Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Knud Ramian www.ceps.suite.dk Casestudiet Knud Ramian www.ceps.suite.dk.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Knud Ramian www.ceps.suite.dk Casestudiet Knud Ramian www.ceps.suite.dk."— Præsentationens transcript:

1 Knud Ramian www.ceps.suite.dk
Casestudiet Knud Ramian

2 Hvad er forskning? Disciplinforskning Sektorforskning Praksisforskning
Brugerforskning

3 Vidensbasering

4 Valg af legitimerings strategier
Extern evaluering/ Storskalforsøg Praksisforskning Kvalitetsudvikling Research Light

5 Praksisforskning i den store verden
Practice research Scientist practitioner Practitioner Research Practitioner-based enquiry Real world research Practicebased research Collaborative action research network

6 Hvad er praksisforskning?
gennemføres af praktikere i arbejde retter sig mod fænomener i deres hverdag anvender anerkendte metoder er ‘do-able’ kommunikeres til fagfolk

7 Valg af forskningstrategier
Casestudier Surveys Register-undersøgelser Experimenter

8 Casestudiet og de andre

9 Casestudiet kort Casestudier er videnskabelige undersøgelser af konkrete fænomener med det formål at opnå detaljeret viden om fænomenerne - det konkretes videnskab. (efter Bent Flyvbjerg 1991)

10 Casestudiet Er en forskningsstrategi til empirisk udforskning
af et udvalgt aktuelt fænomen i sin naturlige sammenhæng (med mange variable) med forskellige datakilder der anvendes i en argumenteret bevisførelse case for case til en teoretisk generalisering

11 Casestudiets stammer Undersøgelse af det ene-stående
Tæt på etnografien (Stake) Udforskning af hypoteser -Tæt på ’grounded theory’- bottom-up (Robson) Afprøvning af hypoteser Tæt på eksperimentet top-down (Yin)

12 Hvad er de fælles om? Spørgsmål: Hvad, hvordan, hvorfor?
Fænomener: studeres i deres ‘real life’-kontekst Data: Kvalitative og kvantitative metoder anvendes efter behov Analyser: Det handler om ‘opklaring’, Triangulering Konklusioner: teoretisk/ analytisk generalisering

13 Hvornår? Hvornår ikke? Når N= 1-10 Projektevalueringer
‘Midtbyen’ - Århus Amt Storskalaforsøg - videnskabende netværk Besøgsfamilieprojektet Enkelt cases Cafe-studiet - Skolens blinde øje Teoritestning Ordblindhed Den enkelte behandling som eksperiment Single-case-experimental design Brug ikke casestudiet, hvis forskningsspørgsmålet er : Hvor mange eller hvor meget? Hvis der ikke er et fænomen.

14 Forsknings-processen

15 Valg af tema og fokusfænomen?
Hvad ved vi? Valg af fokus/fænomen Hvilken betydning har fokus? For hvem? Hvilken position ser vi fra? Hvad vil vi bidrage med? Hvad skal det ende med?

16 Valg af analyseenhed Individer Grupper/organisationer Situationer
Processer Beslutninger Projekter

17 Valg af spørgsmål Beskrivende spørgsmål Udforskende spørgsmål
Forklarende spørgsmål Forandrende spørgsmål

18 Valg af hypoteser De formodede svar på spørgsmålene
Analyse af forforståelsen Formulering af alternative svar Anvendelse af direkte teorier Anvendelse af hjælpeteorier

19 Alternative hypoteser
Er der andre nærliggende årsager? Hvad kan der ske, som har indflydelse på fænomenet? Er der andre forhold, der påvirker situationen? Kan der ske noget i løbet af studiet?

20 Uddrag fra Programteori for bostøtte til anorexi (Århus kommune)
Kroppen regulerer ikke følelser ”Anorexi-projektet” Århus 2005 Mindske risiko for tilbagefald Stabiliserer vægten ….. Langsig-tede resultater Krops-bevidst- hed …… Bruger Massage Krop og Fysik Sygdomser- kendelse Håb …….. bruger Undervisning om spisefor- styrrelser ……….. Psyko-edu- cation Måltid ved hvert besøg Samtaler om kost Træning i alm. Spisning ……… Mad og spisning Kort-sigtede resul-tater Mål-gruppe Aktiviteter Komponent

21 Programteori:Bostøtte til senhjerneskadede (Socialpsykiatrien Djursland)
Selvværd Forebyggelse af kaos-tilstande Stabilisere livsmønsteret ….. Langsigtede resultater Accept på trods af.. …… Bruger Ro i agression Særlige samar- bejdsformer Tryghed Hurtig problem- løsning bruger Vækning Påmindelser ……….. Telefon- kontakt Genoprette hverdagen Oprydning i kaos ……… Akut kompen -serende hjælp Kort-sigtede resul-tater Mål-gruppe Aktiviteter Komponent

22 Valg af design Single Case-studies/Multiple Case-studies
• Holistiske/ Embedded Case-studies

23 Valg af cases Den enestående case Den Typiske Case Maximum variation
Homogenitet Den ‘kritiske’ case Kædeudvælgelse Den opklarende case

24 Undersøger vi det, vi tror? (Ekstern validitet)
Fænomenets renhed Datakvaliteten Undersøgereffekten Overse undtagelser

25 Er der andre forklaringer? (Intern validitet)
Er der andre forklaringer end dem, vi har undersøgt? Undersøg dem For mange ligheder Blive ’indfødt’

26 Kan andre komme til de samme resultater? (Reliabilitet)
Hold styr på databasen Nedsæt en domstol

27 Etiske overvejelser De usynlige forudindtagelser?
Ståstedsbias- Engagement - interesser- Konflikter - Prioriteringer Generelle etiske retningslinjer Utilsigtede virkninger Lov om retsikkerhed, off. forvaltning, persondataloven God videnskabelig praksis Redelighed - God skik - Kollegial adfærd

28 Fra spørgsmål til data? Hvilke slags data kan besvare spørgsmålene?
(Triangulering) Hvilke datainsamlingsmetoder skal vi anvende? (Spørge- ,observations- eller, registermetoder) Hvilke data vil være en besvarelse af spørgsmålene eller bekræftelse af hypoteser? (Pattern Matching)

29 Datakilder Observationer Dokumenter Registre Informanter Genstande

30 Spørgemetoder Hvor meget struktur i spørgsmål og svar?
Hvor åbne eller fokuserende spørgsmål? Hvilken rækkefølge spørges der i? Enkelt interviews – gruppeinterviews-audit Enkelt interviews – tilbagevendende interviews? Dybdegrad Etik

31 Undersøgelsesspørgsmål
1. Hvilke forhold skal der være tilstede i et botilbud der fremmer beboerens ønske om at flytte ud i en mere uafhængig boform? 2. Hvilke vilkår har haft indflydelse på udflytningen til en mere uafhængig boform? 3. Hvilke forhold har haft positiv/negativ indflydelse på selve udflytningsfasen til en mere uafhængig boform? 4 . Hvilke forhold der har indflydelse på fastholdelsen af en mere uafhængig boform?

32 Casestudiets matrix Undersøgelsespørgsmål: Udflytningsønske
Hypoteser/Delspørgsmål Søren selv Sørens kontakt personer Vores svar på hypotesen Argumenter for valg af svar Ansvarets betydning I Starten gad ikke forholde mig, men lidt efter kunne jeg se at jeg selv måtte I begyndelsen kunne slet ikke snakke flyt, men vi kunne tale drømme så efter hånde I begyndelse. Men så Det ser altså ud som Hvorfor har vi lagt mere vægt på søren end på kontakt Planer for fremtiden Konklusioner

33 Fra data til resultater
‘Pattern matchning’ ‘Explanation- building’‘ Program-logic Tidsserie-analyser’

34 Tidsserien Fase 1 Fase 2 Fase N Situationen Begiven-heder/forhold
Mekanismer Hvad gør de? Resultat Ønske udflyt-ning Udflytning Stabili-sering

35 Niveau : Udflytningsønsket
De første Det næste år Til sidst Situationen Før indflytning Begiven-heder/forhold -/+ Modtagelsen Egethjem kultur Træning Kontakt Jobtræning Netværk Mekanismer Ansvar Har fået det rigtig godt/ Resultat Glæde ved opholdet Gider ikke være der mere Ønske udflytning

36 Data-bearbejdning Dataforberedelse Organisering af data Udforskning
Data-reduktion Resultatformulering

37 Tidsserie analyser Valg af tidsenheder

38 Fejlkilder Interviewer effekt Datakildens styrke Oversete data

39 Fra resultater til konklusioner
Anvendes al evidens? Involveres alle rivaler? Inddrages det mest betydningsfulde Inddrages eksisterende viden Anvendes teoretisk generalisering

40 Illustration af konklusioner
Anvendelse af bokse Anvendelse af matrix Anvendelse af figurer Anvendelse af fortællinger

41 Dragskilde spørgsmål Den generelle del:
Hvad i den aktuelle livssituation giver dem oplevelser af livskvalitet? Hvad er de væsentlige livskompetencer, som de oplever de har udviklet? Hvad var det for vanskeligheder de tidligere havde – baggrunden for at de kom på Dragskilde? Hvad har været med til at gøre en forskel/ændring i deres liv? Er der specielle vendepunkter. Hvordan er de aktuelle relationer/netværket. Er der personer, der har været specielt betydningsfulde ift. den udvikling, de har været igennem. Hvad har de lært i forhold til det forløb de har været igennem.

42 Har det haft og i givet fald hvilken betydning har det haft at bo på Dragskilde set i forhold til den udvikling de har gennemgået/det de har lært. Har det haft betydning og i givet fald hvilken betydning har det haft at have en kontaktperson. Har der været andre betydningsfulde relationer og hvilken betydning har de haft. Hvilken betydning har det haft at bo så tæt sammen med andre. Har og i givet fald hvordan har Dragskilde bidraget i forholdet til pårørende/netværket. Hvordan oplevedes længden af opholdet Hvordan oplevedes udflytningen/overgangen– hvilken betydning har det haft. Hvad skal personalet gøre mere af – hhv. mindre af. Hvis pågældende skulle fortælle en ny beboer om hvad vedkommen kunne få ud af at bo på Dragskilde, hvad vil han/hun så fortælle.

43 Frivillighed og anonymitet
Frivilligheden sikres ved udvælgelsesproceduren, hvor informanterne får brev, som informerer om undersøgelsen inden, de bliver kontaktet, således de har tid til at overveje om de ønsker at deltage. Udvælgelsesproceduren sikrer, at det kun er Dragskildes ledelse, der ved hvilke tidligere beboere, der kontaktes, og kun interviewerne ved, hvem der responderer positivt på deltagelse. De enkeltes forløb ikke fremstilles i sammenhæng, men ved at erfaringer og nuancer grupperes på tværs af interviewene.


Download ppt "Knud Ramian www.ceps.suite.dk Casestudiet Knud Ramian www.ceps.suite.dk."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google