Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4"— Præsentationens transcript:

1 Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4. november 2014 Jakob Heide Petersen // Københavns Biblioteker

2 Indhold Indledning – bibliotekets opgave og fokus
Biblioteksstrategi i København Det lokale digitale bibliotek Opsamling

3 BIBLIOTEKETS OPGAVE OG FOKUS

4 ”Det der ønskes eller er behov for” ”Det vi har af relevans”
Borgerne ”Det der ønskes eller er behov for” Konkurrenter ”Det de andre har” Bibliotek ”Det vi har af relevans”

5 Det rette fokus Bibliotekernes formål er at fremme oplysning, uddannelse og kulturel aktivitet ved at stille bøger, tidsskrifter, lydbøger og andre egnede materialer til rådighed.. Borgernes behov Mål Er nemmere adgang til medier og materialer et problem? For borgerne? For bibliotekerne? Hvilket problem er det bibliotekerne skal løse? Sammenhæng? x x Sammenhæng? Konkurrenter? Middel

6 Det digitale bibliotek
Det digitale bibliotek skal understøtte det fysiske bibliotek Derfor vigtigt at være helt skarp på bibliotekets opgave Hvilket problem skal biblioteket løse? Hvordan skal det ske? Mulige problemer Kompetencer i vidensamfundet (omsætte information til viden) Lige muligheder i vidensamfundet (fokus på målgrupper) Public service (alsidighed, kvalitet, aktualitet) Ændret rolle Fokus på borgeren Et bredt læringsbegreb baseret på kultur

7 BIBLIOTEKESSTRATEGI I KØBENHAVN

8 Strategi og handlingsplan

9 Misforhold mellem mål og middel
Større krav til borgeren - Læsning Informationskompetence Digitale kompetencer Bibliotekernes formål er at fremme oplysning, uddannelse og kulturel aktivitet ved at stille bøger, tidsskrifter, lydbøger og andre egnede materialer til rådighed.. x Passiv adgang ikke nok - Kamp om opmærksomhed - Alle borgere skal have et reelt tilbud Nye metoder Opsøgende indsats Dialog og deltagelse Læring og samskabelse

10 Inspiration, fællesskab og oplevelser
Skabe videndele Værksteder, labs, frivillighed Læring og deltagelse Kurser, klubber og fora Inspiration, fællesskab og oplevelser Arrangementer, formidling og fleksible biblioteksrum Nem adgang og gode fysiske rammer Digitalt bibliotek, udvidet åbningstid og moderne fysiske biblioteker Litteratur, musik, film og databaser Effektiv materialeforsyning og digitalisering Bibliotekets værdiskabelse Borgerinddragelse Frivillige Partnerskaber Digitalisering Digital service Selvbetjening Biblioteket handler om mennesker, mursten og materialer Grundlaget for bibliotekets virksomhed er samlingen Den har begrænset værdi hvis ikke borgeren har nem adgang til den Nem adgang til samlingen er fundamentet for at lave aktiviteter, der inddrager borgerne. I takt med digitalisering af medierne og øget konkurrence i mediebilledet ligger bibliotekets værdiskabelse særligt i at skabe oplevelser og læring mellem mennesker i det fysiske rum.

11 Målrettet betjening ? ! ? 7 6 5 4 3 1 2 GYMNASIEELEV BIBLIOTEKAR
BOOK INDIVIDUEL VEJLEDNING 7 MEDBETJENING ? ! 6 ? KONTAKTCENTER 5 MÅLRETTET BETJENING (MAN-TOR 15-18) 4 GYMNASIEELEV BIBLIOTEKAR KOLLEKTIV VEJLEDNING 3 EKURSER.NU 1 BIBLIOTEK.KK.DK 2

12 Det fysiske bibliotek som fremtidens bibliotek
Nye brugerbehov, øget konkurrence og nye muligheder skaber behov for et nyt bibliotek Biblioteket = mennesker, mursten og materialer Borgeren erstatter bogen som bibliotekets vigtigste ressource Biblioteket som tredje sted + noget på hjerte (læringsinstitution) Børn, arrangementer og digital formidling som trækplastre Opsøgende indsats og målrettet betjening

13 DET LOKALE DIGITALE BIBLIOTEK

14 Informations-kompetencer
Det lokale digitale bibliotek Adgang til indhold Trykte materialer Digitale materialer Selvbetjening Lokalisere Reservere Bestille Betale Information Åbningstid Reglement Udstyr Nye behov …….. ……? ……..? Markedsføring Af fysisk bibl. Arrangement Nye brugere Branding Formidling Inspiration Kanalstrategi Personalisering I fysiske rum Betjening Praktiske spm. Vejledning i brug Informationsbehov Engagement/ relationer Support communities Faglige communities Ressource/ platform Syndikering Åbne data Mashups Brugerbidrag Læring Digitale komp. Lektier online Informations-kompetencer

15 Mål: Nå ud til flere med nemmere adgang
Nem adgang til materialer og betjening E-bøger, e-bøger, e-bøger Mobile platforme Det digitale bibliotek i borgerens informationsmiljø Digital betjening Borgeren som ressource Deling af indhold - borgere som markedsføringskanal Nyt indhold (tagging, ratings) borgerne som vidensressource Relationer med og mellem borgerne Sociale medier – personlig formidling fra bibliotekarer Fora - borgere der betjener hinanden

16 Mål: Aflastning af det fysiske bibliotek
Digital betjening co-browsing, skræmbetjening,vidensbase.. Vejledninger, e-kurser.nu Digitalisering af materialer Udvalgt af bibliotekarer målrettet den lokale efterspørgsel En digital materialesamling med biblioteksprofil Digitale materialer En e-bog fortrækkes frem for en fysisk bog. Omlægning af indkøb. Ventetid på fysiske materialer der skaffes fra CB’ere og SB Kanalstrategi Nogle henvendelser håndteres kun i kontaktcenter (gebyrer, e-ressourcer) Brugervenlige systemer Borgerne skal kunne bruge systemerne selv

17 Mål: Understøttelse af det fysiske bibliotek
Formidling i det selvbetjente bibliotek Traditionel formidling Teknologi der fremmer interaktion mellem borgere Fora for klubber og arrangementer Digital understøttelse af eksisterende aktiviteter i det fysiske bibliotek Relationer med og mellem borgerne Markedsføring af det fysiske bibliotek Det digitale bibliotek som trækplaser Selvbetjening i det fysiske bibliotek Onlinebetaling, låneroprettelse, booking, status for faciliteter

18 Borgeren som vidensressource
Borgeren som vidensressource Fora for klubber og arrangementer, e-kurser Bibliotekets værdiskabelse Personlig formidling på sociale medier, fora med borgere der betjener hinanden, tværmedial formidling Usability, digital betjening, mobile platforme, tilstedeværelse i borgerens informationsmiljø, Biblioteket handler om mennesker, mursten og materialer Grundlaget for bibliotekets virksomhed er samlingen Den har begrænset værdi hvis ikke borgeren har nem adgang til den Nem adgang til samlingen er fundamentet for at lave aktiviteter, der inddrager borgerne. I takt med digitalisering af medierne og øget konkurrence i mediebilledet ligger bibliotekets værdiskabelse særligt i at skabe oplevelser og læring mellem mennesker i det fysiske rum. E-bøger, lydbøger, databaser. Kanalstrategi og digitalisering

19 Opsamling Et lokalt digitalt bibliotek
Understøtte en lokal udvikling Fokus på borgeren og relationer Tæt kobling til det fysiske bibliotek Det digitale bibliotek skal understøtte det fysiske bibliotek Hvad er bibliotekets opgave? Hvordan skal den løses? Hvordan kan det digitale bibliotek (og DDB) bidrage?


Download ppt "Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google