Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Økonomisk status Budgetseminar august 2009

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Økonomisk status Budgetseminar august 2009"— Præsentationens transcript:

1 Økonomisk status Budgetseminar august 2009

2 Disposition Udgangspunktet Budgetforudsætninger Resultatopgørelsen
Gennemgang af hovedposter Opsummering og tidsplan for det videre arbejde Basisbudget

3 Kommuneaftalen for 2010 Lidt flere penge, men de er øremærkede, så ingen plads til realvækst: Madordning i daginstitutioner (400 mio. kr. på landsplan – 7 mio. kr. til Randers Demografi mv. – merudgifter ved befolkningsudvikling (500 mio. kr. på landsplan – 8½ mio. kr. til Randers Delvis kompensation for stigende udgifter på det sociale område (børneanbringelser og handicap mm) (800 mio. kr. på landsplan - ca. 13 mio. kr. til Randers) Sanktion ved overskridelse af serviceramme Sanktion ved overskridelse af aftalt skattestigning Basisbudget

4 Kommuneaftalen for 2010 Anlæg – ingen anlægsloft
Statstilskud fra kvalitetsfonden til anlæg – men kræver kommunal medfinansiering Lånemuligheder fortrinsvis til de kommuner, som ikke kan medfinansiere Fakta vedr. kvalitetsfonden: Statslige midler mhp. at løfte de fysiske rammer på borgernære serviceområder: daginstitutioner, skoler, ældre- og idrætsområdet. I 2009 blev der udmøntet 1 mia. kr. (= 17,2 mio. kr. for Randers). I 2010 bliver der udmøntet 4 mia. kr. (= 68,7 mio. kr. for Randers). Kommunen skal selv bidrage med en tilsvarende medfinansiering. Samlet investering på området skal således udgøre 137,4 mio. kr. Basisbudget

5 Udgangspunkt for 2010-13 – lokale forhold
Stort likviditetsforbrug i Randers i 2008. Stort anlægsbudget i Budget 2009 indeholder et kasseforbrug på 177 mio. kr. Kassebeholdningen er ved at være tom. 1. budgetkontrol i 2009 viste store merudgifter på det specialiserede socialområde. Ældreområdet er under pres – ansættelsesstop for at holde budgettet. Der forventes en mindreudgift på 5 mio. kr. fra 2011 sfa. ny rammeaftale vedr. handicapinstitutioner Uændret udgiftsniveau på kollektiv trafik, som pt. er i udbud Basisbudget

6 Budgetproces i overskrifter
Udgangspunkt i det vedtagne budget , som teknisk tilrettes – det giver et basisbudget med uændret service Udvalgene kan fremsætte ønsker om udvidelser af driften på 2% Udvalgene kan frit stille forslag vedr. anlægsønsker Løbende inddragelse af institutioner og med-system i foråret. Byrådet prioriterer på budgetseminaret i august og forhandler i september Høring af hoved- og områdeMED samt ældre-, handicap- og integrationsråd i september. Basisbudget

7 Teknisk tilretning af basisbudget
Ny pris- og lønskøn, nye skatteskøn mm. Ny lovgivning (DUT= kompensation for merudgifter over bloktilskud) Nye byrådsbeslutninger Demografi på børn, skoler og ældre efter ny befolkningsprognose Regnskabserfaringer på ikke-rammebelagte områder indregnes (indkomstoverførsler, anbringelser m.m.) Basisbudget

8 Resultatopgørelse Basisbudget

9 Resultatopgørelse, fortsat
Basisbudget

10 Gennemgang af hovedposter
Skatter Tilskud/udligning Skattefinansierede driftsudgifter Skattefinansierede anlægsudgifter Jordforsyning Brugerfinansieret område Finansposter – udviklingen i kassebeholdningen Basisbudget

11 Skatter/tilskud Indregnet særtilskud som vanskeligt stillet kommune, 12 mio. kr. i 2010 Indregnet den del af bloktilskud, som er betinget af kommune- aftalen: 1 mia. kr. er betinget af kommunerne overholder servicerammen (Randers ca. 17 mio. kr.) Randers er ca. 10 mio. kr. over ”vores” serviceramme På landsplan 300 mio. kr. over servicerammen 4 mia. kr. til kvalitetsfondsområder (Randers ca. 68 mio. kr.) Kommunerne har over for KL anmeldt skatteforhøjelser for 1,3 mia. kr. – kun lov til 500 mio. kr. (Randers uændret skat) Basisbudget

12 Beskatningsgrundlag i 2010
Randers har det laveste skattegrundlag pr. indbygger blandt alle kommuner i region Midt Basisbudget

13 Beskatningsniveau i 2010 Randers har det højeste beskatningsniveau blandt 7-byerne Beskatningsniveau er en sammenvejning af udskrivningsprocent vedr. indkomstskat og grundskyldpromillen vedr. ejendomsskat. Basisbudget

14 Udskrivningsprocent 2007-09 7- by nøgletal 2009
Basisbudget

15 Grundskyldspromille 2007-09 7- by nøgletal 2009
Basisbudget

16 Dækningsafgift 2007-09 7- by nøgletal 2009
Basisbudget

17 Tekniske ændringer – top 5
Overførselsindkomster, netto 12 mio. kr. Specialundervisning mm., (Børn & Skole), 16 mio. kr. Børneanbringelser mm (Børn & Skole), 6 mio. kr. Børneanbringelser (Social & Arbejdsmarked), ca. 10 mio. kr. Handicap/Voksne, 26 mio. kr. Det specia-liserede social område I alt 42 mio.kr. På det specialiserede socialområde (børneanbringelser og handicap) har vi fået ca. 13 mio. kr. mere i bloktilskud, dvs. en kompensationsgrad på ca 30% af vores merudgifter. På landsplan er kompensationsgraden ca. 50%. Forklaringen er, at vi har en højere udgiftsudvikling Basisbudget

18 Indkomstoverførsler sammenligning med andre kommuner
Indkomstoverførsler: Kontanthjælp, aktivering, fleksjob, ledighedsydelse, førtidspension, sygedagpenge, boligsikring og boligydelse Randers bruger flest kroner pr. indbygger – i alt 850 mio. kr. i 2008 Basisbudget

19 Udsatte børn og unge sammenligning med andre kommuner
Nedenstående tabel viser nettodriftsudgifter (ex refusion) i regnskab 2008 pr årig Randers bruger klart flest kroner pr årig – i alt ca 265 mio. kr. (i 2010 PL) Basisbudget

20 Voksen handicap og udsatte grupper sammenligning med andre kommuner
Nedenstående tabel viser nettodriftsudgifter (ex refusion) i regnskab 2008 pr årig Randers er blandt de kommuner, der bruger flest kroner pr årig – i alt ca 470 mio. kr. (i 2010 PL) Basisbudget

21 Lovændringer – de største sager
Jobcenterreform, ydelsesdelen, – kommunerne overtager de forsikrede ledige, 145 mio. kr./år, forudsættes at gå i 0 Jobcenterreform, administrativ del, ca. 15 mio. kr./år, forudsættes at gå i 0 Sygedagpengereform, hurtigere indsats, vi er blevet kompenseret med ca. 15 mio. kr., som forudsættes at gå i kommunekassen, da vi allerede gør indsatsen Øvrige lovændringer forudsættes at gå i 0 ”Går i 0” vil sige at udgift svarer til den indtægt vi bliver kompenseret med over bloktilskud Basisbudget

22 Demografi I regeringsaftalen er indregnet en pulje på 500 mio. kr. – bl.a. til det demografiske udgiftspres. Vores andel af denne pulje svarer til 8,6 mio. kr. – altså mindre end de 9,3 mio. kr. der er indregnet i basisbudgettet Basisbudget

23 Anlægsbudget 2010-13 Oversigt over kvalitetsfondsområder
Basisbudget

24 Anlægsbudget Randers har modtaget 68,7 mio. kr. fra kvalitetsfonden i 2010 og skal bidrage med tilsvarende beløb – i alt 137,4 mio. kr. Med et budget på 117,8 mio. kr. er der en manko på 19,6 mio. kr. Som udgangspunkt skal halvdelen af denne manko deponeres, men en gennemgang viser, at overførsler fra 2009 til 2010 vil betyde at måltallet nås. Basisbudget

25 Jordforsyning Der er reduceret i jordsalg og byggemodning i som følge af finanskrisen, men fortsat usikkerhed om salgsindtægt i 2010 Basisbudget

26 Brugerfinansieret område
Der er indregnet en forhøjelse af renovationsafgiften på 240 kr. svarende til 14%. Stigningen er begrundet i, at affaldshåndteringens gæld til kommunen forventes at blive 35 mio. kr. ultimo 2009. Kloakforsyningen er udskilt i et kommunaltejet aktieselskab, og indgår derfor ikke længere i kommunens budget Brugerfinansierede områder omfatter renovation, losseplads, og en lille smule vand-, varme- og antenneforsyning. Områderne er brugerfinansierede og skal over tid ”hvile-i-sig-selv Basisbudget

27 Forventet udvikling i kassebeholdningen
Basisbudget

28 Hvorfor er kassebeholdningen så lav?
Hovedårsagen er likviditetsforbug i Der blev brugt 252 mio. kr. mere end oprindelig budgetteret, jf nedenfor: I 2009 indeholder budgettet yderligere kasseforbrug på 177 mio. kr. Basisbudget

29 Størrelse af kassebeholdningen
Ministeriets kassekreditregel: Den gennemsnitlige kassebeholdning over de seneste 365 dage skal til enhver tid være positiv. En gennemsnitlig kassebeholdning i 2010 på 50 mio. kr. må betragtes som et absolut minimum for en kommune som Randers. I 2011 og frem er kommunen i konflikt med kassekreditreglen – dvs. der skal findes varige budgetforbedringer for 2011 og frem. Basisbudget

30 Opsummering Meget stramt budget
Likviditeten er nede på et absolut minimum i 2010. Derfor skal nye tiltag/ønsker finansieres krone for krone. Mange andre kommuner i samme situation (eller værre) Basisbudget

31 Basisbudget

32 Tidsplan 25/8 – 8/9 Høring af MED-udvalg (område- og hovedMED) samt de 3 råd (ældreråd, integrationsråd og handicapråd) 27-28/8 Byrådets budgetkonference 2/9 Borgmestrene mødes i KL til status på budget 7/9 1. behandling i økonomiudvalget 11/9 Politiske forhandlinger kl 14/9 1. behandling i byrådet 17/9 Politiske forhandlinger kl 21/9 Frist for partiernes fremsendelse af ændringsforslag 21.-28/9 Høring af hovedMED og de 3 råd inden 2. behandling af budgettet 29/9 2. behandling i økonomiudvalget 5/10 2. behandling i byrådet Basisbudget

33 Særligt vedr. ændringsforslag
Frist for aflevering af ændringsforslag er den 21/9 kl Økonomiafdelingen står til rådighed for besvarelse af spørgsmål og bistår gerne med udarbejdelse af ændringsforslag. Spørgsmål til budgettets indhold, forudsætninger og forskellige poster besvares med kopi til alle byrådsmedlemmer. Efter et eventuelt forhandlingssammenbrud vil der være mulighed for at få besvaret spørgsmål i fortrolighed. Alle forudsætningsændringer og andre forhold af teknisk karakter vil dog blive meddelt alle byrådsmedlemmer. Basisbudget


Download ppt "Økonomisk status Budgetseminar august 2009"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google