Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces."— Præsentationens transcript:

1 Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces

2 Faseopdelt innovationsproces Et værktøj
Idé *Point-of-no-return *Store omkostninger *Prototype/tests *Detaljeret forretnings- og lanceringsplan *Max 2 sider. *På kort tid *Fokus på udbytte *Begrænsede omkostninger *Beskrivelse af nødvendige kompetencer *Ofte nedsættes projekt- grupper her Fase 2 Projekt- beskrivelse *Kick-off møder *Internt *Eksternt *Salgsmaterialer *Succeskriterier *Opfølgningssystemer Fase 3 Detail-undersøgelse *Intern undersøgelse *Data/hypoteser *Fokus på behovsop- fyldelse *Max. 1 mdr. *Lave omkostninger Fase 4 udvikling test/validering *Omfattende analyser *Eksterne inddrages *Detaljeret økonomi *Større omkostninger Fase 5 Lancering Viden base *Opfølgning på opsatte mål *God og dårlig læring *Videnopsamling og -deling Fremtidige innovationer Fase 6 Evaluering

3 Faseopdelt innovationsproces De tidlige faser (prejekt)
Før den konkrete idebeskrivelsen (fase 1) af en mulig ny innovation bør der foregå en behovsidentifikation og -afklaring med baggrund i data/viden om marked og kunder. Egentlig inddragelse af relevant kundegruppe og øvrige interessenter i innovationsarbejdet skal ligeledes overvejes. En sådan behovsidentifikation skal ikke foregå før ethvert innovationsprojekt, men kan eksempelvis foretages eks. en gang om året afhængig af markedets dynamik. En sådan identifikation er en del af det forholdsvis nye begreb, som benævnes ”Brugerdreven Innovation” Behovs- identifikation og afklaring *Konkrete kriterier opsættes *Relevans for virksomhedenes mål *Ressourcer/udbytte *Risiko/Udbytte *Kompetencer intern/ekstern *Timing *Relationer til div. interessenter *Lovgivning *Projektgruppe på relevante projekter nedsættes eventuelt allerede her *Foretages struktureret eks. 1/året *Gruppesamtaler *Kundepanel *Via salgsstyrken og CRM *Kundeklager *Observationer *Skrivebordsundersøgelser Ideevaluering og -udvælgelse Videre til egentlige innovationsproces

4 Hvorfor faseopdelt innovationsproces?
Gennemprøvet løsning af mange forskelligartede innovationstiltag både produkt, ydelser- og procesinnovation Skaber overblik Minimere risici Udnytte de rigtige ressourcer Involvere de rigtige organisatoriske niveauer og funktioner på rigtigt tidspunkt Påviser synlig fremdrift mod målet Skaber motivation, fordi fremdrift er tydelig Signalerer professionalisme. Sikre struktureret videndeling Medvirkende til at skabe en egentlig innovationskultur


Download ppt "Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google