Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Konflikthåndtering – sammen med brugerne

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Konflikthåndtering – sammen med brugerne"— Præsentationens transcript:

1 Konflikthåndtering – sammen med brugerne
Bocenter Hedelund Kompetenceteamet

2 Bocenter Hedelund Kompetenceteamet
Konfliktråd Bocenter Hedelund Kompetenceteamet

3 Bocenter Hedelund Kompetenceteamet

4 Bocenter Hedelund Kompetenceteamet
Projektforløb Psykofysisk træning og voldsafværgelse Brugerinddragelse og recovery Konflikter kan føre til udvikling Samarbejde med Center for konfliktløsning Undervisning til medarbejdere og brugere Kulturændring Bocenter Hedelund Kompetenceteamet

5 Bocenter Hedelund Kompetenceteamet
Undervisningsforløb Måder at forstå en konflikt på Hvordan udvikler konflikter sig Måder at møde en konflikt på Redskaber for dialog At være tredje part i en konflikt Bocenter Hedelund Kompetenceteamet

6 Hvad er en konflikt En uoverensstemmelse
mellem 2 eller flere mennesker, der giver spændinger i mindst én af dem. Bocenter Hedelund Kompetenceteamet

7 Bocenter Hedelund Kompetenceteamet
Trusler Kold trussel: At vinde kontrol over den anden eller situationen Varm trussel: At genvinde kontrol over sig selv eller situationen KRAV MAGT AFMAGT SANKTIONER RISIKOVURDERING Bocenter Hedelund Kompetenceteamet

8 Bocenter Hedelund Kompetenceteamet
Konflikttrappen pause Polarisering interview Åben fjendtlighed At såre mægling Fjendebilleder Jeg vil have min ret hjælp Samtale opgives Taler om - ikke med aktuel Problemfeltet udvides nysgerrig Generaliseringer Personificering Du - sprog sagen 1. Uoverensstemmelse: vi vil ikke det samme Jeg - sprog Vi snakker om det, forklarer vores standpunkt – det er OK at vi er uenige Hold dig til sagen og undgå at blive personlig 2. Personificering: dens andens skyld Du - sprog Den anden er problemet, negative følelser, angreb, bebrejdelser, betvivle motiver og karakter, forsvar, sårethed, misforståelser, forvrængninger Vær nysgerrig overfor, hvordan den anden oplever situationen. Uoverensstemmelse Jeg - sprog Bocenter Hedelund Kompetenceteamet

9 Grundlæggende Jeg vil Jeg vil Fakta Fakta Følelser Følelser
Interesser Personlige behov Interesser Personlige behov Se den anden som menneske med basale menneskelige behov Bocenter Hedelund Kompetenceteamet

10 Bocenter Hedelund Kompetenceteamet
Konfliktråd Hvis du har en uenighed med en anden person, hvor du synes at I er kørt fast, Og hvis du ønsker hjælp til at begge parter kan lytte til hinanden, Eller du er kommet i konflikt med en anden person, som I ikke kan løse selv, Så kan du kontakte en af konfliktrådets medlemmer og få hjælp. Bocenter Hedelund Kompetenceteamet

11 Mægling En frivillig konfliktløsningsmetode,
hvor en eller flere upartiske personer hjælper parterne med at forhandle sig frem til en for dem tilfredsstillende løsning. Mægleren træffer ingen afgørelse i sagen. Bocenter Hedelund Kompetenceteamet

12 Bocenter Hedelund Kompetenceteamet
Hvordan foregår det? Alle parter bliver hørt, og man taler sammen indtil man bliver enige om en løsning Upartisk og neutral rådgivning med respekt for alle parter Hjælp til at løse konflikter og uoverensstemmelser i hverdagen Dialogen foregår i trygge rammer Der vil komme mindst 2 mæglere fra konfliktrådet I bestemmer selv, hvem det skal være Henvendelse til en fra konfliktrådsgruppen Bocenter Hedelund Kompetenceteamet


Download ppt "Konflikthåndtering – sammen med brugerne"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google