Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

De 8 excellence-begreber

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "De 8 excellence-begreber"— Præsentationens transcript:

1 De 8 excellence-begreber
Excellence Modellen De 8 excellence-begreber Excellence Modellens værdigrundlag Hvad rummer begreberne set i et offentlig sektor perspektiv? Hvordan bruges de 8 begreber i modellen og af assessorer Hvordan kan en arbejdsplads bruge de 8 begreber Øvelse: Egen modenhedsmatrix

2 De 8 excellence-begreber
Resultatorientering Kundefokus Lederskab og fastholdelse af formålet Ledelse gennem processer og data Medarbejderudvikling og involvering Løbende læring, innovation og forbedring Udvikling af partnerskaber Samfundsansvar

3 Resultatorientering Definition
Excellence er at opnå resultater, der tilfredsstiller alle organisationens interessenter Ideal At stræbe efter resultater, som afspejler et højt ambitionsniveau og overstiger interessenternes forventninger Spørgsmål Hvad er det egentlig jeg skal præstere? Hvordan hænger målene for mit arbejde sammen med hele arbejdspladsens mål? Hvordan kan jeg opnå de forvende resultater? Hvordan bliver jeg hele tiden bedre til at løse mine opgaver? Udfordring At kende sine interessenter og deres forventninger At vide, hvad der er et højt ambitionsniveau At foretage et strategisk valg inden for det muliges kunst At pege på og kommunikere de vigtigste resultater Vildfarelse Resultater alene for at skabe legitimitet Resultatfokus i en grad, som skaber stress

4 Kundefokus Definition
Excellence er at skabe vedvarende værdi for kunderne Ideal At møde kundens behov inden for et besluttet og kommunikeret niveau for service og kvalitet, som er ambitiøst i forhold til de politiske og økonomiske forventninger. Spørgsmål Hvordan er det lige, at jeg i det daglige bidrager til at møde kundens behov? Hvor er det, at lovgivning, regler eller beslutninger fastlægger en præcis ramme for, hvordan jeg møder kundens behov? Hvor er det, at jeg har frihed til at møde den enkelte kundes helt særlige behov? Udfordring At kende kunden – og være i stand til at segmentere kunderne i forskellige grupper i forhold til deres forventninger og tilfredshed At vide, hvad der er et højt ambitionsniveau i forhold til de politiske forventninger (og i forhold til ”konkurrenter”, når de findes) Samspil med politikere om at fastlægge niveauet for service og kvalitet At foretage et strategisk valg og kommunikere dette valg til omverden Vildfarelse Vi ved bedst… vi er jo eksperter… Kunden har altid ret

5 Lederskab og fastholdelse af formålet
Definition Excellence er visionært og inspirerende lederskab koblet sammen med fastholdelse af formålet Ideal Et stærkt lederskab, som giver retning for institutionens udvikling gennem missioner, visioner, værdier og strategier, der omsættes til målbare og forståelige mål. Ledelsen går foran i arbejdet med fornyelse og viser en adfærd, som er forbilledlig for medarbejderne og skaber respekt hos interessenterne. Spørgsmål Hvad er institutionens mission og vision – og hvordan bidrager jeg til, at vi efterlever disse? Hvordan efterlever jeg i det daglige vores værdier gennem min måde at møde kolleger og kunder på? Udfordring At vide, hvad normen for lederskab er hos os At turde praktisere et stærkt lederskab At drage konsekvenser af, at normer ikke efterleves At lederne formår at give liv til mission, vision og værdier At lederne udvikler bevidsthed om og metoder til fornyelse At beherske ledelse af ledere – og ledelse af politikere Vildfarelse Procedurelederskab (vi har skam det hele på skrift…) Forbilledlighed som hindrer fornyelse (sådan gør vi hos os…)

6 Lederskab gennem processer og data
Definition Excellence er at lede organisationen gennem indbyrdes afhængige og relaterede systemer, processer og data Ideal Et ledelsessystem baseret på institutionens processer og nøgleprocesser. Spørgsmål Hvilke processer er det, jeg indgår i? Hvem er procesejer for de processer, jeg bidrager til? Hvordan og hvornår kan jeg bidrage med forslag til forbedringer? Hvad er målene for de processer, jeg indgår i – og hvordan indgår kundens behov/forventninger i fastlæggelse af målene? Udfordring At definere institutionens procesmodel – herunder hvad der er nøgleprocesser (strategisk vigtige processer) At finde ud af, hvordan der kan måles på kvaliteten og effektiviteten af processerne At evaluere og forbedre nøgleprocessernes effektivitet At omsætte viden om processer og data til politisk information Vildfarelse Dokumentationsoverflod/Målehelvede Systemer/procedurer/håndbøger, som er rene ”kulisser”

7 Medarbejderudvikling og -involvering
Definition Excellence styrker medarbejdernes indsats gennem deres udvikling og engagement Ideal At udvikle og anvende medarbejdernes kompetencer, så de både nu og fremover kan understøtte institutionens mission, vision, strategier og resultatkrav. Spørgsmål Hvad skal jeg kunne nu og fremover, for at løfte mit job? Hvordan bruger jeg min viden og færdigheder på en måde, så det er motiverende for mig og passer ind i helheden? Hvor kan jeg involvere mig og bidrage til at udvikle helheden på min arbejdsplads? Udfordring At få hold på begrebet kompetencer At arbejde med at udvikle mennesker gennem det daglige arbejde og samvær (frigøre medarbejdernes fulde potentiale) At få medarbejderne til at engagere sig i deres egen udvikling At udvikle en feedback-kultur Vildfarelse At det altid er muligt at opnå overensstemmelse mellem egne ønsker og arbejdspladsens behov Involvering for involveringens skyld (overdreven demokratisering) Udvikling alene gennem systemer/rutiner

8 Løbende læring, innovation og forbedring
Definition Excellence udfordre status quo og gennemfører forandringer ved at bruge læring til at skabe innovation og muligheder for forbedring. Ideal At skabe rammer for, at medarbejdere, kunder og interessenter bidrager med deres kreativitet og engagement til arbejdet med forbedringer. Spørgsmål Hvad er det jeg har lært af mine opgaver på det seneste? Hvad er det jeg kan, som jeg kan lære andre? Hvor ser jeg behov for, at vi gør tingene på en anden måde? Hvor kan jeg bidrage med mine erfaringer, så vi fremover gør tingene på en ny måde? Udfordring At finde de metoder og rammer, som frigør medarbejdernes, brugernes og interessenternes kreativitet At skabe rum til forbedringer – herunder særligt tid At finde de medarbejdere, kunder og interessenter, som er i stand til at bidrage til arbejdspladsens udvikling Vildfarelse Selvtilstrækkelighed - vi har ikke brug for forandringer… Lærerværelseskultur Akademisering - forvirring over de mange muligheder

9 Udvikling af partnerskaber
Definition Excellence er udvikling og vedligeholdelse af værdiskabende partnerskaber Ideal At indgå i gensidigt fordelagtigt og forpligtende partnerskaber, som bidrager til at skabe øget værdi for institutionens interessenter Spørgsmål Hvordan kan andre institutioner/virksomheder/personer bidrage til at løse strategisk vigtige opgaver hos os? Hvad kan vi lære af vores partnere – og hvad kan vi lære dem? Udfordring At finde ud af, hvordan partnere adskiller sig fra samarbejds-relationer i øvrigt (herunder andre interessentrelationer) At finde frem til relevante partnerskabsmuligheder At udvikle form og indhold i partnerskaber Vildfarelse Partnerskaber = simpel licitation

10 Samfundsresultater Definition Ideal Spørgsmål Udfordring Vildfarelse
Excellence er at hæve sig ud over det minimum af regulerede rammer, som organisationen arbejder under, og stræbe efter at forstå og modsvare deres interessenters forventninger i samfundet Ideal En politik for, hvordan institutionen bidrager til samfundet ud over det bidrag som leveres i kraft af missionen som offentlig institution. Spørgsmål Hvor er det, at institutionen har mulighed for at bidrage til samfundet (fx socialt ansvar, videndeling, miljøpolitikker, ressourceforvaltning, frivilligt socialt arbejde) Udfordring At få formuleret egentlige politikker og strategier for, hvad institutionen sætter sig for i forhold til samfundsresultater At få skabt nogle resultater, som ”batter” noget Vildfarelse Det er jo vores kerneopgave???

11 Hvordan de 8 begreber bruges i Excellence Modellen
Vægtning af point (fx giver kunderesultater (6) og resultater (9) flest point Vægtning af direkte resultater (fx 6a) i forhold til indikatorer (fx 6b) Begreberne er normsættende for, hvad en excellence-kultur er i praksis og afspejles således i eksemplerne under delkriterierne Begreberne afspejler sig i RADARsystematikken Begreberne bruges af assessorer til at vurdere, i hvilket omfang arbejdspladsen er præget af en excellence-kultur – herunder i høj grad til at vurdere kriterium 1: Lederskab

12 Hvordan de 8 begreber kan bruges i arbejdet med excellence
Ledergruppens hurtige overblik over institutionens modenhed i forhold til excellence mhp at definere tværgående udviklingsområder Ved selvevaluering: Opsamling af indsatsområder på tværs af de 32 delkriterier (hvor man nemt mister overblikket) Test/udvikling af eget værdigrundlag; i hvilket omfang har institutionen omsat de 8 begreber til en adfærd og praksis, der passer til institutionen vilkår og rammer

13


Download ppt "De 8 excellence-begreber"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google