Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Er VEU-systemet gearet til tidens krav om uddannelse og kompetenceudvikling? – Og hvordan kan RKV i større udstrækning bringes ind, og hvad kræver det.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Er VEU-systemet gearet til tidens krav om uddannelse og kompetenceudvikling? – Og hvordan kan RKV i større udstrækning bringes ind, og hvad kræver det."— Præsentationens transcript:

1 Er VEU-systemet gearet til tidens krav om uddannelse og kompetenceudvikling? – Og hvordan kan RKV i større udstrækning bringes ind, og hvad kræver det af samspil Kjeld Møller Pedersen Formand for VEU-rådet

2 Er VEU-systemet gearet til tidens krav om uddannelse og kompetenceudvikling? 1.Overordnet: JA Fagligt og pædagogisk Rimelig hurtig-reagerende 2. MEN er trængt Økonomiske forhold ’Forherligelsen’ af teoretisk-boglige uddannelser Private udbydere, incl. ’leverandører’ på nogle områder Samarbejde med bl.a. jobcentrene Har haft nogle ’dårlige’ sager

3 ”Interviewundersøgelsen har identificeret de vigtigste tiltag, som, de udvalgte AMU- udbydere og EVA vurderer, kan have positiv betydning for, om kortuddannede fortsætter med uddannelse.”

4 Aktivitet 2011 Budgettere t aktivitet FL 2011 Andel af budgetteret aktivitet på FL 2011 Aktivitets- ændring ifht. 4. kvartal 2010 IT-fag30057652%-47% Almene fag6314643%-59% "Organisatoriske" fag9471.65757%-45% Teknisk-faglige og merkantile fag4.6066.16275%-30% Individuel kompetenceafklaring22326484%-21% AMU SOSU og pæd.1.0541.07998%-13% I alt (inden for FKB)7.1939.88373%-31% Faldden aktivitet i årselever – inden for FKB

5 Kursister (tæller for hvert kursus) og CPR-numre

6 ”Problemet er – groft sagt – ikke manglende muligheder inden for voksen- og efteruddannelse, men at alt for få gør brug af mulighederne. Faktisk er mulighederne så mange, at de kan være vanskelige at overskue, og det kan i sig selv være en barriere for, at flere uddanner sig.” ”En del af forklaringen er, at for få ufaglærte får målrettet hjælp til at komme i gang med at uddanne sig. …” ”En anden del af forklaringen på den ringe mobilitet fra ufaglært til faglært er, at vi i Danmark ikke er dygtige nok til at anerkende og godskrive menneskers såkaldte realkompetencer” Indlæg i Politiken 5. juni, to konsulenter fra EVA

7 ”Fra det du kan - til det du vil” Medarbejdere Arbejds- pladsen VEU-systemet Realkompetencevurderinger foretages på uddannelsesinstitutioner, der udbyder voksen- og efteruddannelse inden for uddannelsesområderne AMU, GVU, avu og almengymnasiale fag, VVU og diplomuddannelser Incitamenter for de tre parter Barrierer Samarbejde

8

9 Den enkelte … Ved vi nok om motivation og incitamenter hos den enkelte? Hvordan opleves processen? Sker der en afkortning? MEN gælder vel ikke bare særskilt for RKV – men generelt for efter- og videreuddannelse

10 Virksomhederne … Ser virksomhederne klart værdien af IKV?

11 Baseret på vurderinger fra undervisningsinstitutionerne

12

13

14 20072008200920102011 IT-fag382584767567300 Sprogfag00000 Almene fag02010215663 "Organisatoriske" fag1.5001.7812.1281.728947 Teknisk-faglige og merkantile fag4.5566.2027.1136.5424.606 Individuel kompetenceafklaring293192296282223 AMU SOSU og pæd.6768881.0781.2121.054 I alt (inden for FKB)7.4079.66711.48510.4877.193 Aktivitet, ekskl. ledige: årselever Aktivitetsomfanget opgøres i kursusdage, og omregnes således: 1 kursistdag = 1/5 elevuge, 1 elevuge = 1/40 årselev. 40 elevuger = 1 årselev.

15 IKV 2012

16 Årselever GVU Antal GVU-planer 200720082009 201020112007 200 8200920102011 IT-fag22755---- "Organisatoriske" fag681176---- Teknisk-faglige og merkantile fag1251362382452515087271.3571.3721.292 SOSU ÅU25416096573589139154119 PAU ÅU6374206785152635480482352 I alt GVU1642247361.0328355698511.9762.0081.763 PGU-merit387231------- I alt GVU og PGU- merit5514557361.032835----- Aktivitet på GVU 2007-2011

17 GVU 2012

18 Og hvordan kan RKV i større udstrækning bringes ind, og hvad kræver det af samspil? 1.Bedre forståelse af, hvad der motiverer den enkelte og virksomhederne 2. Forståelse af, at ’det ideelle kan blive det muliges fjende’


Download ppt "Er VEU-systemet gearet til tidens krav om uddannelse og kompetenceudvikling? – Og hvordan kan RKV i større udstrækning bringes ind, og hvad kræver det."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google