Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fælles Mål Styrket faglighed Steen Harbild Undervisningskonsulent, UVM August 2006.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fælles Mål Styrket faglighed Steen Harbild Undervisningskonsulent, UVM August 2006."— Præsentationens transcript:

1 Fælles Mål Styrket faglighed Steen Harbild Undervisningskonsulent, UVM August 2006

2

3 Historik (1) 1975-loven Udviklings- arbejder 4 x 100 mio. 1993-loven KIF Klare Mål Internationale undersøgelser Læsning, TIMSS Folkeskolen år 2000 F3 CKF og læseplaner Konsulenter

4

5 Historik (2) Kernefaglighed Matematik, dansk, sprog, naturfag Lov om gennemsigtighed og åbenhed PISA Læsning, matematik, naturfag, CCC m.m. 2000, 2003, 2006, 2009 Fælles Mål Udviklingsprogram En skole i bevægelse 25 mio. 2003 -loven 2005-06 Lovpakker I – II - III Regerings- grundlaget Lov om undervisnings- miljø ITMF mv. EVA Globalisering OECD Review 2004

6 Klare Mål  Fælles Mål www.faellesmaal.uvm.dk

7 1993-lovenKlare MålFælles Mål Formål CKF (Prøvebestemm.) Formål CKF (Slutmål) (Prøvebestemm.) Formål Slutmål - CKF Trinmål (Prøvebestemm.) Centrale bestemmelser LæseplanerDelmål Læseplaner Elevens alsidige Beskrivelser Læseplaner Elevernes alsidige Lokale bestemmelser Vejledning Undervisnings- vejledning Vejledende tekster Fagenes teksthierarki – bindende / vejledende

8 LÆRE-plan  Signalement  Fagets formål  Slutmål / CKF  Trinmål  Beskrivelser  Læseplan Styrket faglig- hed

9 Ny lov Læreplanen er bindende for undervisningen og anvendes, når man planlægger undervisningen – progression og kontinuitet vælger undervisningsmaterialer og undervisningsmetoder fastlægger læringsmål for (grupper af) elever foretager løbende evaluering, testning og vurdering - herunder afsluttende prøver samarbejder med elever og forældre.

10 Slutmål og trinmål Slutmål og trinmål Fælles nationale mål for, hvad undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig af kundskaber og færdigheder – ved afslutningen af undervisningen og ved afslutningen af bestemte klassetrin. Styrket faglig- hed Undervisningsmål

11 Slutmål Styrket faglig- hed - de langsigtede mål - pejlemærker for undervisningen i hele forløbet. Trinmål - de kortsigtede mål - planlægning og evaluering, dialogredskab.

12 Undervisningsmål - læringsmål Mål for undervisningen - i klassen, på holdet. Hvad man kan forvente, elever almindeligvis kan og ved. Mål med udgangspunkt i elevernes forskellige måder at lære på. Elevernes forskellighed medfører individuelle læringsmål. UndervisningsmålFælles mål LæringsmålIndividuelle mål

13 ”Status – Mål – Evaluering” Folkeskolen år 2000 /3

14 Styrket faglig- hed Beskrivelser af udviklingen i undervisningen frem mod trin- og slutmål  Kriterier for valg af indhold. Hvad skal prioriteres? Hvad bør ikke undlades?  Planlægningsværktøj for lærere. Redskab i lærersamarbejdet om fag og tværfaglige forløb.  Hvordan skal undervisningen tilrettelægges for at fremme målopfyldelsen? Fagets progression, didaktik og arbejdsformer.  Tilrettelæggelse af undervisningen med udgangspunkt i den enkelte elevs udvikling og behov – undervisningsdifferentiering.

15 Styrket faglig- hed Læseplaner Angivelse af indholdet i undervisningen. Hvad skal eleverne arbejde med? Hvilke stofområder, aktiviteter, arbejdsformer? Overensstemmelse mellem 3-4 overskrifter. CKF, trinmål og læseplaner – uv.vejledning. Forløb / progression – som i målene. Systematik og gennemskuelighed.

16 Styrket faglig- hed Læseplaner ….. angiver indholdet i undervisningen. Eleverne arbejder med at … aktiviteter / færdigheder Undervisningen omfatter især … stof / kundskaber

17 Styrket faglig- hed Undervisningsvejledning Særlig indholdsfortegnelse. Eksisterende tekster bevares / justeres, redigeres. Evt. ændringer i faget – udstrækning etc. Fagets hovedområder og progression. Undervisningsdifferentiering. Evaluering. Specialundervisning. Kernefaglighed (nogle fag). Kompetencer (andre). Sikkerhed, tilsyn (fysik/kemi, sløjd, idræt).

18 Folkeskolens formål - Skolens fag - Elevernes alsidige personlige udvikling Folkeskolens formål fag Mange måder at lære på Lyst til at lære At lære sammen med andre

19

20 Nye faghæfter - synopsis Signalement (tidl. indledning til CKF) Fagformålbindende Slutmål / CKFbindende Trinmålbindende Beskrivelservejledende / bindende Synoptiske oversigter x 2!!! Læseplanvejledende / bindende Undervisningsvejledning

21 Dansk

22

23 Dansk Matematik Det talte sprog Det skrevne sprog – læse Det skrevne sprog – skrive Sprog, litteratur og kommunikation Trinmål: 2, 4, 6, 9, 10 Arbejdet med tal og algebra Arbejdet med geometri Matematik i anvendelse Kommunikation og problemløsning Trinmål: 3, 6, 9, 10

24 Fælles Mål anvendes til Styrket faglig- hed  Planlægning  Samarbejde  Dokumentation  Differentiering  Evaluering  Dialog  Gennemsigtighed og åbenhed.

25 Ny lov § 13 og § 18 Evaluering kræver mål. Undervisningsmål / Læringsmål. Målfrihed - nej. Metodefrihed (-pligt) - ja. Stof, aktiviteter, arbejdsformer. Med Fælles Mål trin- og slutmål for fagene og de obligatoriske emner er der skabt grundlag for en højere grad af systematisk evaluering.

26 Kernefaglighed: Kompetencer og matematiklæring, 2002. Fremtidens danskfag, 2003. Fremtidens sprogfag, 2003. Fremtidens naturfaglige uddannelser, 2003. Fremtidens uddannelser – den ny faglighed og dens forudsætninger, 2004.

27 Fælles Mål: Midtvejsevaluering 2004 - Slutevaluering 2007 OECD Review 2004 om folkeskolen PISA 2000 - 2003 – 2006 EVA 2004: Undervisningsdifferentiering EVA 2004: Løbende intern evaluering Globalisering 2006: ”Verdens bedste folkeskole – vision og strategi”

28 Lov 313 (19/4-06): Styrket evaluering og anvendelse af nationale test som pædagogisk redskab samt obligatoriske prøver mv. Lov 572 (9/6-06): Præcisering af folkeskolens formål, ekstra timer i dansk og historie, elevplaner,offentliggørelse af landsresultater af test, præcisering af det kommunale ansvar samt etablering af nyt råd for evaluering og kvalitetsudvikling af folkeskolen.

29 Bekendtgørelse 703 (23/6-06): Elevplaner i folkeskolen Ny bekendtgørelse på vej: Anvendelse af test i folkeskolen

30 Handlingsplans- og ekspertudvalg 2006: Læsning Engelsk Matematik Naturfag Kristendomskundskab Historie Samfundsfag Nye FÆLLES MÅL ?


Download ppt "Fælles Mål Styrket faglighed Steen Harbild Undervisningskonsulent, UVM August 2006."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google