Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

ITS Danmarks årsmøde d. 12. april 2011

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "ITS Danmarks årsmøde d. 12. april 2011"— Præsentationens transcript:

1 ITS Danmarks årsmøde d. 12. april 2011
ETCS + GSM-R = ERTMS Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt ITS Danmarks årsmøde d. 12. april 2011

2 ETCS + GSM-R = ERTMS Hvad er togkontrol Togkontrol i Danmark
Internationalisering Den europæiske vinkel ERTMS Banedanmarks signalprogram Overgangsløsninger

3 Hvad er togkontrol

4 Togkontrol i Danmark, S-banen

5 Togkontrol i Danmark, fjernbanerne

6 Internationalisering
Forskellige nationale løsninger (signalreglementer): Danmark: Kør med højst tilladte hastighed, næste signal viser også kør Sverige: Kør med lav hastighed, næste signal kan vise stop Norge: Kør til/fra skævt spor (ingen hastighedsangivelse eller information om næste signal)

7 Internationalisering
Trafikale regler varierer fra land til land, herunder hvad signalerne betyder Operationelle regler varierer fra land til land SPROG Forskellige togkontrolsystemer

8 Internationalisering
Forskellige nationale løsninger togkontrolsystemer: Dansk balise I ALT MINDST 24 FORSKELLIGE TOGKONTROLSYSTEMER I EU/EØS Tysk antenne Svensk antenne Dansk antenne Svensk balise

9 Internationalisering
Som bilist ville alt dette betyde at man ved passage af den dansk/tyske grænse skulle: Aflægge tysk køreprøve (kunne alle tyske færdselsregler) Aflægge tysk sprogprøve Skifte hele instrumentbrættet til et hvor alt står på tysk Have bilen forberedt for benzin med andre oktantal Skifte bilradioen

10 Jernbanens markedsandel for godstransport i EU er lille
EU ønsker at øge jernbanens markedsandel ved at indføre fælles retningslinjer for banetekniske systemer Den internationale Jernbaneorganisation (UIC) har arbejdet med at udvikle et fælleseuropæisk togkontrolsystem i mange år

11 ERTMS Interoperabilitet
Teknisk specifikation for Interoperabilitet (TSI) Obligatoriske specifikationer EU-direktiv I alt henvisning til 63 specifikationer, herunder også testspecifikationer ERTMS

12 ERTMS ERTMS: European Rail Traffic Management System
ETCS: European Train Control System GSM-R: GSM Railway ETCS + GSM-R = ERTMS

13 ERTMS (3 niveauer) Niveau 1:

14 ERTMS (3 niveauer) Niveau 2: kilometersten

15 ERTMS (3 niveauer) Niveau 3: kilometersten Moving block
Niveau 3 findes pt. ikke, men i Sverige testes en afart, kaldet ERTMS regional

16 ERTMS i Danmark Banedanmarks signalprogram
Udskiftning af alle signalanlæg på Banedanmarks strækninger Introduktion af ERTMS niveau 2 i hele landet Nuværende analoge togradio system udskiftes til GSM-R

17 Tidsplan for Signalprogrammet
GSM-R udrulles i første omgang kun til tale-kommunikation Dog også for data-kommunikation til ERTMS niveau 2 på teststrækninger Ny infrastruktur (master) til GSM-R etableres frem til 2012 I 2013 og 2014 vil både gammel og ny togradio være i drift, mens GSM-R installeres i togene Ved udgangen af 2014 slukkes for den analoge togradio Mellem 2015 og 2019 opsættes ekstra master af hensyn til data-kommunikation til ERTMS niveau 2 på resten af nettet

18 Hvorfor flere master til data end til tale?
Kommunikation til toget skal kunne garanteres

19 Hvorfor flere master til data end til tale?

20 Tidsplan for Signalprogrammet

21 Overgangsløsninger GSM-R: Infrastrukturen kører med både nyt og gammelt system i 2 år, hvor udstyret i togene kan skiftes ud. ETCS: Frem til installationen af ETCS i infrastrukturen skal tog udstyres med ETCS, GSM-R (data) og en STM (Specific Transmission Module).

22 Overgangsløsninger ETCS level 2 Dansk ATC Radio blok center GSM-R ETCS
Dansk ATC-STM ETCS k ETCS level 2 Dansk ATC Dansk Balise k Eurobalise (kilometersten)

23 Organisering Godkendende myndighed Signalprogram GSM-R-projekt
STM-projekt Independent safety assessor

24 Nogle af fordelene ved Signalprogrammet
Togkontrol på alle landets strækninger Øget kapacitet Sparet vedligehold

25 Øget sikkerhed Nogle baner har ikke togkontrol i dag
Hele landet får togkontrol

26 Øget kapacitet på banenettet
Modtager info om at næste signal viser stop I dag

27 Øget kapacitet på banenettet
Næste informationspunkt I dag

28 Øget kapacitet på banenettet
Kontinuerlig informationsoverførsel I fremtiden

29 Sparede vedligeholdelsesudgifter
Sikringsanlæg Sikringsanlæg I fremtiden I dag

30 Spørgsmål


Download ppt "ITS Danmarks årsmøde d. 12. april 2011"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google