Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" En uddannelsespolitisk.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" En uddannelsespolitisk."— Præsentationens transcript:

1 Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" En uddannelsespolitisk status på opgaver og initiativer i arbejdet med anerkendelse af realkompetencer Lisbeth Bang Thorsen Kontorchef Undervisningsministeriet 10-12-2014 Side 1 Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle 10-12-2014 Side 1

2 Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Disposition 10-12-2014 Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, National konference mandag den 5. november 2012 i Vejle Side 2 Den igangværende proces og udfordringer i forhold til RKV / IKV Identificerede barrierer i forhold til udbredelse og kvalitet Igangsatte initiativer Videre proces Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle 10-12-2014 Side 2

3 Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Lovgivning lov nr. 556 af 6. juni 2007 1. august 2008 Redegørelse til ikrafttrædelse Lovrevisionsbestemmelser Folketinget på avu-området ophæves i 2011 2004 1. august 2007 2010 ikrafttrædelse Lovovervågning ændringslov afsluttes og en (AMU, GVU, tværgående VVU og diplom) handlingsplan vedtages 10-12-2014 Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 3 Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle 10-12-2014 Side 3

4 Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Processen efter handlingsplan Ministeren orienteres om IKV som TUP-tema+ Styrelsen iværksætter arbejdsgruppens resultater strategisk løbende initiativer på de enkelte og uddannelsesrådenes indsatsområde uddannelsesområder drøftelser og videre proces for VEU-centrene i 2012 - 2014 1.kvartal 2011 4. kvartal 2011 2012 Styrelsen nedsætter en Styrelsen rapporterer om Flere initiativer arbejdsgruppe som arbejder arbejdsgruppens drøftelser iværksættes af med den tværgående og resultater og forslag til generel karakter og handlingsplan initiativer for uddannelsesrådene uddannelsesspecifikt 10-12-2014 Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 4 Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle 10-12-2014 Side 4

5 Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Handlingsplanen for anerkendelse af realkompetencer på VEU-området mv. Handlingsplanen for anerkendelse af realkompetencer indeholder både tværgående initiativer og initiativer inden for de specifikke uddannelser De tværgående initiativer er følgende: 1.Kortlægning af de eksisterende rådgivningsaktiviteter før en RKV (før-fasen) med henblik på at synliggøre og eventuelt koordinere aktiviteterne bedre 2.Udredning af mulighederne for et bredere sigte ved anerkendelse af den enkeltes realkompetencer herunder et erhvervs- og beskæftigelsessigte 3.Kvalitetssikring 4.En styrket informationsindsats 10-12-2014 Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 5 Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle 10-12-2014 Side 5

6 Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Identificerede barrierer Manglende vejledning i før-fasen for de uafklarede, som har behov for at få koblet et veldefineret jobønske til konkrete uddannelsesmuligheder Sammenhængen mellem job og beskæftigelse i relation til mulighederne for en realkompetencevurdering opleves som uklart for potentielle deltagere Behov for bedre koordinering og opprioritering af kvalitetsarbejde, herunder lærerkvalifikationer Økonomiske incitamenter opfattes som utilstrækkelige 10-12-2014 Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 6 Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle 10-12-2014 Side 6

7 Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Konkrete initiativer som opfølgning på handlingsplanen indenfor AMU Rapport fra arbejdsgruppen til M ultimo 2011 samt tilslutning til igangsættelse af følgende initiativer: RKV er indsatsområde i VEU-centrenes resultataftaler Styrket vejledning af institutionerne januar 2012 Igangsat nyudvikling af mål om afklaring af kompetencer og jobmuligheder TUP-tema i 2012 med igangsætning af 10 projekter august 2012 Udarbejdelse af best practice eksempelsamling august 2012 Igangsættelse af RKV-kampagne oktober 2012 eVejledning: kompetenceudvikling af vejledere EUD-udvalg arbejder med forslag om voksenspor, hvor øget anerkendelse af realkompetencer spiller væsentlig rolle 10-12-2014 Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 7 Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle 10-12-2014 Side 7

8 Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Indsatsområde i VEU-centrenes resultataftaler samt styrket vejledning af institutionerne Indsatsområde 5: ”Brugerne får formelt anerkendt realkompetencer med henblik på at styrke, kvalificere og målrette efterspørgslen til uddannelse og opkvalificering” Præciserede de legale rammer på AMU-området – herunder at IKV for ledige er omfattet af betalingsloven Medførte mange spørgsmål og voldsomt aktivitetsfald i 1. halvår 2012 10-12-2014 Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 8 Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle 10-12-2014 Side 8

9 Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Udvikling af mål der identificerer jobkompetencer Formål: At finde hensigtsmæssig afløser for IKV i.f.h.t PUTAU Ny arbejdsmarkedsuddannelse til afklaring af voksnes kompetencer og muligheder i uddannelsessystemet (og tilhørende undervisningsmateriale) Formål er at afklare voksnes egne kompetencer, herunder med henblik på uddannelsesplanlægning, jobsøgning m.v. som supplement til AMU´s eksisterende tilbud Målgruppe: Beskæftigede, som ønsker jobskifte/opkvalificering samt ledighedstruede og arbejdsmarkedsparate ledige i AMU-målgruppen. 2 dages varighed Udvikler: Industriens Fællesudvalg (Fælleskataloget) Forventes udviklet ultimo 2012 10-12-2014 Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 9 Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle 10-12-2014 Side 9

10 Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Igangsatte TUP-projekter 10 projekter igangsat : 3 projekter indenfor tema 1 : En styrket anvendelse af IKV i forhold til AMU-uddannelsesstrukturer 7 projekter indenfor tema 2: Styrkelse af AMU-udbydernes arbejde med IKV i AMU 10-12-2014 Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 10 Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle 10-12-2014 Side 10

11 Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Eksempler på igangsatte TUP-projekter Tema 1: Efteruddannelsesudvalget for bygge/anlæg og industri (BAI) har i samarbejde med Efteruddannelsesudvalget for Mejeriet og jordbrug (MJE) igangsat TUP- projektet ”Flere faglærte via IKV og AMU i bygge-anlæg og virksomheder med dyrehold”. Projektet har fokus på udarbejdelse af uddannelsesstrukturer i form af kompetenceprofiler inden for særlige kompetenceområder. Formålet er at tilbyde individuel kompetenceafklaring i forhold til særlige uddannelsesstrukturer inden for AMU og at motivere til også at opnå kompetencer svarende til faglært. Projektet understøtter således en horisontal og vertikal udvikling og kompetenceudvikling fra ufaglært til faglært. Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle 10-12-2014 Side 11

12 Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Eksempler på igangsatte TUP-projekter Tema 2: VEU-center Vestsjælland har i samarbejde med VEU-center Øst og Øerne og VEU-center Syd igangsat projektet ”Vurdering af kunnen mod nye job”. Projektet har fokus på at styrke den strategiske prioritering af IKV-indsatsen på skoleplan, udvikling af redskaber og kompetencer på faglærerniveau og et styrket samarbejde mellem skoler og virksomheder. Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle 10-12-2014 Side 12

13 Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Best practice eksempelsamling ”Anerkendelse af realkompetencer – sådan gør vi” Fokus: Individ og virksomhedsperspektiv men især institutionsperspektiv med særligt fokus på organisering af arbejdet med RKV og IKV RKV på uddannelsesinstitutionerne Når RKV giver mening for den enkelte Når RKV giver mening for arbejdspladser Udviklet af Nationalt Videncenter for Realkompetence (NVR) og Nationalt Center for Kompetemceudvikling (NCK ) 10-12-2014 Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 13 Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle 10-12-2014 Side 13

14 Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" En styrket informationsindsats på flere fronter: ”Find dit guld!” 1.Forankret på VEU-centre og med fokus på synliggørelse af vejledningsmuligheder og aktører 2.Kampagneelementer består af: Annoncer i udvalgte fagblade Online-bannere (BT, EB m.m.) Pjece til VEU-centrenes opsøgende arbejde i virksomhederne National video 10-12-2014 Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 14 Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle 10-12-2014 Side 14

15 Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Forventet effekt Øget opmærksomhed Øget aktivitet på IKV og VEU 10-12-2014 Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 15 Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle 10-12-2014 Side 15

16 Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" En flot start på opmærksomhed men endnu ikke på aktivitet Kampagnen har fået en flot start I løbet af kampagnens første uge var der 16.000 unikke besøg på VEU-centrenes hjemmeside (veu-center.dk). Til sammenligning er der på en normal måned cirka 1500 unikke besøg. Halvvejs inde i kampagneperioden har der været ca. 66.000 klik på sitet. Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle 10-12-2014 Side 16

17 Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 10-12-2014 Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 17 Kilde: AMU-statistikken oktober 2012 Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle 10-12-2014 Side 17

18 Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 10-12-2014 Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 18 Kilde: AMU-statistikken oktober 2012 Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle 10-12-2014 Side 18

19 Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Mulige anbefalinger om etablering af voksenspor Voksne ufaglærte skal løftes via VEU-systemet Etablering af et unge spor og et voksenspor Voksenspor skal baseres på udstrakt anerkendelse af realkompetence Revitalisering af GVU – herunder økonomiske incitamenter og strukturer 10-12-2014 Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 19 Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle 10-12-2014 Side 19

20 Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Konkrete initiativer indenfor de videregående uddannelser (FIVU) Styrelsen for Videregående Uddannelser og Uddannelsesstøtte (VUS): I samarbejde med NVR udarbejdet en ”Vidensplatform” – til brug for institutionernes formaliserede arbejde med RKV på diplom- og akademiuddannelserne (håndbog til vurdering af realkompetencer) Afholdelse af 3 regionale seminarer, hvor NVR forklarer institutionerne om Vidensplatformen NVR vedligeholder Vidensplatformen i tre år (herefter overtager institutionerne) Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle 10-12-2014 Side 20

21 Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Konkrete initiativer inden for almen voksenuddannelse m.m. Realkompetencevurdering i forhold til almen voksenuddannelse og almengymnasiale fag på VUC er omfattet af alle fælles tiltag på området Vejledning ”Råd og vink til IKV-praktikere på VUC” (januar 2012) Konference for medarbejdere, der arbejder med realkompetencevurdering på VUC (efterår 2011) Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle 10-12-2014 Side 21

22 Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" FAKTA om begreberne realkompetencevurdering (RKV) og individuel kompetencevurdering (IKV) Realkompetencevurdering er et paraplybegreb, der anvendes når realkompetencevurderingsordningerne beskrives og omtales generelt set. På de uddannelsesspecifikke områder bruges både betegnelsen realkompetencevurdering (RKV) og individuel kompetencevurdering (IKV). I arbejdsmarkedsuddannelserne bruges betegnelsen individuel kompetencevurdering i bekendtgørelsen af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. I de grundlæggende voksenuddannelser bruges individuel kompetencevurdering i bekendtgørelsen om grunduddannelse for voksne (GVU). Inden for de almene voksenuddannelser og det almengymnasiale område bruges betegnelsen individuel kompetencevurdering i bekendtgørelsen om individuel kompetencevurdering i relation til fag i almen voksenuddannelse og i de almengymnasiale uddannelser. I efter og videreuddannelsessystemet for voksne bruges betegnelsen realkompetencevurdering i bekendtgørelsen om individuel kompetencevurdering (realkompetencevurdering) i videregående voksenuddannelser (VVU) og diplomuddannelser i videreuddannelsessystemet for voksne. I de ordinære uddannelser på det videregående område bruges individuel kompetencevurdering i relation til ansøgere, der søger om optagelse på et andet grundlag end de fastsatte adgangskrav, i bekendtgørelsen om adgang til erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser. I erhvervsuddannelserne anvendes betegnelsen individuel kompetencevurdering i bekendtgørelsen om erhvervsuddannelser. Indsæt note og kildehenvisning via Header and FooterSamspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle 10-12-2014 Side 22


Download ppt "Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" En uddannelsespolitisk."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google