Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Potentialerne i den (nye) åbne skole

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Potentialerne i den (nye) åbne skole"— Præsentationens transcript:

1 Potentialerne i den (nye) åbne skole
v/ Linda Nørgaard Andersen Skoletjenesten, Arbejdermuseet & Arbejderbevægelsens Bibliotek & Arkiv

2 Mål for dette oplæg At I får et indblik i hvad den åbne skole og reformen rummer af potentialer for eksterne læringsmiljøer Får viden om hvorfor skolernes samarbejde med den omkringliggende verden styrkes Får konkrete eksempler og ideer til hvordan man kan implementere elementer fra reformen i arkivets/institutionens undervisnings- og læringstilbud

3 Hvad er den åbne skole? Den åbne skole er en skole, som inddrager sin omverden (forpligtende) Intentionen med den åbne skole er, at skoler og lokalsamfundet skal samarbejde om, at eleverne i folkeskolen bliver så dygtige som de kan, og at de trives. Kommunalbestyrelsen skal fastlægge rammer og mål for skolernes samarbejde med kultur- og foreningslivet. Kommunalbestyrelsen kan i det omfang foreninger og organisationer modtager kommunale tilskud forpligte disse til at samarbejde ved at stille krav om samarbejde som en forudsætning for opnåelse af kommunale tilskud

4 Hvorfor den åbne skole? Børn og unge skal møde kunst og kultur i deres hverdag (dannelse og medborgerskab) Eleverne skal møde en varieret og anderledes skoledag Eleverne skal opleve, at det de lærer i skolen bruges i virkeligheden Åbne skolens lidt lukkede kultur Ansvarliggøre omverdenen i forhold til uddannelse og læring Bedre ressourceudnyttelse

5 Andre væsentlige elementer fra reformen
Obligatorisk valgfag fra 7. klase Tværgående indsatsområder Understøttende undervisning Partnerskaber Målstyret undervisning Forenklede Fælles Mål

6 Unge stemmer Valgfagsundervisning
Et helt nyt fag - nye muligheder og udfordringer Hvad gør vores genstandsfelt og vores arkiv til noget særligt? Hvad skal eleverne lære? Hvad skal vi som institution lære? Partnerskab med Københavns kommune, område indre by og Østerbro

7 Læs, leg og lær med historien
At lære et fag er, at kunne tale, skrive og læse relevant inden for faget At lære et fag er, at gå fra at have et hverdagssprog til et fagsprog Kildekritik fra 3. klasse (erindringer, fotos) Transfer mellem skole og institution

8 Kvinder og tyendes valgret
Længerevarende forløb/Partnerskaber Samarbejde med RA – hvad kan forskellige kilder fortælle os om samme begivenhed? Hvad har kvinder og tyendes valgret at gøre med unge i dag?

9 Kom i gang med reformen Lille skala Stor skala
Indgå et partnerskab med en lokal skole (Fagudvalget) Mulighed for at afvikle Fagudvalgsmøder på dit arkiv Gennemgå dine forløbsbeskrivelser – fokuser mere på hvad eleverne kan lære, end hvad de kan lave Udvikle et forløb der understøtter de nye forenklede fælles mål Følg FALIHOS på facebook eller på foreningens hjemmeside Udvikle og tilbyde et valgfagshold fra næste skoleår evt. i samarbejde med andre kulturinstitutioner i nærområdet Udvikle et innovationsforløb i samarbejde med Fonden for Entreprenørskab Indgå i skolebestyrelsen på en lokal skole A.P. Møller Fonden – den åbne skole på sigt (Fælles ansøgning)

10 Vil du vide mere


Download ppt "Potentialerne i den (nye) åbne skole"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google