Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Disposition.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Disposition."— Præsentationens transcript:

1 Disposition

2 Disposition Hvad kendetegner kritisk og postmoderne teori

3 Disposition Hvad kendetegner kritisk og postmoderne teori
Hvad er Mainstream knowledge management teori (KM)

4 Disposition Kritik af Mainstream KM
Hvad kendetegner kritisk og postmoderne teori Hvad er Mainstream knowledge management teori (KM) Kritik af Mainstream KM

5 Disposition Kritik af Mainstream KM
Hvad kendetegner kritisk og postmoderne teori Hvad er Mainstream knowledge management teori (KM) Kritik af Mainstream KM Vidensdiskussion (Nietzsche og Dewey)

6 Disposition Kritik af Mainstream KM
Hvad kendetegner kritisk og postmoderne teori Hvad er Mainstream knowledge management teori (KM) Kritik af Mainstream KM Vidensdiskussion (Nietzsche og Dewey) En udvidet forståelse af KM

7 Disposition Kritik af Mainstream KM
Hvad kendetegner kritisk og postmoderne teori Hvad er Mainstream knowledge management teori (KM) Kritik af Mainstream KM Vidensdiskussion (Nietzsche og Dewey) En udvidet forståelse af KM magt/viden forståelse

8 Disposition Kritik af Mainstream KM
Hvad kendetegner kritisk og postmoderne teori Hvad er Mainstream knowledge management teori (KM) Kritik af Mainstream KM Vidensdiskussion (Nietzsche og Dewey) En udvidet forståelse af KM magt/viden forståelse Emotions and knowledge

9 Disposition Kritik af Mainstream KM
Hvad kendetegner kritisk og postmoderne teori Hvad er Mainstream knowledge management teori (KM) Kritik af Mainstream KM Vidensdiskussion (Nietzsche og Dewey) En udvidet forståelse af KM magt/viden forståelse Emotions and knowledge Body and knowledge

10 Disposition Kritik af Mainstream KM
Hvad kendetegner kritisk og postmoderne teori Hvad er Mainstream knowledge management teori (KM) Kritik af Mainstream KM Vidensdiskussion (Nietzsche og Dewey) En udvidet forståelse af KM magt/viden forståelse Emotions and knowledge Body and knowledge Diskussion af eksempler fra A. Styhre og Nonaka & Takeuchi

11 Disposition Kritik af Mainstream KM
Hvad kendetegner kritisk og postmoderne teori Hvad er Mainstream knowledge management teori (KM) Kritik af Mainstream KM Vidensdiskussion (Nietzsche og Dewey) En udvidet forståelse af KM magt/viden forståelse Emotions and knowledge Body and knowledge Diskussion af eksempler fra A. Styhre og Nonaka & Takeuchi Projekt – vidensdeling i Gentofte kommune

12 Post Moderne teori

13 Post Moderne teori De- familiesere og problematisere ideen om KM

14 Post Moderne teori De- familiesere og problematisere ideen om KM
Tilgangen kan fortælle noget om de faldgrupper der er ved et så simplificeret og reduktionistisk syn på viden

15 Post Moderne teori De- familiesere og problematisere ideen om KM
Tilgangen kan fortælle noget om de faldgrupper der er ved et så simplificeret og reduktionistisk syn på viden Et redskab til tænkning

16 Post Moderne teori De- familiesere og problematisere ideen om KM
Tilgangen kan fortælle noget om de faldgrupper der er ved et så simplificeret og reduktionistisk syn på viden Et redskab til tænkning Ikke noget nyt teoretisk skelet

17 Kritik af Mainstream KM
Post Moderne teori De- familiesere og problematisere ideen om KM Tilgangen kan fortælle noget om de faldgrupper der er ved et så simplificeret og reduktionistisk syn på viden Et redskab til tænkning Ikke noget nyt teoretisk skelet Kritik af Mainstream KM

18 Kritik af Mainstream KM
Post Moderne teori De- familiesere og problematisere ideen om KM Tilgangen kan fortælle noget om de faldgrupper der er ved et så simplificeret og reduktionistisk syn på viden Et redskab til tænkning Ikke noget nyt teoretisk skelet Kritik af Mainstream KM Viden tænkes ud fra en ledelsesmæssig diskurs

19 Kritik af Mainstream KM
Post Moderne teori De- familiesere og problematisere ideen om KM Tilgangen kan fortælle noget om de faldgrupper der er ved et så simplificeret og reduktionistisk syn på viden Et redskab til tænkning Ikke noget nyt teoretisk skelet Kritik af Mainstream KM Viden tænkes ud fra en ledelsesmæssig diskurs Viden behandles som en vare, der let kan håndteres

20 Kritik af Mainstream KM
Post Moderne teori De- familiesere og problematisere ideen om KM Tilgangen kan fortælle noget om de faldgrupper der er ved et så simplificeret og reduktionistisk syn på viden Et redskab til tænkning Ikke noget nyt teoretisk skelet Kritik af Mainstream KM Viden tænkes ud fra en ledelsesmæssig diskurs Viden behandles som en vare, der let kan håndteres Viden betragtes som lukket og enhedspræget

21 Kritik af Mainstream KM
Post Moderne teori De- familiesere og problematisere ideen om KM Tilgangen kan fortælle noget om de faldgrupper der er ved et så simplificeret og reduktionistisk syn på viden Et redskab til tænkning Ikke noget nyt teoretisk skelet Kritik af Mainstream KM Viden tænkes ud fra en ledelsesmæssig diskurs Viden behandles som en vare, der let kan håndteres Viden betragtes som lukket og enhedspræget Viden findes ikke kun i individer

22 Nietzsche`s forståelse af viden

23 Nietzsche`s forståelse af viden
Viden er ikke udelukkende et menneskeligt gode

24 Nietzsche`s forståelse af viden
Viden er ikke udelukkende et menneskeligt gode Viden er indviklet i praksis

25 Nietzsche`s forståelse af viden
Viden er ikke udelukkende et menneskeligt gode Viden er indviklet i praksis Viden er alt omfattende

26 Nietzsche`s forståelse af viden
Viden er ikke udelukkende et menneskeligt gode Viden er indviklet i praksis Viden er alt omfattende John Dewey`s forståelse af viden

27 Nietzsche`s forståelse af viden
Viden er ikke udelukkende et menneskeligt gode Viden er indviklet i praksis Viden er alt omfattende John Dewey`s forståelse af viden Pragmatisk instrumentalisme

28 Nietzsche`s forståelse af viden
Viden er ikke udelukkende et menneskeligt gode Viden er indviklet i praksis Viden er alt omfattende John Dewey`s forståelse af viden Pragmatisk instrumentalisme Tavs viden

29 Nietzsche`s forståelse af viden
Viden er ikke udelukkende et menneskeligt gode Viden er indviklet i praksis Viden er alt omfattende John Dewey`s forståelse af viden Pragmatisk instrumentalisme Tavs viden Et marginalt fænomen hvis epistemologiske status er mere mytisk end praktisk.

30 Faktorer der har betydning for forståelsen af viden

31 Faktorer der har betydning for forståelsen af viden
Viden og magt

32 Faktorer der har betydning for forståelsen af viden
Viden og magt Foucaults magtbegreb

33 Faktorer der har betydning for forståelsen af viden
Viden og magt Foucaults magtbegreb Magt skal altid forholdes til viden

34 Faktorer der har betydning for forståelsen af viden
Viden og magt Foucaults magtbegreb Magt skal altid forholdes til viden Foucault i forhold til KM

35 Faktorer der har betydning for forståelsen af viden
Viden og magt Foucaults magtbegreb Magt skal altid forholdes til viden Foucault i forhold til KM I forhold til teorierne

36 Faktorer der har betydning for forståelsen af viden
Viden og magt Foucaults magtbegreb Magt skal altid forholdes til viden Foucault i forhold til KM I forhold til teorierne I forhold til brugen af teorierne

37 Faktorer der har betydning for forståelsen af viden
Viden og magt Foucaults magtbegreb Magt skal altid forholdes til viden Foucault i forhold til KM I forhold til teorierne I forhold til brugen af teorierne Viden relateret til krop og følelser

38 Faktorer der har betydning for forståelsen af viden
Viden og magt Foucaults magtbegreb Magt skal altid forholdes til viden Foucault i forhold til KM I forhold til teorierne I forhold til brugen af teorierne Viden relateret til krop og følelser Følelser

39 Faktorer der har betydning for forståelsen af viden
Viden og magt Foucaults magtbegreb Magt skal altid forholdes til viden Foucault i forhold til KM I forhold til teorierne I forhold til brugen af teorierne Viden relateret til krop og følelser Følelser Svære at kodificere

40 Faktorer der har betydning for forståelsen af viden
Viden og magt Foucaults magtbegreb Magt skal altid forholdes til viden Foucault i forhold til KM I forhold til teorierne I forhold til brugen af teorierne Viden relateret til krop og følelser Følelser Svære at kodificere Noget andet end tavs viden

41 Faktorer der har betydning for forståelsen af viden
Viden og magt Foucaults magtbegreb Magt skal altid forholdes til viden Foucault i forhold til KM I forhold til teorierne I forhold til brugen af teorierne Viden relateret til krop og følelser Følelser Svære at kodificere Noget andet end tavs viden Krop

42 Faktorer der har betydning for forståelsen af viden
Viden og magt Foucaults magtbegreb Magt skal altid forholdes til viden Foucault i forhold til KM I forhold til teorierne I forhold til brugen af teorierne Viden relateret til krop og følelser Følelser Svære at kodificere Noget andet end tavs viden Krop Køn og etnicitet

43 Eksempel 1 fra ”the knowledge based firm”. Mainstream KM

44 Eksempel 1 fra ”the knowledge based firm”. Mainstream KM
Produktion af ny bil i Honda i 1978

45 Eksempel 1 fra ”the knowledge based firm”. Mainstream KM
Produktion af ny bil i Honda i 1978 ”Let’s gamble”

46 Eksempel 1 fra ”the knowledge based firm”. Mainstream KM
Produktion af ny bil i Honda i 1978 ”Let’s gamble” Munder ud i Tall boy

47 Eksempel 1 fra ”the knowledge based firm”. Mainstream KM
Produktion af ny bil i Honda i 1978 ”Let’s gamble” Munder ud i Tall boy Eksemplet viser:

48 Eksempel 1 fra ”the knowledge based firm”. Mainstream KM
Produktion af ny bil i Honda i 1978 ”Let’s gamble” Munder ud i Tall boy Eksemplet viser: Orientering mod praksis og output

49 Eksempel 1 fra ”the knowledge based firm”. Mainstream KM
Produktion af ny bil i Honda i 1978 ”Let’s gamble” Munder ud i Tall boy Eksemplet viser: Orientering mod praksis og output Idealistisk vidensbegreb

50 Eksempel 1 fra ”the knowledge based firm”. Mainstream KM
Produktion af ny bil i Honda i 1978 ”Let’s gamble” Munder ud i Tall boy Eksemplet viser: Orientering mod praksis og output Idealistisk vidensbegreb Den normativ orienterede tilgang

51 Eksempel 1 fra ”the knowledge based firm”. Mainstream KM
Produktion af ny bil i Honda i 1978 ”Let’s gamble” Munder ud i Tall boy Eksemplet viser: Orientering mod praksis og output Idealistisk vidensbegreb Den normativ orienterede tilgang En form for top-down tilgang

52 Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre
Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre. Knowledge management I et postmoderne perspektiv

53 Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre
Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre. Knowledge management I et postmoderne perspektiv Udgangspunkt i virksomheden Telecom

54 Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre
Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre. Knowledge management I et postmoderne perspektiv Udgangspunkt i virksomheden Telecom Målet var efficient og mere produktiv produktion

55 Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre
Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre. Knowledge management I et postmoderne perspektiv Udgangspunkt i virksomheden Telecom Målet var efficient og mere produktiv produktion Tiltag:

56 Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre
Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre. Knowledge management I et postmoderne perspektiv Udgangspunkt i virksomheden Telecom Målet var efficient og mere produktiv produktion Tiltag: Alle medarbejdere skulle benytte samme kantine

57 Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre
Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre. Knowledge management I et postmoderne perspektiv Udgangspunkt i virksomheden Telecom Målet var efficient og mere produktiv produktion Tiltag: Alle medarbejdere skulle benytte samme kantine Blue/white collar dikotomien blev forsøgt fjernet

58 Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre
Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre. Knowledge management I et postmoderne perspektiv Udgangspunkt i virksomheden Telecom Målet var efficient og mere produktiv produktion Tiltag: Alle medarbejdere skulle benytte samme kantine Blue/white collar dikotomien blev forsøgt fjernet Kurser i samarbejde og kommunikation for alle

59 Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre
Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre. Knowledge management I et postmoderne perspektiv Udgangspunkt i virksomheden Telecom Målet var efficient og mere produktiv produktion Tiltag: Alle medarbejdere skulle benytte samme kantine Blue/white collar dikotomien blev forsøgt fjernet Kurser i samarbejde og kommunikation for alle Forventninger til medarbejdere om involvering i arbejdspladsen

60 Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre
Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre. Knowledge management I et postmoderne perspektiv Udgangspunkt i virksomheden Telecom Målet var efficient og mere produktiv produktion Tiltag: Alle medarbejdere skulle benytte samme kantine Blue/white collar dikotomien blev forsøgt fjernet Kurser i samarbejde og kommunikation for alle Forventninger til medarbejdere om involvering i arbejdspladsen ”Management by walking around”

61 Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre
Eksempel 2. ”The good workplace” fra Styhre. Knowledge management I et postmoderne perspektiv Udgangspunkt i virksomheden Telecom Målet var efficient og mere produktiv produktion Tiltag: Alle medarbejdere skulle benytte samme kantine Blue/white collar dikotomien blev forsøgt fjernet Kurser i samarbejde og kommunikation for alle Forventninger til medarbejdere om involvering i arbejdspladsen ”Management by walking around” Resultat: Efter 3 år så fremtiden lysere ud for virksomheden

62 Eksempel 2 – Fortsat: Bemærkninger:

63 Eksempel 2 – Fortsat: Bemærkninger:
Fokus på hele arbejdspladsen, frem for et enkelt produkt

64 Eksempel 2 – Fortsat: Bemærkninger:
Fokus på hele arbejdspladsen, frem for et enkelt produkt Eksperimentielt udgangspunkt –frem for udgangspunkt i et skelet

65 Eksempel 2 – Fortsat: Bemærkninger:
Fokus på hele arbejdspladsen, frem for et enkelt produkt Eksperimentielt udgangspunkt –frem for udgangspunkt i et skelet Inddragelse af HMR og institutionelle vinkler

66 Eksempel 2 – Fortsat: Bemærkninger:
Fokus på hele arbejdspladsen, frem for et enkelt produkt Eksperimentielt udgangspunkt –frem for udgangspunkt i et skelet Inddragelse af HMR og institutionelle vinkler En slags bottom up tilgang

67 Eksempel 2 – Fortsat: Bemærkninger:
Fokus på hele arbejdspladsen, frem for et enkelt produkt Eksperimentielt udgangspunkt –frem for udgangspunkt i et skelet Inddragelse af HMR og institutionelle vinkler En slags bottom up tilgang Pointe: Knowledge managment må involvere alle relevante medarbejdere i processer der har betydning for deres daglige arbejde. Herved undgås det simplificerede vidensbegreb og flere nuancer og facetter kan inddrages. Herved opnås en mere relevant forståelse af hvordan viden og videndeling kan organiseres.

68 Projekt

69 Projekt Motivation: Udviklingen i forvaltningens opgaver og organisationsstrukturer hen imod den private sektor

70 Projekt Motivation: Udviklingen i forvaltningens opgaver og organisationsstrukturer hen imod den private sektor Indførsel af nye informationsteknologier

71 Projekt Motivation: Problemstilling:
Udviklingen i forvaltningens opgaver og organisationsstrukturer hen imod den private sektor Indførsel af nye informationsteknologier Problemstilling:

72 Projekt Motivation: Problemstilling:
Udviklingen i forvaltningens opgaver og organisationsstrukturer hen imod den private sektor Indførsel af nye informationsteknologier Problemstilling: Hvorvidt understøtter intranettet i Gentofte kommune delingen af viden ?

73 Projekt Motivation: Problemstilling:
Udviklingen i forvaltningens opgaver og organisationsstrukturer hen imod den private sektor Indførsel af nye informationsteknologier Problemstilling: Hvorvidt understøtter intranettet i Gentofte kommune delingen af viden ? Er organisationen gearet til at få gavn af et intranet ?

74 Projekt Motivation: Problemstilling:
Udviklingen i forvaltningens opgaver og organisationsstrukturer hen imod den private sektor Indførsel af nye informationsteknologier Problemstilling: Hvorvidt understøtter intranettet i Gentofte kommune delingen af viden ? Er organisationen gearet til at få gavn af et intranet ? Er der institutionelle forskelle internt i organisationen, der kan problematisere brugen af intranettet ?

75 Projekt Motivation: Problemstilling: Genstandsfelt:
Udviklingen i forvaltningens opgaver og organisationsstrukturer hen imod den private sektor Indførsel af nye informationsteknologier Problemstilling: Hvorvidt understøtter intranettet i Gentofte kommune delingen af viden ? Er organisationen gearet til at få gavn af et intranet ? Er der institutionelle forskelle internt i organisationen, der kan problematisere brugen af intranettet ? Genstandsfelt:

76 Projekt Motivation: Problemstilling: Genstandsfelt:
Udviklingen i forvaltningens opgaver og organisationsstrukturer hen imod den private sektor Indførsel af nye informationsteknologier Problemstilling: Hvorvidt understøtter intranettet i Gentofte kommune delingen af viden ? Er organisationen gearet til at få gavn af et intranet ? Er der institutionelle forskelle internt i organisationen, der kan problematisere brugen af intranettet ? Genstandsfelt: Institutionen Gentofte kommune

77 Projekt Motivation: Problemstilling: Genstandsfelt: Metode:
Udviklingen i forvaltningens opgaver og organisationsstrukturer hen imod den private sektor Indførsel af nye informationsteknologier Problemstilling: Hvorvidt understøtter intranettet i Gentofte kommune delingen af viden ? Er organisationen gearet til at få gavn af et intranet ? Er der institutionelle forskelle internt i organisationen, der kan problematisere brugen af intranettet ? Genstandsfelt: Institutionen Gentofte kommune Metode:

78 Projekt Motivation: Problemstilling: Genstandsfelt: Metode:
Udviklingen i forvaltningens opgaver og organisationsstrukturer hen imod den private sektor Indførsel af nye informationsteknologier Problemstilling: Hvorvidt understøtter intranettet i Gentofte kommune delingen af viden ? Er organisationen gearet til at få gavn af et intranet ? Er der institutionelle forskelle internt i organisationen, der kan problematisere brugen af intranettet ? Genstandsfelt: Institutionen Gentofte kommune Metode: Interviews og observation


Download ppt "Disposition."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google