundt Stor udfordring for lægesekretærer Kulturforandring for læge- og sygeplejepersonale Øget tilgang ved kort ventetid
10
Hvad har styrket processen?
Et overordnet ledelsesmæssigt fokus og bevågenhed over lang tid Konstant fokus på udredningsretten på afdelingslederniveau Engagerede mellemledere og medarbejdere med stor opmærksomhed på udrednings- retten, overskridelser og mulige løsninger
11
Ved fælles hjælp når vi i mål
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.