Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afOlaf Toft Redigeret for ca. et år siden
1
OPP-projektet Vildbjerg skole
2
27. september 2005OPP-netværksmøde2 Projektet 11.670 m2 2-sporet grundskole 4-sporet overbygningsskole SFO Idrætshal samt sal Grundareal 7 ha
3
27. september 2005OPP-netværksmøde3 Forundersøgelsesfase 1. Overbygningsskole + drift 2. Overbygningsskole + drift af alle eksisterende skoler 3. Overbygning + grundskole (Vildbjerg eksisterende + drift) 4. Overbygning + grundskole + drift af alle eksisterende skoler 5. Referencemodeller Konklusion: Belysning af alt. 1 og 3 som OPP-projekt eller traditionlet. Alt. 3 som OPP mest fordelagtigt
4
27. september 2005OPP-netværksmøde4 Projektforløb Foråret 2004:Besluttes at OPP skal undersøges ( Vejledning fra Erhvervs- og Byggestyrelsen + Comparatormodel) Juni-okt. 2004:Indledende OPP-vurdering –”kan det svare sig” Oktober 2004:Konkluderes at OPP kan give en forventet besparelse på 10% Dec. 04 – maj 05:Udbud i konkurrencepræget dialog August 2005:Endelige tilbud September 2005:Kontraktindgåelse Nov./dec. 2006:Skolen forventes færdig (30 årig driftsfase) Januar 2037:Udnyttelse af købsret?
5
27. september 2005OPP-netværksmøde5 Hvorfor OPP Flere og bedre byggerier for de offentlige skattekroner, idet det forventes at OPP-selskabet anvender totaløkonomiske overvejelser, når selskabet skal stå på mål i 30 år for vedligeholdelse og drift Aflevering til tiden – der sker ingen betaling til den private part før byggeriet ibrugtages Slæb og efterslæb – Ingen sikre systematiske henlæggelser til renoveringer og forbedringer i offentlige bygninger Kernekompetencer - Bygningsvedligeholdelse ”brander” ikke vor virksomhed
6
27. september 2005OPP-netværksmøde6 Projektforløb - strukturering Styregruppe Skolebyggeudvalg Samarbejdspartnere - Rambøll - KPMG - Bech, Bruun og Dragsted - Erhvervs- og Byggestyrelsen procestilskud på godt 1. mio. kroner ”Sikre” rådgivere valgt
7
27. september 2005OPP-netværksmøde7 Skolebyggeudvalg og innovation Sammensætning: Vicekommunaldirektør, skolens ledelse, serviceleder, lærerrepræsentnater, sikkerhedsorganisation, skolebestyrelsesrepræsentant, ungdomsskoleinspektør, lærerforeningsrepræsentant Arbejdsform: Workshops (funktionsbeskrivelse – outputkrav) Studieture:(arkitektur/funktionalitet) København: Hellerup, Utterslev, Heimdalsgade Jylland: Videbæk, Silkeborg, Vejen England: (drift) – Irland (drift/aftalegrundlag) Mål: Skabe medejerskab, involvere kompetencer og sikre kreative/innovative løsninger
8
27. september 2005OPP-netværksmøde8 Udfordringer ved OPP Bestiller skal udvise udbudsdisciplin - ønsker til det byggede og driften skal formuleres - ikke specifikt med som funktionskrav Eksempler: - forventede antal brugere - fremleje til øvrige brugere - ønsker om arkitektonisk udtryk - materialeholdninger - disponering og samspil med omgivelser - krav til belysning, indeklima, arbejdsmiljø etc. Formuleret som uotputkrav (maks./minimum temperatur, relativ luftfugtighed, CO2 koncentration, rengøringsstandard) Eksempel: PædagogikArkitektur Hensynsfuld og respektfuld adfærdSkolen som åbent kontorlandskab
9
27. september 2005OPP-netværksmøde9 Hvordan sikrede vi positive vinde omkring projektet? Skabt en åben proces Politisk interesse og opbakning – ”først med det nye” Højt informationsniveau i forhold til - medarbejdere – intern information - borgere – ekstern kommunikation via pressen Dialog styregruppe og skolebyggeudvalg vedr. funktionskrav, arkitektur, kvalitet, driftskrav samt snitflader i forhold til privatisering Fællesskab styregruppe og skolebyggeudvalg ved studieture m.v.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.