Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Disposition
2
Disposition Hvad kendetegner kritisk og postmoderne teori
3
Disposition Hvad kendetegner kritisk og postmoderne teori
Hvad er Mainstream knowledge management teori (KM)
4
Disposition Kritik af Mainstream KM
Hvad kendetegner kritisk og postmoderne teori Hvad er Mainstream knowledge management teori (KM) Kritik af Mainstream KM
5
Disposition Kritik af Mainstream KM
Hvad kendetegner kritisk og postmoderne teori Hvad er Mainstream knowledge management teori (KM) Kritik af Mainstream KM Vidensdiskussion (Nietzsche og Dewey)
6
Disposition Kritik af Mainstream KM
Hvad kendetegner kritisk og postmoderne teori Hvad er Mainstream knowledge management teori (KM) Kritik af Mainstream KM Vidensdiskussion (Nietzsche og Dewey) En udvidet forståelse af KM
7
Disposition Kritik af Mainstream KM
Hvad kendetegner kritisk og postmoderne teori Hvad er Mainstream knowledge management teori (KM) Kritik af Mainstream KM Vidensdiskussion (Nietzsche og Dewey) En udvidet forståelse af KM magt/viden forståelse
8
Disposition Kritik af Mainstream KM
Hvad kendetegner kritisk og postmoderne teori Hvad er Mainstream knowledge management teori (KM) Kritik af Mainstream KM Vidensdiskussion (Nietzsche og Dewey) En udvidet forståelse af KM magt/viden forståelse Emotions and knowledge
9
Disposition Kritik af Mainstream KM
Hvad kendetegner kritisk og postmoderne teori Hvad er Mainstream knowledge management teori (KM) Kritik af Mainstream KM Vidensdiskussion (Nietzsche og Dewey) En udvidet forståelse af KM magt/viden forståelse Emotions and knowledge Body and knowledge
10
Disposition Kritik af Mainstream KM
Hvad kendetegner kritisk og postmoderne teori Hvad er Mainstream knowledge management teori (KM) Kritik af Mainstream KM Vidensdiskussion (Nietzsche og Dewey) En udvidet forståelse af KM magt/viden forståelse Emotions and knowledge Body and knowledge Diskussion af eksempler fra A. Styhre og Nonaka & Takeuchi
11
Disposition Kritik af Mainstream KM
Hvad kendetegner kritisk og postmoderne teori Hvad er Mainstream knowledge management teori (KM) Kritik af Mainstream KM Vidensdiskussion (Nietzsche og Dewey) En udvidet forståelse af KM magt/viden forståelse Emotions and knowledge Body and knowledge Diskussion af eksempler fra A. Styhre og Nonaka & Takeuchi Projekt – vidensdeling i Gentofte kommune
12
Post Moderne teori
13
Post Moderne teori De- familiesere og problematisere ideen om KM
14
Post Moderne teori De- familiesere og problematisere ideen om KM
Tilgangen kan fortælle noget om de faldgrupper der er ved et så simplificeret og reduktionistisk syn på viden
15
Post Moderne teori De- familiesere og problematisere ideen om KM
Tilgangen kan fortælle noget om de faldgrupper der er ved et så simplificeret og reduktionistisk syn på viden Et redskab til tænkning
16
Post Moderne teori De- familiesere og problematisere ideen om KM
Tilgangen kan fortælle noget om de faldgrupper der er ved et så simplificeret og reduktionistisk syn på viden Et redskab til tænkning Ikke noget nyt teoretisk skelet
17
Kritik af Mainstream KM
Post Moderne teori De- familiesere og problematisere ideen om KM Tilgangen kan fortælle noget om de faldgrupper der er ved et så simplificeret og reduktionistisk syn på viden Et redskab til tænkning Ikke noget nyt teoretisk skelet Kritik af Mainstream KM
18
Kritik af Mainstream KM
Post Moderne teori De- familiesere og problematisere ideen om KM Tilgangen kan fortælle noget om de faldgrupper der er ved et så simplificeret og reduktionistisk syn på viden Et redskab til tænkning Ikke noget nyt teoretisk skelet Kritik af Mainstream KM Viden tænkes ud fra en ledelsesmæssig diskurs
19
Kritik af Mainstream KM
Post Moderne teori De- familiesere og problematisere ideen om KM Tilgangen kan fortælle noget om de faldgrupper der er ved et så simplificeret og reduktionistisk syn på viden Et redskab til tænkning Ikke noget nyt teoretisk skelet Kritik af Mainstream KM Viden tænkes ud fra en ledelsesmæssig diskurs Viden behandles som en vare, der let kan håndteres
20
Kritik af Mainstream KM
Post Moderne teori De- familiesere og problematisere ideen om KM Tilgangen kan fortælle noget om de faldgrupper der er ved et så simplificeret og reduktionistisk syn på viden Et redskab til tænkning Ikke noget nyt teoretisk skelet Kritik af Mainstream KM Viden tænkes ud fra en ledelsesmæssig diskurs Viden behandles som en vare, der let kan håndteres Viden betragtes som lukket og enhedspræget
21
Kritik af Mainstream KM
Post Moderne teori De- familiesere og problematisere ideen om KM Tilgangen kan fortælle noget om de faldgrupper der er ved et så simplificeret og reduktionistisk syn på viden Et redskab til tænkning Ikke noget nyt teoretisk skelet Kritik af Mainstream KM Viden tænkes ud fra en ledelsesmæssig diskurs Viden behandles som en vare, der let kan håndteres Viden betragtes som lukket og enhedspræget Viden findes ikke kun i individer
22
Nietzsche`s forståelse af viden
23
Nietzsche`s forståelse af viden
Viden er ikke udelukkende et menneskeligt gode
24
Nietzsche`s forståelse af viden
Viden er ikke udelukkende et menneskeligt gode Viden er indviklet i praksis
25
Nietzsche`s forståelse af viden
Viden er ikke udelukkende et menneskeligt gode Viden er indviklet i praksis Viden er alt omfattende
26
Nietzsche`s forståelse af viden
Viden er ikke udelukkende et menneskeligt gode Viden er indviklet i praksis Viden er alt omfattende John Dewey`s forståelse af viden
27
Nietzsche`s forståelse af viden
Viden er ikke udelukkende et menneskeligt gode Viden er indviklet i praksis Viden er alt omfattende John Dewey`s forståelse af viden Pragmatisk instrumentalisme
28
Nietzsche`s forståelse af viden
Viden er ikke udelukkende et menneskeligt gode Viden er indviklet i praksis Viden er alt omfattende John Dewey`s forståelse af viden Pragmatisk instrumentalisme Tavs viden
29
Nietzsche`s forståelse af viden
Viden er ikke udelukkende et menneskeligt gode Viden er indviklet i praksis Viden er alt omfattende John Dewey`s forståelse af viden Pragmatisk instrumentalisme Tavs viden Et marginalt fænomen hvis epistemologiske status er mere mytisk end praktisk.
30
Faktorer der har betydning for forståelsen af viden
31
Faktorer der har betydning for forståelsen af viden
Viden og magt
32
Faktorer der har betydning for forståelsen af viden
Viden og magt Foucaults magtbegreb
33
Faktorer der har betydning for forståelsen af viden
Viden og magt Foucaults magtbegreb Magt skal altid forholdes til viden
34
Faktorer der har betydning for forståelsen af viden
Viden og magt Foucaults magtbegreb Magt skal altid forholdes til viden Foucault i forhold til KM
35
Faktorer der har betydning for forståelsen af viden
Viden og magt Foucaults magtbegreb Magt skal altid forholdes til viden Foucault i forhold til KM I forhold til teorierne
36
Faktorer der har betydning for forståelsen af viden
Viden og magt Foucaults magtbegreb Magt skal altid forholdes til viden Foucault i forhold til KM I forhold til teorierne I forhold til brugen af teorierne
37
Faktorer der har betydning for forståelsen af viden
Viden og magt Foucaults magtbegreb Magt skal altid forholdes til viden Foucault i forhold til KM I forhold til teorierne I forhold til brugen af teorierne Viden relateret til krop og følelser
38
Faktorer der har betydning for forståelsen af viden
Viden og magt Foucaults magtbegreb Magt skal altid forholdes til viden Foucault i forhold til KM I forhold til teorierne I forhold til brugen af teorierne Viden relateret til krop og følelser Følelser
39
Faktorer der har betydning for forståelsen af viden
Viden og magt Foucaults magtbegreb Magt skal altid forholdes til viden Foucault i forhold til KM I forhold til teorierne I forhold til brugen af teorierne Viden relateret til krop og følelser Følelser Svære at kodificere
40
Faktorer der har betydning for forståelsen af viden
Viden og magt Foucaults magtbegreb Magt skal altid forholdes til viden Foucault i forhold til KM I forhold til teorierne I forhold til brugen af teorierne Viden relateret til krop og følelser Følelser Svære at kodificere Noget andet end tavs viden
41
Faktorer der har betydning for forståelsen af viden
Viden og magt Foucaults magtbegreb Magt skal altid forholdes til viden Foucault i forhold til KM I forhold til teorierne I forhold til brugen af teorierne Viden relateret til krop og følelser Følelser Svære at kodificere Noget andet end tavs viden Krop
42
Faktorer der har betydning for forståelsen af viden
Viden og magt Foucaults magtbegreb Magt skal altid forholdes til viden Foucault i forhold til KM I forhold til teorierne I forhold til brugen af teorierne Viden relateret til krop og følelser Følelser Svære at kodificere Noget andet end tavs viden Krop Køn og etnicitet
43
Eksempel 1 fra ”the knowledge based firm”. Mainstream KM
44
Eksempel 1 fra ”the knowledge based firm”. Mainstream KM
Produktion af ny bil i Honda i 1978
45
Eksempel 1 fra ”the knowledge based firm”. Mainstream KM
Produktion af ny bil i Honda i 1978 ”Let’s gamble”
46
Eksempel 1 fra ”the knowledge based firm”. Mainstream KM
Produktion af ny bil i Honda i 1978 ”Let’s gamble” Munder ud i Tall boy
47
Eksempel 1 fra ”the knowledge based firm”. Mainstream KM
Produktion af ny bil i Honda i 1978 ”Let’s gamble” Munder ud i Tall boy Eksemplet viser:
48
Eksempel 1 fra ”the knowledge based firm”. Mainstream KM
Produktion af ny bil i Honda i 1978 ”Let’s gamble” Munder ud i Tall boy Eksemplet viser: Orientering mod praksis og output
49
Eksempel 1 fra ”the knowledge based firm”. Mainstream KM
Produktion af ny bil i Honda i 1978 ”Let’s gamble” Munder ud i Tall boy Eksemplet viser: Orientering mod praksis og output Idealistisk vidensbegreb
50
Eksempel 1 fra ”the knowledge based firm”. Mainstream KM
Produktion af ny bil i Honda i 1978 ”Let’s gamble” Munder ud i Tall boy Eksemplet viser: Orientering mod praksis og output Idealistisk vidensbegreb Den normativ orienterede tilgang
51
Eksempel 1 fra ”the knowledge based firm”. Mainstream KM
Produktion af ny bil i Honda i 1978 ”Let’s gamble” Munder ud i Tall boy Eksemplet viser: Orientering mod praksis og output Idealistisk vidensbegreb Den normativ orienterede tilgang En form for top-down tilgang
52
Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre
Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre. Knowledge management I et postmoderne perspektiv
53
Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre
Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre. Knowledge management I et postmoderne perspektiv Udgangspunkt i virksomheden Telecom
54
Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre
Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre. Knowledge management I et postmoderne perspektiv Udgangspunkt i virksomheden Telecom Målet var efficient og mere produktiv produktion
55
Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre
Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre. Knowledge management I et postmoderne perspektiv Udgangspunkt i virksomheden Telecom Målet var efficient og mere produktiv produktion Tiltag:
56
Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre
Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre. Knowledge management I et postmoderne perspektiv Udgangspunkt i virksomheden Telecom Målet var efficient og mere produktiv produktion Tiltag: Alle medarbejdere skulle benytte samme kantine
57
Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre
Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre. Knowledge management I et postmoderne perspektiv Udgangspunkt i virksomheden Telecom Målet var efficient og mere produktiv produktion Tiltag: Alle medarbejdere skulle benytte samme kantine Blue/white collar dikotomien blev forsøgt fjernet
58
Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre
Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre. Knowledge management I et postmoderne perspektiv Udgangspunkt i virksomheden Telecom Målet var efficient og mere produktiv produktion Tiltag: Alle medarbejdere skulle benytte samme kantine Blue/white collar dikotomien blev forsøgt fjernet Kurser i samarbejde og kommunikation for alle
59
Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre
Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre. Knowledge management I et postmoderne perspektiv Udgangspunkt i virksomheden Telecom Målet var efficient og mere produktiv produktion Tiltag: Alle medarbejdere skulle benytte samme kantine Blue/white collar dikotomien blev forsøgt fjernet Kurser i samarbejde og kommunikation for alle Forventninger til medarbejdere om involvering i arbejdspladsen
60
Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre
Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre. Knowledge management I et postmoderne perspektiv Udgangspunkt i virksomheden Telecom Målet var efficient og mere produktiv produktion Tiltag: Alle medarbejdere skulle benytte samme kantine Blue/white collar dikotomien blev forsøgt fjernet Kurser i samarbejde og kommunikation for alle Forventninger til medarbejdere om involvering i arbejdspladsen ”Management by walking around”
61
Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre
Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre. Knowledge management I et postmoderne perspektiv Udgangspunkt i virksomheden Telecom Målet var efficient og mere produktiv produktion Tiltag: Alle medarbejdere skulle benytte samme kantine Blue/white collar dikotomien blev forsøgt fjernet Kurser i samarbejde og kommunikation for alle Forventninger til medarbejdere om involvering i arbejdspladsen ”Management by walking around” Resultat: Efter 3 år så fremtiden lysere ud for virksomheden
62
Eksempel 2 – Fortsat: Bemærkninger:
63
Eksempel 2 – Fortsat: Bemærkninger:
Fokus på hele arbejdspladsen, frem for et enkelt produkt
64
Eksempel 2 – Fortsat: Bemærkninger:
Fokus på hele arbejdspladsen, frem for et enkelt produkt Eksperimentielt udgangspunkt –frem for udgangspunkt i et skelet
65
Eksempel 2 – Fortsat: Bemærkninger:
Fokus på hele arbejdspladsen, frem for et enkelt produkt Eksperimentielt udgangspunkt –frem for udgangspunkt i et skelet Inddragelse af HMR og institutionelle vinkler
66
Eksempel 2 – Fortsat: Bemærkninger:
Fokus på hele arbejdspladsen, frem for et enkelt produkt Eksperimentielt udgangspunkt –frem for udgangspunkt i et skelet Inddragelse af HMR og institutionelle vinkler En slags bottom up tilgang
67
Eksempel 2 – Fortsat: Bemærkninger:
Fokus på hele arbejdspladsen, frem for et enkelt produkt Eksperimentielt udgangspunkt –frem for udgangspunkt i et skelet Inddragelse af HMR og institutionelle vinkler En slags bottom up tilgang Pointe: Knowledge managment må involvere alle relevante medarbejdere i processer der har betydning for deres daglige arbejde. Herved undgås det simplificerede vidensbegreb og flere nuancer og facetter kan inddrages. Herved opnås en mere relevant forståelse af hvordan viden og videndeling kan organiseres.
68
Projekt
69
Projekt Motivation: Udviklingen i forvaltningens opgaver og organisationsstrukturer hen imod den private sektor
70
Projekt Motivation: Udviklingen i forvaltningens opgaver og organisationsstrukturer hen imod den private sektor Indførsel af nye informationsteknologier
71
Projekt Motivation: Problemstilling:
Udviklingen i forvaltningens opgaver og organisationsstrukturer hen imod den private sektor Indførsel af nye informationsteknologier Problemstilling:
72
Projekt Motivation: Problemstilling:
Udviklingen i forvaltningens opgaver og organisationsstrukturer hen imod den private sektor Indførsel af nye informationsteknologier Problemstilling: Hvorvidt understøtter intranettet i Gentofte kommune delingen af viden ?
73
Projekt Motivation: Problemstilling:
Udviklingen i forvaltningens opgaver og organisationsstrukturer hen imod den private sektor Indførsel af nye informationsteknologier Problemstilling: Hvorvidt understøtter intranettet i Gentofte kommune delingen af viden ? Er organisationen gearet til at få gavn af et intranet ?
74
Projekt Motivation: Problemstilling:
Udviklingen i forvaltningens opgaver og organisationsstrukturer hen imod den private sektor Indførsel af nye informationsteknologier Problemstilling: Hvorvidt understøtter intranettet i Gentofte kommune delingen af viden ? Er organisationen gearet til at få gavn af et intranet ? Er der institutionelle forskelle internt i organisationen, der kan problematisere brugen af intranettet ?
75
Projekt Motivation: Problemstilling: Genstandsfelt:
Udviklingen i forvaltningens opgaver og organisationsstrukturer hen imod den private sektor Indførsel af nye informationsteknologier Problemstilling: Hvorvidt understøtter intranettet i Gentofte kommune delingen af viden ? Er organisationen gearet til at få gavn af et intranet ? Er der institutionelle forskelle internt i organisationen, der kan problematisere brugen af intranettet ? Genstandsfelt:
76
Projekt Motivation: Problemstilling: Genstandsfelt:
Udviklingen i forvaltningens opgaver og organisationsstrukturer hen imod den private sektor Indførsel af nye informationsteknologier Problemstilling: Hvorvidt understøtter intranettet i Gentofte kommune delingen af viden ? Er organisationen gearet til at få gavn af et intranet ? Er der institutionelle forskelle internt i organisationen, der kan problematisere brugen af intranettet ? Genstandsfelt: Institutionen Gentofte kommune
77
Projekt Motivation: Problemstilling: Genstandsfelt: Metode:
Udviklingen i forvaltningens opgaver og organisationsstrukturer hen imod den private sektor Indførsel af nye informationsteknologier Problemstilling: Hvorvidt understøtter intranettet i Gentofte kommune delingen af viden ? Er organisationen gearet til at få gavn af et intranet ? Er der institutionelle forskelle internt i organisationen, der kan problematisere brugen af intranettet ? Genstandsfelt: Institutionen Gentofte kommune Metode:
78
Projekt Motivation: Problemstilling: Genstandsfelt: Metode:
Udviklingen i forvaltningens opgaver og organisationsstrukturer hen imod den private sektor Indførsel af nye informationsteknologier Problemstilling: Hvorvidt understøtter intranettet i Gentofte kommune delingen af viden ? Er organisationen gearet til at få gavn af et intranet ? Er der institutionelle forskelle internt i organisationen, der kan problematisere brugen af intranettet ? Genstandsfelt: Institutionen Gentofte kommune Metode: Interviews og observation
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.