Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Udsatte børn i folkeskolen - hvordan løser folkeskolen opgaven? Specialundervisningen i folkeskolen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Udsatte børn i folkeskolen - hvordan løser folkeskolen opgaven? Specialundervisningen i folkeskolen."— Præsentationens transcript:

1 Udsatte børn i folkeskolen - hvordan løser folkeskolen opgaven? Specialundervisningen i folkeskolen

2 Antallet af elever er hastigt stigende udgifterne er hastigt stigende 2008:  8% af alle elever  Knap 50.000 elever 2007 – 2008 en stigning på 15% 2000 – 2008 - en stigning på 62% I 2000: 2.9 milliarder kr. I 2008: 4.7 milliarder kr.

3 Hvad skyldes stigningen?? Udgrænsning af flere og flere elever, der ikke kan rummes inden for den normale undervisning  Det skyldes faglige problemer (PISA?)  Flere ”diagnosebørn”  Det skyldes socio - emotionelle problemer Forebyggelse ved styrkelse af almenundervisningen

4 Rammer for undervisningen?  Lærerne mangler supervision og uddannelse  Lærerne mangler viden om brug af nye undervisningsmaterialer  Bredt sammensat elevgruppe  Svær for lærere at rumme  Visitationen ikke grundig nok/skolerne skal med på råd

5 Elevernes opfattelse af undervisningen?  Rart at slippe for mobningen fra normalklasseeleverne  Og lærernes irritation over at de ikke kan følge med i den normale undervisning  Rart med en lille gruppe som har problemer ligesom en selv  Mere læreropmærksomhed

6 Elevernes negative oplevelser ved specialundervisningen  Urolige elever forstyrrer undervisningen  Sidder med 3 kl. materialer i 9 kl.  For lave krav  ”Vi lærte ikke at læse – lærerne opgav os”  Stempling

7 Undervisningstilbud og effekt  En positiv effekt afhænger af lærerens specialpædagogiske kompetencer og professionalisme (Egelund og Tetler 2009)  Skolernes eget udsagn: vi har ikke uddannede lærere, vi får ikke (nok) supervision og efteruddannelse (= manglende kompetencer).

8 Effekt af undervisningen?  De unge har mod på tilværelsen - vil gerne lære noget – er frustrerede over, at de ikke kan læse/fik folkeskolens afgangsprøve  Mange skift især grundet manglende læsefærdigheder og sociale kompetencer  Nogle lærer at læse til husbehov efter at de er gået ud af folkeskolen/nogle går til 9.kl. afgangsprøver


Download ppt "Udsatte børn i folkeskolen - hvordan løser folkeskolen opgaven? Specialundervisningen i folkeskolen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google