Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Individuel kompetencevurdering - hvad er det, og hvordan kan de ledige få glæde af det? Seminar den 24. november 2014 Ole Stenholt, Stenholt træning.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Individuel kompetencevurdering - hvad er det, og hvordan kan de ledige få glæde af det? Seminar den 24. november 2014 Ole Stenholt, Stenholt træning."— Præsentationens transcript:

1 Individuel kompetencevurdering - hvad er det, og hvordan kan de ledige få glæde af det?
Seminar den 24. november 2014 Ole Stenholt, Stenholt træning og udvikling

2 Hvad er individuel realkompetencevurdering?
Realkompetencevurdering er en MEGET stor hemmelighed for stort set alle voksne i hele kongeriget Danmark! ØV – ÆRGERLIGT – SPILD AF RESSOURCER - Men I kan gøre noget ved det!

3 Formålet med realkompetencevurdering
Vurdering og anerkendelse af den enkelte persons realkompetencer Grundlag for videre deltagelse i voksen- og efteruddannelse

4 Realkompetencevurderinger
Kan gennemføres i hele uddannelsessystemet, f.eks. i forhold til: Arbejdsmarkedsuddannelser (AMU) Erhvervsuddannelserne (GVU/EUV) Almen voksenuddannelse og hf-enkeltfag Videregående Voksenuddannelse (VVU) Diplomuddannelse Dette oplæg sætter særligt fokus på realkompetencevurderinger i forhold til AMU

5 Individuel kompetence- vurdering i AMU - IKV i AMU
Forhindrer, at voksne deltager i AMU, som de allerede har kompetencer i forhold til Kan dermed nedsætte den tid, der skal gå til kompetenceudvikling Bidrager til, at voksne får papir på de kompetencer, de allerede har Giver voksne en individuel uddannelsesplan, der kan få stor betydning for de voksnes uddannelse, job og beskæftigelse BIDRAGER TIL EN MÅLRETTET KOMPETENCEUDVIKLING – F.EKS. OGSÅ TIL FAGLÆRT NIVEAU

6 Beviser for IKV i AMU IKV-deltagerbevis – som dokumentation for selve gennemførelsen af IKV i AMU AMU-uddannelsesbevis (-er) Udleveres når uddannelsesinstitutionen har vurderet, at deltageren har kompetencer, der svarer til en hel arbejdsmarkedsuddannelse eller et helt enkeltfag fra en erhvervsuddannelse AMU-kompetencebevis Udleveres når uddannelsesinstitutionen har vurderet, at deltageren har kompetencer, der svarer til dele af en arbejdsmarkedsuddannelse eller dele af et enkeltfag fra en erhvervsuddannelse

7 AMU-uddannelsesplan Den individuelt tilrettelagte uddannelsesplan kan indeholde: De dele af en AMU-uddannelse, som IKV-deltageren mangler for at kunne få et AMU-uddannelsesbevis Andre arbejdsmarkedsuddannelser, som kan hjælpe IKV-deltagerne frem mod det job, han/hun ønsker Uddannelsesplanen kan bidrage som motivation for videre uddannelse i AMU-systemet

8 Et eksempel på en AMU-uddannelsesplan
Individuel AMU-uddannelsesplan IKV-deltagerens navn: Jesper Hansen Adresse: Jernbanegade 45, 5000 Odense Tlf.nr./mobil/ , Evt. stilling og ansættelsessted: Chauffør, Vognmand Pedersen Uddannelsesplan gældende for perioden: Oktober-november 2014 Skolens virksomhedskonsulent: Lise Nielsen, AMU Høj, tlf.: , Kvalificering gennem deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser AMU-mål Omfang i dage Uddannelsessted Tidspunkt for gennemførelse Evt. udgifter samt godtgørelser 43962 Køreteknik og ny teknologi 2 AMU Høj 6.-7. oktober 2014 244 kr. i deltagerbetaling. VEU-godtgørelse. 45126 Køreteknik, miljø og arbejdsfunktioner 3 oktober 2014 366 kr. i deltagerbetaling. VEU-godtgørelse. 45082 Manøvrering, forsikring og færdselsregler november 2014 Et eksempel på en AMU-uddannelsesplan

9 IKV i AMU giver god mening! - cases på IKV i AMU
Fra ledig flymekaniker til automatiktekniker Ufaglært ”madmor” i en daginstitution ønsker at få styrket sin faglige identitet It-færdigheder kompetencevurderes i åbent værksted Vurdering af dagplejeres kompetencer Behov for målrettet kompetenceudvikling i en lagervirksomhed

10 Fra ledig flymekaniker til automatikteknikker
En ledig flymekaniker har ønske om job som automatiktekniker, hvor der er gode jobmuligheder Deltagelse i IKV i AMU på Teknisk Erhvervsskolecenter i 1½ dag Kompetencevurderes sammen med fire andre Vurdering op imod 1-18 AMU-mål (21 kursusuger) Teoretiske og praktiske opgaver Resultat: Tre AMU-uddannelsesbeviser, svarende til 3 ugers varighed AMU-uddannelsesplan, der kan føre frem til et supplerende uddannelsesbevis som automatiktekniker

11 Ufaglært madmor i en daginstitution ønsker at få styrket sin faglige identitet
Uddannet fritidspædagog har efter et trafikuheld fået job som madmor i en daginstitution Har hørt om IKV i AMU og kontakter Hotel og Restaurantskolen Der udvælges to AMU-mål og to EUD-enkeltfag En dags teoretisk kompetencevurdering og en dag praktisk afprøvning i køkkenet Resultat: Fire uddannelsesbeviser svarende til 22,5 dage Forslag om at deltage i GVU 1.300 kr. mere i løn pr. måned

12 It-færdigheder kompetence- vurderet i åbent værksted
En virksomhed har behov for, at medarbejderne bliver bedre til at anvende regneark – tilbud om IKV Medarbejderne beskriver deres kompetencer Faglæreren fra EUC Vest har en samtale med hver enkelt medarbejder og udvælger en række test til den enkelte medarbejder Medarbejderne kommer i mindre hold og deltager i test i skolens åbne it-værksted Resultat: AMU-uddannelsesbeviser Individuelle AMU-uddannelsesplaner

13 Vurdering af dagplejeres kompetencer
Kommunen har fokus på dagplejernes kompetencer i relation til bl.a. forældresamarbejde Kommunen og SOSU-skolen afholder et informationsmøde for dagplejerne IKV gennemføres i forhold til fem arbejdsmarkedsuddannelser IKV-deltagerne løser skriftlige opgaver og gennemfører rollespil i mindre grupper Resultat: 1/3 af deltagerne får to AMU-uddannelsesbeviser Mange deltagere får et AMU-kompetencebevis Alle deltagere får en AMU-uddannelsesplan

14 Behov for målrettet kompetenceudvikling i en lagervirksomhed
Samarbejde mellem virksomhedsledelsen og en medarbejderrepræsentant AMU SYD præsenterer IKV i AMU på et møde for medarbejderne IKV gennemføres i virksomheden gennem løsning af teoretiske og praktiske opgaver Resultat: Nogle medarbejdere får AMU-uddannelsesbeviser Alle medarbejdere får en individuel AMU-uddannelsesplan

15 Kort om reglerne for IKV i AMU

16 Hvem kan deltage i et IKV i AMU-forløb?
Alle, der har adgang til uddannelser inden for AMU-lovens rammer, har mulighed for at deltage i IKV i AMU IKV i AMU er et tilbud til enkeltpersoner Uddannelsesudbyderen kan afslå at iværksætte IKV i AMU, hvis det på forhånd kan konstateres, at ansøgerens realkompetencer ikke (eller kun i meget begrænset omfang) indgår i det/de uddannelsesmål, der ønskes kompetencevurdering i forhold til

17 Faser i IKV i AMU Det egentlige IKV-forløb består af tre faser, men der er også en fase før selve forløbet: Før-fase: Generel information og rådgivning Fase 1: Forberedelse og tilrettelæggelse Fase 2: Afprøvning og vurdering Fase 3: Samlet vurdering og anerkendelse Faserne og aktiviteterne involverer i forskelligt omfang uddannelsesinstitutionen og deltageren, men jobcentret og ansættelsesvirksomheden kan også bidrage

18 Hvor lang tid? Et IKV i AMU-forløb kan vare i op til fem dage
For flygtninge og indvandrere, som mangler dokumentation for kompetencer erhvervet uden for Danmark, kan IKV-forløbet vare i op til 10 dage IKV-forløbet afsluttes, når faglæreren har skabt sig et grundlag for at vurdere deltagerens kompetencer

19 Øvrig kompetencevurdering
Personer, der deltager i IKV i AMU, skal have tilbud om at få vurderet deres basale færdigheder i læsning og i matematik Resultatet af en IKV i AMU kan nogle gange motivere AMU-deltagerne til at påbegynde en erhvervsuddannelse Hvis en deltager i IKV i AMU ønsker at deltage i en erhvervsuddannelse, gennemføres en ny kompetencevurdering i forhold til erhvervsuddannelsen

20 Hvem må foretage IKV i AMU?
Alle godkendte AMU-udbydere må foretage IKV i AMU i de mål de er godkendt til De faglærere, der gennemfører IKV i AMU, skal have de samme kompetencer som de faglærere, der underviser inden for de konkrete arbejdsmarkedsuddannelser Det er jo en faglig kompetencevurdering, der skal gennemføres IKV-deltageren skal kunne få udstedet et AMU-uddannelsesbevis uden at deltage i selve uddannelsen Skolen kan ikke dispensere for myndighedskrav (f.eks. certifikater) i et IKV-forløb

21 IKV-deltageren skal: Være helt klar over hensigten med deltagelse i en kompetencevurdering – det er ikke undervisning! Bidrage til at dokumentere sine kompetencer, så faglæreren har et godt grundlag for at tilrettelægge kompetencevurderingen Deltage aktivt i løsning af de praktiske og teoretiske opgaver, der indgår i en IKV i AMU

22 Faglæreren skal: Tilrettelægge kompetencevurderingen, så alle kompetencerne i de udvalgte AMU-mål vurderes Vurdere deltagerens kompetence på samme måde, som hvis det var en deltager i AMU Hjælpe deltageren til at gå i dialog med jobcentret eller arbejdsgiveren om kompetenceudvikling

23 Jobcentret/virksomheden kan:
Hjælpe IKV-deltageren med at afdække, i hvilken retning kompetencevurderingen skal gå Inden for hvilke områder har deltageren nogle kompetencer, som han/hun ikke har papir på? Hvor ligger jobmulighederne? Hvilke kompetencer efterspørger arbejdsmarkedet eller den konkrete virksomhed? Hjælpe IKV-deltageren til at få kontakt med en uddannelsesinstitution, der kan gennemføre IKV Hjælpe IKV-deltageren med at dokumentere arbejdserfaringer, kompetenceområder etc – f.eks. i Min Kompetencemappe

24 Hvilke muligheder er der for, at jobcentre, a-kasser og virksomheder i højere grad kan gøre brug af IKV i AMU? Hvilke erfaringer har I med RKV / IKV i AMU?


Download ppt "Individuel kompetencevurdering - hvad er det, og hvordan kan de ledige få glæde af det? Seminar den 24. november 2014 Ole Stenholt, Stenholt træning."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google