Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Stressende faktorer i miljøet Personlig mestrings- evne (Coping) Beskyttende faktorer i miljøet Ceps Gruppe tilbud Sårbarhedsmodel.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Stressende faktorer i miljøet Personlig mestrings- evne (Coping) Beskyttende faktorer i miljøet Ceps Gruppe tilbud Sårbarhedsmodel."— Præsentationens transcript:

1 Stressende faktorer i miljøet Personlig mestrings- evne (Coping) Beskyttende faktorer i miljøet Ceps Gruppe tilbud Sårbarhedsmodel

2 Personlig mestrings- evne (Coping) Ceps GRUPPETILBUDENES MÅLSÆTNINGER Beskyttende faktorer i miljøet Rammer: Rask voksenkontakt Trygge rammer At møde ligestillede At få viden Svar på spørgsmål Positive oplevelser Normalitetsrum etc. Forebyggende træning, styrkelse: Kontakt med egne følelser Fokus på egen identitet Bevidsthed om muligheder Forståelse for sygdommen Fokus på det sunde Redskaber til at tackle..... etc.

3 HVAD DER SKER I GRUPPERNE Prioritering 1-5 ● Børnene udveksler erfaringer5 ● Ressourcestyrkende øvelser og redskaber5 ● Undervisning i psykisk sygdom4 ● Socialt samvær3 ● Forældresamarbejde under forløb3 ● Leg og fysisk aktivitet3 ● Gruppeterapi2,5 ● Individuel samtale barn og gruppeleder2 Ceps

4 DOKUMENTATION OG EVALUERING Hvad man gør ● Noterer gruppeaktiviteter efter hvert møde ● Noterer vigtige reaktioner hos børnene ● Noterer fremmøde ● Mundtlige evalueringer med børnene ● Afsluttende samtaler med forældre og barn ● Evt. skriftlig evaluering med større børn ● Noterer refleksioner over egen indsats ● Opfølgende familiesamtale efter 3 måneder (2 tilbud) ● Forløbets indflydelse på forældres trivsel (1 tilbud) ● Involverer henvisere i evaluering (1 tilbud) Hvad man ikke gør ● Registrere børns/forældres behov før gruppestart ● Opstille kriterier til vurdering af udbytte ● Systematisere metode for mundtlig evaluering ● Systematisere metode for skriftlig evaluering ● Evaluere skriftligt med forældre ● Evaluere på henvisningsprocedure ● Evaluere på målgruppeudvælgelse Ceps

5 Henvisning og visitation Alle Familier Forvaltning Psyk. Afd. Distriktspsyk. Sundhedspleje Skole PPR Læge Visitationsudvalg Gruppeledere Forvaltning Målgruppe Ceps Familiesamtale

6 Barnets funktion i gruppen? Ceps HVAD VED VI OM MÅLGRUPPEN? Mål- gruppe Barnets trivsel? Hvad har barnet brug for? Hvad har forældrene brug for?

7 Barnets funktion Ceps HVAD KAN VI EVALUERE PÅ? Gruppe tilbud Barnets behov Mål - opfyldelse Rammer og indhold

8 UDFORDRINGER I DOKUMENTATIONSARBEJDET Ceps MålgruppenHvordan fungerer henvisning? Hvordan udvælges børn? Hvad er børnenes behov? GruppetilbudetHvordan måler vi individuelt udbytte? Er der sammenhæng mellem behov og indhold? Måler vi på vore succeskriterier? Hvor godt dokumenterer vi undervejs? Familiesamtalerne Hvor gode er vi til at bruge før- og eftersamtalerne til dokumentation?

9 Ceps STANDARDISEREDE TESTS CBCLChild behavior checklist, Achenbach, USA Oversættelse Odense Universitetshospital Problemadfærd hos børn mellem 4 og 16 år 118 spørgsmål selvrapportering, forældre- og lærerskema BYIBeck Youth Inventory Scale, Aron Beck, USA Dansk Psykologisk Forlag 100 spørgsmål, opdelt i skalaer for selvopfattelse, angst, depression, vrede, adfærdsforstyrrelser og social adfærd. Afprøvet på 1116 danske skolebørn mellem 7 og 14 år. Selvrapportering SDQStrengths and difficulties Questionnaire, Robert Goodman, UK Oversat af danske sprogpsykologer, svensk standardisering Screeningsinstrument styrker og svagheder, op til 16 år 25 spørgsmål Selvrapportering, forældre- og lærerskema

10 Ceps ”SKRÆDDERSYET” DOKUMENTATION HENVISNINGStandardiseret registrering af ”flow” og henvisningsårsag FORSAMTALEHvad er barnets behov - er der særlige problemer - hvad skal vi nå? Interviewskema - testskemaer? GRUPPETILBUDProgramteori, evaluering på succeskriterier Normskema til enkeltmøder EFTERSAMTALEInterviewskema, målopfyldelsesskema

11 Ceps ● Introduktion ● Gruppetilbudets teori og målsætninger ● Gruppetilbudets indhold ● Evaluering og dokumentation ● Udfordringer ____________________________________________________ ● Dokumentationsmetoder ● ”Skræddersyede” og standardiserede ● Netværksdrøftelse Dokumentation af gruppetilbud for børn med psykisk syge forældre


Download ppt "Stressende faktorer i miljøet Personlig mestrings- evne (Coping) Beskyttende faktorer i miljøet Ceps Gruppe tilbud Sårbarhedsmodel."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google