Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvad er design og hvordan studerer vi det?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvad er design og hvordan studerer vi det?"— Præsentationens transcript:

1 Hvad er design og hvordan studerer vi det?
Designhistoriografi Hvad er design og hvordan studerer vi det?

2 Designhistoriens tre paradigmer
Designhistorie som kunsthistorie Den nye designhistorie Den nye designhistories 2. generation

3 Traditionel designhistorie
Inspireret af kunsthistoriens praksis Optaget af designerens personlighed Kanonisering af eksemplariske objekter - eller ”værker” Designprocessen privilegeres som eneste form- og betydningsskabende handling

4 Nikolaus Pevsner Pioneers of Modern Design. From William Morris to Walter Gropius. Fra 1936 Kunsthistoriker Indstifter af designhistorien - og dermed selv en pioneer

5 Pevsnersk´ designhistorie
Kanonisering Kongerække Designprocessen God eller dårlig smag Modernisme

6 Mies van der Rohe: Barcelonastolen

7 Den nye designhistorie
Inspireret af marxistiske, ideologikritiske og socialhistoriske strømninger i det akademiske miljø Designvirkeligheden i hverdagsomgivelserne Designobjektet som historisk dokument og som synligt resultat af i sig selv usynlige sociale processer Interesse for alle form- og betydningsgivende handlinger i objekternes produktions-, distributions- og forbrugscyklus

8 Designgenstanden som synligt udtryk for i sig selv usynlige processer

9 Ofte anonyme Funktionelle Vidner om strukturelle forandringer Ofte samtidige, grafiske gengivelser

10 Den nye designhistories 2. generation
Inspiration fra antropologien og etnologien Interesse for ”ting” Skildring af tingenes sociale hverdagsliv - ofte i mikroperspektiv Design som aspekt af den materielle kultur - som materialiseret kultur

11 Omgang med tingene... Et studium af ”tingene i samfundets sociale og kulturelle relationer” Opgør med begrebet om ”godt design” Design som udtryk for forskelligartede livsformer

12 Forbrugspraksisser Betragtes som kultur- og identitetsindstiftende tilegnelsesprocesser Forbrugerens livsverden er af primær interesse Empatisk indlevelse i andre segmenters praksisser Bias mod tidligere oversete grupper

13 Emotionelle Affektionsværdi Anonyme Udgangspunkt i handlinger

14 Udviklingslinje Forfatter - værk – reception (og brugere)

15

16 Designbegrebets ekspansion
En ideologisk ladet betegnelse for særligt fremragende, æstetisk betonede, genstande med en reel eller symbolsk brugsdimension En ikke-normativ betegnelse for formgivede objekter med en fysisk eller visuel fremtræden En betegnelse for en hvilken som helst menneskelig bestræbelse; med eller uden et formmoment tilknyttet

17 ”Design is the conception and planning of the artificial, that broad domain of human made products which includes: material objects, visual and verbal communications, organized activities and services, and complex systems and environments for living, working, playing and learning.” Citat: Victor Margolin: ”Design History or Design Studies: Subject Matter and Methods” in ”Design Issues” Vol. 11 Denne definitioner giver problemer i uddannelsesmæssige sammenhænge

18

19 Et fjerde designparadigme?
Immaterielle designområder Interaktionsdesign/strategisk design/servicedesign Dvs man designer ikke længere tog, men derimod ”rejseoplevelser” (men der har altid været et nært slægtskab mellem teknologi og design)

20 Forskningstraditioner
Forskning i design (løsningsorienteret) Forskning om design (forståelsesorienteret: design som objekt) Forskning gennem design (processer) (forståelsesorienteret) DBR (1. F + 2. L)


Download ppt "Hvad er design og hvordan studerer vi det?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google