Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Oversigt, principper og teknikker

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Oversigt, principper og teknikker"— Præsentationens transcript:

1 Oversigt, principper og teknikker
Forbind komponenter Oversigt, principper og teknikker Kapitel 14

2 Aktiviteter og resultat
Modelkomponent Funktionskomponent Forbind komponenter Resultat: Et revideret klassediagram for systemets komponenter

3 Arkitektur og afhængighed
En arkitektur omfatter afhængigheder mellem komponenter Implementeringen af disse afhængigheder skal designes De designes som forbindelser mellem klasser

4 Forbind klasser (1) Definering af klasser Ved specialisering
«komponent» Bib Definering af klasser Ved specialisering Ved aggregering C A «komponent» Model D c:C B

5 Forbind klasser (2) Udveksling af meddelelser «komponent» Funktioner A
«komponent» Model B

6 Mønster: Observatør Problem: Et antal afhængige objekter skal underrettes, når et objekt ændrer tilstand. Eksempel: Abonnentliste. Løsning: Opdeling i fire klasser efter ansvar. Subjekt Tilføj Fjern GivBesked observatører Observatør Opdatér 1 0..* for all o in observatører: o.Opdatér KonkretSub Tilstand HentTilstand subjekt KonkretObs Observeret-Tilstand Opdatér 1 1 ObserveretTilstand := subjekt.HentTilstand return Tilstand

7 Kobling Ideal: lav kobling
To klasser/komponenter har høj kobling, hvis ændring i den ene kræver ændring i den anden Faldende koblingsgrad: Kobling fra siden (ikke Java) Kobling nedefra Kobling indefra Kobling udefra

8 Samhørighed Ideal: høj samhørighed Egenskaber ved høj samhørighed:
Delene er begrebsmæssigt beslægtede Delene udgør funktionelle helheder Delene beskriver velafgrænsede tilstande Operationer bruger hinanden Opdeling af klasser eller komponenter med høj samhørighed fører til høj kobling

9 Vurdering af afhængigheder

10 Oversigt Formål Begreber Principper Resultat
At forbinde et systems komponenter. Kobling: Et mål for, hvor tæt to klasser er forbundne. Samhørighed: Et mål for, hvor en klasse eller komponent hænger sammen. Høj samhørighed i klasser og lav kobling mellem komponenter. Et klassediagram med de involverede komponenter

11 Opgave 5: Forbind komponenter
Formål At forbinde de komponenter, der er defineret og specificeret. Arbejdsform Se på afhængighederne mellem komponenter en for en. Overvej mulighederne for realisering af afhængigheden. Undersøg, om der er forbindelser, som bryder med de definerede afhængigheder. Overvej, om observatørmønsteret kan løse problemet. Resultat Et klassediagram med komponenter, klasser og forbindelser.


Download ppt "Oversigt, principper og teknikker"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google