Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Beskæftigelsesreformen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Beskæftigelsesreformen"— Præsentationens transcript:

1 Beskæftigelsesreformen
AK-Samvirke Beskæftigelsesreformen AK-Samvirke

2 Beskæftigelsesreformen i hovedtræk
DET FÆLLES, INTENSIVEREDE KONTAKTFORLØB IT-UNDERSTØTTELSE – ”MIN PLAN”, SELVBOOKING AF SAMTALER, JOBLOG MV. INDSATSEN FOR DE LEDIGE FOKUS PÅ DE LEDIGES RÅDIGHED JOBRETTET UDDANNELSE OG UDDANNELSE I ØVRIGT LÅN TIL ET UDDANNELSESLØFT GRADVIS AFSKAFFELSE AF G-DAGENE V. KORTTIDSANSÆTTELSER IKRAFTTRÆDELSESTIDSPUNKTER OG OVERGANGSREGLER AK-Samvirke

3 Det fælles, intensiverede kontaktforløb – CV-samtalen
CV-samtalen fremrykkes til efter 2 ugers ledighed, mens vejledningssamtalen afskaffes og integreres i CV-samtalen – administrative regler vil blive udstedt om samtalens nærmere indhold. Under CV-samtalen forberedes arbejdet med ”Min Plan”, og der laves en aftale om den lediges jobsøgning. Aftalen skrives ind i ”Min Plan”. ”Plan for jobsøgning” udgår. CV’et optimeres, dels ift. at sikre den ledige et bedre værktøj i jobsøgningen, dels ift. at sikre en bedre udsøgning for arbejdsgivere og jobkonsulenter – et arbejde er i gangsat i STAR. Træder i kraft pr. 1. juli 2015. AK-Samvirke

4 Det fælles, intensiverede kontaktforløb - jobsamtaler i jobcenteret
Jobcentrene holder jobsamtaler i hele ledighedsperioden. 3 af samtalerne holdes som fællessamtaler mellem jobcenteret, a-kassen og den ledige – heraf de 2 indenfor de første 6 måneders ledighed. Jobcenteret ”booker” disse samtaler. Øvrige jobsamtaler booker den ledige som udgangspunkt selv. Inden for de første 6 måneders ledighed skal der holdes en jobsamtale senest hver gang medlemmet har været ledig i sammenlagt 1 måned. Jobsamtalerne kan holdes tidligere eller op til 2 uger senere – der skal dog holdes minimum 6 jobsamtaler inden for de første 6 måneders ledighed. Herefter jobsamtaler hver 3. måned og en supplerende jobsamtale senest ved 16 måneders ledighed. Træder i kraft pr. 1. juli 2015 – 16-månders jobsamtalen dog pr. 1. januar 2015. AK-Samvirke

5 Det fælles, intensiverede kontaktforløb - jobsamtaler i jobcenteret
Første fælles jobsamtale skal holdes efter CV-samtalen og senest efter 6 ugers ledighed. Samtalen skal dog kun holdes som en fællessamtale, hvis a-kassen ud fra en helhedsorienteret vurdering af medlemmets ledighedssituation finder, at medlemmet har behov for det – eller hvis jobcenteret eller medlemmet selv beder om det. Den ledige skal vejledes om, at der holdes fællessamtaler, hvis pågældende beder om det. Træder i kraft pr. 1. juli 2016. Anden fælles jobsamtale skal holdes tidligst efter 4 måneders ledighed og senest ved 6 måneders ledighed. Træder i kraft pr. 1. juli 2015. Tredje fælles jobsamtale holdes som en supplerende jobsamtale senest efter 16 måneders ledighed. Træder i kraft pr. 1. juli 2015. A-kasserne deltager ikke i fællessamtalerne, hvis medlemmet ikke ønsker det – meddeles til jobcenteret eller a-kassen. Der vil blive fastsat nærmere regler herom. AK-Samvirke

6 Det fælles, intensiverede kontaktforløb - rådighedssamtaler i a-kasserne
Der skal holdes 2 rådighedssamtaler i a-kasserne inden for de første 6 måneders ledighed. De 2 rådighedssamtaler skal medlemmet selvbooke i a-kassernes selvbookingsystemer. A-kassen kan fritage medlemmet for selvbooking. Efter 6 måneders ledighed holdes der rådighedssamtaler efter behov – her er der ikke et krav om selvbooking. Uklart om der ændres i kravene til rådighedssamtalerne i øvrigt. Rådighedssamtaler efter hidtidige regler for AMY-modtagere. Træder i kraft pr. 1. juli 2015. AK-Samvirke

7 Samtaler – de første 6 måneder af ledighedsforløbet
1 2 3 4 5 6 Jobcenter Fælles samtale: ”Min Plan” Jobsamtale Fælles eller Jobsamtale A-kasse CV-samtale  ”Afklaring” Fællessamtale: Fællessamtale (rådighedssamtaler) Rådighedssamtale AK-Samvirke

8 Rådighedssamtale efter behov
Samtaler – Hele ledighedsforløbet CV-samtale Fællessamtale Jobsamtale Jobsamtale Jobsamtale Jobsamtale Fællessamtale Jobsamtale Jobsamtale Jobsamtale Fællessamtale Jobsamtale Jobsamtale Jobsamtale Rådighedssamtale efter behov Rådighedssamtale Rådighedssamtale

9 Fællessamtaler – logistik & Kvalitet
Udgangspunktet er, at fællessamtalerne ikke kan holdes alene af a-kasserne som led i en vederlagsfri samarbejdsaftale. Fællessamtalerne kan dog holdes af a- kasserne alene, hvis a-kassen er anden aktør. Der vil blive fastsat regler: Om kriterier for a-kassernes helhedsorienterede vurdering af medlemmets ledighedssituation og behov for en første fællessamtale – afklaringsværktøj og faglig vurdering er afsættet Om a-kassernes deltagelse i fællessamtalerne – fysisk som digitalt Om den praktiske gennemførelse af samtalerne, herunder jobcentrenes planlægning og placering af fællessamtalerne Herudover rammeaftale mellem KL og AK-Samvirke om bl.a. koordineret indsats, lokal tilrettelæggelse/”samling” af samtalerne, deling af viden og best practise mv. Kompetenceudvikling. AK-Samvirke

10 IT-understøttelse - Nye redskaber
Afklaringsværktøj (forberedelsesskema) – profilerings-/screeningsredskab CV (optimeret) ”Min Plan” Selvbooking af samtaler – og på sigt andre jobstøtteaktiviteter Joblog til registrering af jobsøgning Dialogværktøj AK-Samvirke

11 Jobkonsulent Borger Forberedelses-skema CV CV samtale
Udkast – min plan 1. Fælles møde Forberedelses-skema CV Joblog Udkast – min plan Jobsamtaler Rådigheds-samtaler Mange afleveringer frister Min plan Gentages AK-Samvirke

12 IT-understøttelse - afklarings-/screeningsværktøj
Et afklarings-/screeningsværktøj under udvikling i STAR. Værktøjet tager afsæt i en række spørgsmål, som den ledige skal svare på, bl.a. ved ledighedens indtræden. Tager herudover afsæt i en række registeroplysninger, som skal afdække risikoen for langtidsledighed for den enkelte. Et centralt statsligt værktøj, men med adgang til at udbygge ift. egne medlemsgrupper mv., fx med yderligere spørgsmål. Jobkonsulenter skal certificeres til brugen af værktøjet. Vi er med i udviklingsarbejdet. Værktøjet implementeret pr. 1. juli 2016. Herudover udvikling af et dialogværktøj, bl.a. med afsæt i projektet om ”nudging”. AK-Samvirke

13 IT-understøttelse - ”Min Plan” – omdrejningspunktet i indsatsen
”Min Plan” er et fælles digitalt redskab på Jobnet.dk, som bl.a. samler mål, delmål, fremadrettede aftaler og indsatser mv. ét sted. ”Min Plan” – et afsæt og en ramme for hvad der skal ske i medlemmets ledighedsperiode, og hvad der skal tales om ved den første fællessamtale og senere samtaler. ”Min Plan” under udvikling i STAR – vi er med i udviklingsarbejdet. I udviklingen af planen fokus på enkelt design og enkel opsætning, hvad der giver mening for den ledige (fx ”to do”) samt på integration til andre digitale redskaber, bl.a. afklaringsværktøj, CV, selvbooking og joblog. Klar opgave- og ansvarsfordeling ift. hvem den ledige har aftalt hvad med. ”Min Plan” implementeret pr. 1. juli 2015. AK-Samvirke

14 Skitser AK-Samvirke

15 Skitse – to-do element Aftale To-do liste AK-Samvirke

16 IT-understøttelse - selvbooking af jobsamtaler
Selvbooking af jobsamtaler i jobcenteret via Jobnet.dk (”Planner-systemet”) – oplysninger om planlagte og afholdte samtaler, uanset om den ledige eller jobcenteret booker disse, udveksles via det fælles datagrundlag. Uklart om a-kasserne får adgang til at booke jobsamtaler i ”Planner-systemet” via Jobnet.dk, hvis de er anden aktør. Dog krav om adgang til at gå til booking af samtaler i ”Planner” via a-kassernes websites. Den ledige skal booke inden for frister, som ofte aftales fra samtale til samtale. Frister synliggøres på den lediges ”Min Side” på Jobnet.dk. Afmelding ved manglende selvbooking af samtaler. Jobcenteret kan fritage den ledige fra selvbooking og fratage den ledige retten til selvbooking – men kun ift. jobsamtalerne. Tidligst implementeret primo 2016. AK-Samvirke

17 IT-understøttelse - selvbooking af samtaler i a-kasserne
Den ledige skal selvbooke de rådighedssamtaler i a-kasserne, som skal holdes inden for de første 6 måneders ledighed. Derfor krav om at alle a-kasser skal have et system til selvbooking af samtaler – samt krav om adgang til at logge på systemet via Jobnet.dk. Oplysninger om planlagte og afholdte rådighedssamtaler, uanset om den ledige eller a-kassen booker disse, udveksles via det fælles datagrundlag. Alle oplysninger af relevans for en hensigtsmæssig tilrettelæggelse af det samlede forløb inden for de første 6 måneders ledighed skal som udgangspunkt udveksles med jobcenteret. Afmelding ved manglende selvbooking af de første rådighedssamtaler. A-kasserne kan fritage for selvbooking eller fratage den ledige retten til selvbooking. A-kasserne bestemmer selv, om også andre samtaler selvbookes. Formentlig tidligst implementeret primo 2016. AK-Samvirke

18 IT-understøttelse - joblog
Alle ledige skal registrere oplysninger om deres jobsøgning i en digital joblog. Registreringen sker enten i jobloggen på Jobnet.dk eller i a-kassens egen joblog. Uanset hvor oplysningerne registreres, skal der ske integration/dataudveksling via det fælles datagrundlag, så der til enhver tid er transparens ift. de registrerede oplysninger. Krav om at der eksisterer et ens sæt af grundoplysninger i jobloggen på Jobnet.dk og i a- kassernes joblogs. Herudover formentlig krav om, at en særlig funktionalitet i Jobnets joblog også eksisterer i a-kassens joblog. Indtil der er integration til det fælles datagrundlag, skal den ledige bruge jobloggen på Jobnet.dk Uklart hvilke krav der vil blive fastsat til, hvor ofte den ledige skal joblogge, og hvor ofte a- kassen skal følge op – men oftere end hver 3. måned. Rådighedsvurdering ved manglende registreringer i jobloggen. Implementeres gradvist pr. 1. juli 2015 og frem – fuldt implementeret i 2016. AK-Samvirke

19 IT-understøttelse - generelt
Krav om dataudveksling – alle leverer ind til det fælles datagrundlag. Stort fokus på implementering til tiden i alle led. Vigtigt at samarbejde om de it- og udviklingsprojekter der i gangsættes – og komme med konstruktive input til styrelsen. Samarbejdet skal prioriteres, hvis vi vil have indflydelse. Vi trækker på a-kasserne i den forbindelse. STAR udsender releases i flere omgange, dels i november, i februar og i juni måned – der er generelt meget på vej. Vi er i løbende dialog med STAR, herunder også om prioritering og ”governance”. AK-Samvirke

20 Indsatsen for de ledige - i hovedtræk
Aktiveringsindsatsen fremrykkes. Kravet om gentagen aktivering afskaffes. Kun ”ret og pligt” til ét aktivt tilbud. Mere målrettet uddannelsesaktivering til ledige med størst behov, bl.a. via de nye uddannelsespuljer. Mere målrettet virksomhedsaktivering (– mindre offentlig aktivering): Ansættelse med løntilskud i det offentlige først efter 6 måneders ledighed, i kortere tid og med lavere tilskudssats Ansættelse i jobrotation først efter 6 måneders ledighed, i kortere tid og med lavere tilskudssats Trainee-indsats for dimittender, der som minimum har en kort videregående uddannelse Mindre ”kommunal projektaktivering” som øvrig vejledning/opkvalificerende, herunder bl.a. jobstøtte- og jobsøgningsforløb – som følge af afskaffelse af driftsrefusionen. Rådighedsafprøvende tilbud, herunder nytteindsats. Skal ses i sammenhæng med en stor refusionsomlægning. AK-Samvirke

21 Fokus på de lediges rådighed
Rådighedsafprøvende tilbud – gives med henblik på at afprøve den lediges vilje til medvirken i og rådighed for den aktive indsats. Tilbud i form af vejledning/opkvalificering, virksomhedspraktik, herunder også nytteindsats, samt ansættelse med løntilskud. Underretning til a-kassen om tilbuddet – men ingen rådighedsvurdering. Sanktioner (”så længe”) ved udeblivelse fra tilbud. Underretning til a-kassen om udeblivelsen. Ingen sanktioner i situationer, hvor den ledige lever op til sin rådighedsforpligtelse, eller hvor den ledige ville kunne få tjenestefrihed i et ansættelsesforhold, fx v. begravelse. Som noget nyt heller ingen sanktioner v. barns 1. sygedag eller ved speciallægetid. Ingen rådighedsafprøvende tilbud eller sanktioner til AMY-modtagere. Træder i kraft pr. 1. juli 2015. AK-Samvirke

22 Jobrettet uddannelse - med relevans for arbejdsmarkedet og konkret jobfokus
Kun for ledige ufaglærte og faglærte samt for ledige med en kort videregående uddannelse, som samtidig har en erhvervsfaglig uddannelse. Kun ét kursus, en uddannelse eller et kursusforløb, der er stykket sammen til en pakke – og kun hvis kurset fremgår af en ny BM-positivliste. Ret til et kursus fra 1. ledighedsdag – kurset skal være afsluttet inden for 9 hhv. 6 måneders ledighed for ledige fyldt hhv. ikke fyldt 25 år. Også ret til at fortsætte i et kursus, der er startet inden 1. ledighedsdag, hvis betingelserne opfyldt. Ret til kun at tage dele af et kursus og til at ”genoptage” et afbrudt kursus, fx v. sygdom. Vejledning om jobrettet uddannelse i jobcenteret ved første jobsamtale, hvis dette efterspørges af den ledige – mhp at understøtte denne i at søge om ”meningsfuld” jobrettet uddannelse. Samtale i jobcenteret senest efter 1 uge, hvis der søges om jobrettet uddannelse, inden vejledning er givet ved en første jobsamtale. Godkendelse af kursus betinget af, at samtalen er holdt. AK-Samvirke

23 Jobrettet uddannelse - overgangsordning
De nye regler om jobrettet uddannelse får virkning fra og med d. 12. november (fremsættelsesdato for nye regler i lovforslaget). De nye regler finder anvendelse for alle kurser, som starter d. 1. januar 2015 eller senere. Reelt en mellemperiode nu, hvor der ikke kan godkendes kurser med start d januar 2015 eller senere, da godkendelsesgrundlaget/positivlisten endnu ikke er meldt ud. Kurser, som starter inden d. 1. januar, godkendes efter de hidtidige regler. Alle kurser godkendt inden d. 12. november opretholdes – uanset startdato for kurset – dvs. også kurser med start efter d. 1. januar 2015. AK-Samvirke

24 Uddannelsespulje og uddannelsesløft
Regional uddannelsespulje: Tilbud om korte erhvervsrettede uddannelsesforløb efter en regional positivliste inden for fagområder, hvor der forventes jobåbninger inden for de næste 6 måneder. Ingen varighedsbegrænsning – kan gives i hele ledighedsperioden. Træder i kraft pr. 1. januar 2015. Uddannelsesløft – landsdækkende pulje: Tilbud om en erhvervsuddannelse efter lov om erhvervsuddannelser (voksensporet), hvis den ledige enten ikke har en erhvervsuddannelse eller har en forældet erhvervsuddannelse. Ingen varighedsbegrænsning – kan gives i hele ledighedsperioden, men vil blive givet tidligt. Ret til 80 pct. af maks. dagpengesats og mulighed for lån op til individuel sats. Træder i kraft pr. 1. juli 2015. AK-Samvirke

25 Lån til uddannelsesløft
Bureaukratisk model – bygget op omkring retten til dagpenge i den enkelte uge for lånet. Regler om forrentning, tilbagebetaling og afvikling af lånet tager afsæt i tilsvarende regler ift. SU-lån. STAR udarbejder en standard for lånedokument. Herudover fastsættes nærmere regler om betingelserne for at indgå låneaftalen, formen på lånedokumentet og dets anvendelse, om beregning af det ugentlige lånebeløb samt om lånets tilbagebetaling. Anmodning om udbetaling af lån på dagpengekortet – orientering ved hver udbetaling om lånets størrelse ift. udbetalingsperioden og samlet set. Ved overflytning mellem a-kasser ”flytter lånet med”. Vejledningspligt for a-kasserne – men alene om de generelle lånevilkår. AK-Samvirke

26 Gradvis afskaffelse af G-dagene
G-dagsbetalingen for arbejdsgiverne afskaffes gradvist ved korttidsansættelser, dvs. ansættelser i mindre end 3 måneder, regnet fra 1. dag i ansættelsen til og med fratrædelsesdagen. I årene betales der fortsat for 1. og 2. ledighedsdag, mens der i kun betales for 1. ledighedsdag. Fra 2018 er G-dagene helt afskaffet ved korttidsansættelser. Fortsat 3 dages G-dagsbetaling for medlemmer, som skal modtage AMY. Ingen ændringer i G-dagsreglerne i øvrigt. AK-Samvirke

27 ikrafttrædelsestidspunkter
Elementer der træder i kraft d. 1. januar 2015 En lang række regler vedr. den aktive indsats, bl.a. afskaffelse af gentagen aktivering, målretning af løntilskuds- og jobrotations- og voksenlærlingeordningerne, permanentgørelse af trainee-indsatsen. Herudover driftsrefusion-omlægning. Styrket indsats sidst i ledighedsperioden, samtale ved 16-måneders ledighed og mulighed for personlig jobformidler eller ”kombinationsforløb”. Jobrettet uddannelse (jf. dog virknings-/overgangsregel) og regional pulje til uddannelse. Afskaffelse af G-dagene ved korttidsansættelser. Elementer der træder i kraft 1. juli 2015 Stort set alle øvrige elementer – dog med enkelte undtagelser, særligt ift. IT-understøttelsen. AK-Samvirke


Download ppt "Beskæftigelsesreformen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google