Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ny overordnet administrativ organisation

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ny overordnet administrativ organisation"— Præsentationens transcript:

1 Ny overordnet administrativ organisation
Præsentation for pressen Den 28. januar 2009

2 Indhold Vilkår og rammer Den nye organisation Afledte konsekvenser
Ledelsesopgaven Den videre proces

3 Ny overordnet administrativ organisation
Vilkår og rammer Ny overordnet administrativ organisation

4 Historien på direktionsniveau
Februar 2006, fastlæggelse af overordnet administrativ organisation og udpegelse af direktion April 2006, omdannelse af direktionen til nuværende struktur November 2007, ny direktør Social og Sundhed August 2008, kst. direktør Teknik og Miljø September 2008, beslutning om 5 direktører Oktober 2008, beslutning om 4 direktører

5 Historien på chefniveau fra 2007
Personale og HR-chefstilling sammenlagt Ny chef for T&M sekretariat og GIS Ny chef for Handicap og Psykiatri (2x) Ny chef for Plan og GIS Ny chef for Natur og Miljø Ny chef for B&S sekretariat Ny chef for personale og HR Kst. chef for T&M sekretariat Kst. chef for Vej og Park Ny chef for Sundhed ?

6 Økonomisk udgangspunkt
Relativt lave driftsudgifter til service og administration Lave driftsudgifter har betydning for udviklingsopgaverne Færre resurser skal søges kompenseres via nye måder at gøre tingene på ! Administrative besparelser på i alt 12,5 mio. kr. i med varig effekt

7 Administrative reduktioner
I 2007 vedtages en varig reduktion på 8,0 mio. kr. svarende til 5% - dog med overgangsordning i 2007 på 3,0 mio. kr. I 2008 ophører overgangsordningen. Det medfører en varig reduktion på 3,0 mio. kr. Yderligere varig reduktion på 0,4 mio. kr. (jobcenter) I 2009 skal der ske yderligere varig reduktion på 1,6 mio. kr. (1%) samt en varig reduktion af budget 2009 med en direktørstilling (ca. 0,9 mio. kr.) I 2010 er der planlagt yderligere en varig reduktion på 1,6 mio. kr. (1%)

8 Involvering i processen
Individuelle samtaler med alle direktørerne Samtale med chefgrupperne Kultur, Fritid og Beskæftigelse Teknik og Miljø Social og Sundhed Børn og Skole Stabene Samtale med HMU-repræsentanter Minimal inddragelse af konsulent Involvering af fremtidige direktører i processen

9 Signaler fra involveringsproces
Organisationen er ikke helt på plads Harmoniseringsopgaver udestår fortsat Tilfredshed med nuværende organisationsmodel fællesfunktioner og forvaltningssekretariater Arbejdet på tværs er fortsat en udfordring Bred enighed om direktørernes fysiske placering Generel forståelse for at færre direktører betyder ændringer i opgavefordelingen Vigtigt med forventningsafstemning (politisk og adm.) Ikrafttræden ønskes hurtigst muligt

10 Organisatoriske principper
Ledelsesspænd for chefer og ledere Entydige ledelsesrelationer Helhedsorientering og administrative miljøer Ledelsesmæssig ligeværdighed Flad organisation

11 Hovedprincipper for ændringen
Ikke alt er i spil Fokus på opgavesamspil Færdiggørelse af harmonisering Velfungerende områder fastholdes Sikker drift i en fortsat sårbar organisation 3 opgavemæssige fokuspunkter Voksenområdet, HR og digitalisering Udnyttelse af resurserne i overgangsperioden Ingen ændringer er varige !!!

12 Nuværende organisation
Byrådet Borgmester Anders G. Christensen Kommunaldirektør Jan Kallestrup Teknik og Miljø Hans Minor Vedel (Fra ) Kultur, Fritid og Beskæftigelse Ole Poulsen Social og Sundhed Jacob Stengaard Madsen Børn og Skole Jens Vibe Michelsen Økonomi Asbjørn Friis Jensen Borger- og Personale Hans Vedel

13 Ny overordnet administrativ organisation
Den nye organisation Ny overordnet administrativ organisation

14 Organisatoriske mål Overholde politisk aftalte økonomiske rammer
Sikre kvaliteten i den service der leveres Udnytte de kompetencer og resurser, der er til rådighed Arbejde for at få mest mulig service for pengene Udfordre og optimere arbejdsprocesser for administration og service

15 Centrale spørgsmål Valg af ny direktionsmodel ?
Organisering af fællesfunktioner ? Udviklingen af beskæftigelsesområdet ? Omfanget af projektorganisering ? Antallet af chefer ?

16 Særlige overvejelser Beskæftigelsesområdet Voksenområdet Kulturområdet
Personale Borgerservice It

17 Fremtidig organisation fra 2010
Byrådet Borgmester Kommunaldirektør Jan Kallestrup Borgmestersekretariat Lars A. Clement HR Morten Møller Børn og Skole Social og Sundhed Social og Sundhed Kultur og Teknik Teknik og Kultur Job og Økonomi Job og Økonomi Jens Vibe Michelsen Jacob Stengaard Madsen Hans Minor Vedel Asbjørn Friis Jensen

18 Børn og Skole Fælles udviklingsprojekt vedr. Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) mellem Jobcentret samt Børn og Skole med henblik på afklaring af områdets fremtidige organisering fra 1. januar 2010 Nye opgaver på specialundervisningsområdet Samspil mellem specialområdet for børn og voksne

19 Ca. 80 ledere og ca. 2040 medarbejdere
Børn og Skole Ca. 80 ledere og ca medarbejdere Børn og Skole Jens Vibe Michelsen Sekretariat Pia Bønning Børn og Familie Tommy Bach Dagtilbud Lone Bruun Nielsen Skole Lars Kjems Social og Sundhed Kultur og Teknik Job og Økonomi Rådgivnings-centret Mie Nørgaard

20 Social og Sundhed Sundhedsområdet fastholdes Helhed på voksenområdet
Social indsats og sociale ydelser Sagsbehandlere for handicap og psykiatri Visitation Ny organisering af Handicap og Psykiatri Hjælpemiddelopgaver og teknisk service Fokus på regionale opgaver Både social og sundhed

21 Social og Sundhed Social og Sundhed Social og Sundhed Job og Økonomi
Ca. 40 ledere og ca medarbejdere Social og Sundhed Jacob Stengaard Madsen Sekretariat Kim Bruun Nielsen Visitation og Social Indsats Tina Andersen Social og Sundhed Ældre Peter Mikkelsen Handicap og Psykiatri Lone Bahnsen Rodt Sundhed Vakant Job og Økonomi Kultur og Teknik

22 Teknik og Kultur Samspil mellem Borgerservice og biblioteker om udviklingen af digital borgerservice Koordinering af opgaver vedr. grønne områder Etablering af nyt fælles forvaltningssekretariat Ændring af Vej og Park fra chef til lederområde Dannelse af selskab for spildevand (evt. affald)

23 Ca. 15 ledere og ca. 280 medarbejdere
Teknik og Kultur Ca. 15 ledere og ca. 280 medarbejdere Teknik og Kultur Hans Minor Vedel Forsyningsselskab ? Sekretariat Jakob Ljungberg Borgerservice Tonny Olsen Plan og Byg Helle Jacobsen Drift og Anlæg Richard Malmose Social og Sundhed Kultur og Teknik Job og Økonomi Kultur og Fritid Ulla Egebjerg Natur og Miljø Ann Ammitzbo Social og Sundhed Job og Økonomi

24 Job og Økonomi Samspil mellem økonomi og lønopgaver
Fortsat fokus på it Arbejdsmarkedsrelaterede ydelser flyttes til Jobcentret Statslig og kommunal jobcenter sammenlægges pr. 1. august 2009 Nyt forvaltningssekretariat i Job og Økonomi

25 Job og Økonomi Job og Økonomi Ca. 8 ledere og ca. 120 medarbejdere
Asbjørn Friis Jensen Seniorkonsulent Kjeld Gregers Sekretariat, indkøb og analyse Anita Jensen Økonomi og Løn Bo Cassøe Jobcenter Lone Lollesgaard It Henrik Brix

26 Stabe til kommunaldirektøren
Jan Kallestrup Borgmestersekretariat Lars A. Clement HR Morten Møller

27 Borgmestersekretariatet
Sekretariat for borgmester og kommunaldirektør Sekretariatsbetjening af Byrådet og Økonomiudvalget Betjening af direktion, sekretariatschefgruppen og fælles ledergrupper Økonomiudvalgs- og Byrådsdagsordener Generel juridisk rådgivning Koordinerende opgaver vedr. eksterne relationer Intern, ekstern og webbaseret kommunikation Erhverv og turisme

28 HR-området Ledelsesgrundlag
Lederudvikling og tværgående lederuddannelse Strategisk kompetenceudvikling Personalepolitik og arbejdsmiljø arbejde Servicering af HMU/SMU-administration Medarbejderudviklingsværktøjer og rekrutteringstiltag Håndtering af ufrivillig afsked og fravær Samarbejde med eksterne uddannelsesinstitutioner Administration af medarbejdergoder LEAN-arbejdet

29 Ny overordnet administrativ organisation
Afledte konsekvenser Ny overordnet administrativ organisation

30 Overgangsorganisation i 2009
Byrådet Borgmester Anders G. Christensen Kommunaldirektør Jan Kallestrup Borgmestersekretariat Lars A. Clement HR Morten Møller Børn og Skole Social og Sundhed Social og Sundhed Teknik og Kultur Kultur og Teknik Job og Økonomi Økonomi Økonomi og Løn Løn og It Beskæftigelse Kultur og Fritid Social indsats Jens Vibe Michelsen Jacob Stengaard Madsen Hans Minor Vedel Asbjørn Friis Jensen Ole Poulsen

31 Overgangsordning 2009 Direktør Ole Poulsen fortsætter som direktør for beskæftigelsesområdet til udgangen af 2009 Kultur og fritidsområdet overgår til den nye Teknik og Kultur forvaltning i sommeren 2009 Social Indsats og sociale ydelser overføres til Social og Sundhed hurtigst muligt Personaleområdet deles hurtigst muligt i lønområdet som overføres til Økonomi, mens HR-området overgår til kommunaldirektøren

32 Ikrafttræden Overgangsorganisationen træder som udgangspunkt i kraft pr. 1. marts 2009 I sommeren 2009 overgår Kultur og Fritid til ny Teknik og Kultur forvaltning 1. august 2009 samles det statslige og det kommunale Jobcenter 1. januar 2010 overgår til Jobcentret til Job og Økonomi

33 Ny overordnet administrativ organisation
Ledelsesopgaven Ny overordnet administrativ organisation

34 Ledelsessystemet Direktion Sekretariatschefgruppe
Forvaltningschefgrupper Direktions- og chefgruppe møder Fælles ledermøder (ledere med budget ansvar) Fælles udvidede ledergruppemøder (alle ledere) Sektor ledergruppemøder

35 Samarbejdssystemet HMU 9 SMU’ere Ca. 100 LMU’ere
Kommunaldirektøren er formand 18 medarbejdere og 10 ledelsesrepræsentanter 9 SMU’ere Chefer som formænd Ca. 100 LMU’ere Institutionsledere eller andre ledere er formænd Sekretariatscheferne på de administrative enheder

36 Direktionens hovedopgaver
Koordinering af politiske sager af tværgående karakter og sager med væsentlig planmæssig og økonomisk perspektiv Planlægning og opfølgning på budgettet Stillingtagen til overordnede organisatoriske og administrative forhold Fokus på ledelsesudvikling og arbejdsmiljø Udvikling, modernisering og optimering af den samlede kommunale organisation Retning på tværorganisatoriske projekter Mere strategi og lidt mindre administrativ detailfokus

37 Direktørernes hovedopgaver
Varetage den politiske betjening Ansvarlige for sager til politisk behandling Budgetoverholdelse på forvaltningsniveau Udvikling og optimering af servicetilbud og administration Fokus på kombinationen samspillet mellem… Myndighedsbehandling og udførende service De administrative og faglige chefopgaver Den daglige opgaveløsning… Mindre involvering i sagerne Fortsat viden om sagerne Mindre aktuel viden om enkeltsager

38 Ny overordnet administrativ organisation
Den videre proces Ny overordnet administrativ organisation

39 Overordnet tidsplan 27.01.09 Byrådsmøde
Præsentation for chefer, HMU, SMU-adm. og pressen Information til medarbejdere via mail og intranet (direkte information til berørte medarbejdere) Igangsætte arbejde med udmøntningsplan Behandling i SMU-administration Behandling i HMU Foreløbig dato for offentliggørelse af udmøntningsplan Start på ikrafttræden…

40 Ny overordnet administrativ organisation
Sammenfatning Ny overordnet administrativ organisation

41 Overgangsorganisation i 2009
Byrådet Borgmester Anders G. Christensen Kommunaldirektør Jan Kallestrup Borgmestersekretariat Lars A. Clement HR Morten Møller Børn og Skole Social og Sundhed Social og Sundhed Teknik og Kultur Kultur og Teknik Job og Økonomi Økonomi og Løn Beskæftigelse Jens Vibe Michelsen Jacob Stengaard Madsen Hans Minor Vedel Asbjørn Friis Jensen Ole Poulsen

42 Fremtidig organisation fra 2010
Byrådet Borgmester Kommunaldirektør Jan Kallestrup Borgmestersekretariat Lars A. Clement HR Morten Møller Børn og Skole Social og Sundhed Social og Sundhed Kultur og Teknik Teknik og Kultur Job og Økonomi Job og Økonomi Jens Vibe Michelsen Jacob Stengaard Madsen Hans Minor Vedel Asbjørn Friis Jensen

43 Spørgsmål og kommentarer


Download ppt "Ny overordnet administrativ organisation"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google