Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Bidrag til en fastholdelsesstrategi

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Bidrag til en fastholdelsesstrategi"— Præsentationens transcript:

1 Bidrag til en fastholdelsesstrategi
Studievejledningen Bidrag til en fastholdelsesstrategi Studievejledningens opgaver over tid: For ca. 10 år siden frem til i dag Lovkrav om fastholdelsesstrategi på de gymnasiale uddannelser Arbejdet bag dette bidrag Margit Vestbjerg, Vejers d.18. marts 2011

2 Vejledere og kursister – Vejlederindsats
Tidligt fokus på behov for hjælpemidler/SPS - ansøgninger Tidlig introduktion til studievejledningen ved skolestart Stor fleksibilitet i forhold til overflytning til andet niveau Brobygning fra AVU til hf Samarbejde med UU vejlederen/sagsbehandleren om frafaldstruede kursister Henvise til skolens psykolog og koordinere tiltag for kursisten Margit Vestbjerg, Vejers d.18. marts 2011

3 Vejledere og kursister – ’Kursistens advokat’
Tilstræbe fast studievejleder for den enkelte klasse/kursist Skabe personlige relationer især koncentreret om kursister med særlige behov Opretholde en professionel personlig relation til disse kursister Udarbejde kontrakt med kursister, der har problemer med studieaktiviteten Indstille til ledelsen vedrørende sanktioner Margit Vestbjerg, Vejers d.18. marts 2011

4 Samarbejdet mellem vejledere og lærere om kursister
Vejlederne deltager i teammøder i dagsordenspunkter vedr. kursisters studieaktivitet i pakkeklasser og hele klasser (hf) Vejlederne koordinerer hf-lærerforsamlinger for enkeltfagskursister 2 gange årligt AVU vejlederne møder faglærerne i forskellige teams Vejlederne modtager information om kursisters studieaktivitet i henhold til procedure Studievejlederne følger op på henvendelser inden for 14 dage og giver lærerne besked om relevante aftaler med kursisterne Margit Vestbjerg, Vejers d.18. marts 2011

5 Hvordan spotter vi problemkursister?
Løbende henvendelser fra lærerne om manglende studieaktivitet Afrapporteringer fra teammøder og lærerforsamlingsmøder ’Systemmeldinger’ til vejlederne Margit Vestbjerg, Vejers d.18. marts 2011

6 Hvem skal ikke fastholdes?
1064. Vi opdagede ultimo oktober, at han var ophørt med at komme efter efterårsferien. Forsøgte at reagere hurtigt med SU varsel. Så er manden flyttet og brevet kommer retur. Da jeg ringer til ham, tager han faktisk telefonen, og vi forstår, at årsagen til at han ikke har modtaget varslet er, at han er flyttet. Nyt varsel. Han møder fortsat ikke. Tiden går, og vi har fortsat ikke fået afsluttet sagen ( ) Der er også GSK’erne, hvoraf mange er tilmeldt flex, idet de (for dem) SU berettigede fag ofte er tilrettelagt som flex. Hvor meget skal vi gøre for at fastholde denne type kursister? Så er der den disciplinære type, kursister, som aldrig selv er skyld i, at de ikke opleves som studieaktive: ”Fronter dur ikke”, eksempelvis 9484. Margit Vestbjerg, Vejers d.18. marts 2011

7 Inklusion og eksklusion
Vejlederne skal finde løsninger sammen med kursisten, herunder diverse muligheder for støtte til kursisten Løsningerne skal være de bedste for kursisten Løsningen kan være at opgive et uddannelsesforløb hos os Margit Vestbjerg, Vejers d.18. marts 2011


Download ppt "Bidrag til en fastholdelsesstrategi"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google