Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afChristina Rasmussen Redigeret for ca. et år siden
1
Kompetencer i dansk – hvorfor? Rasmus Fink Lorentzen
2
En kompetencetilgang til faget er en systematisk og logisk måde at udvælge og begrunde fagets indhold – hvilket er en af lærerens væsentligste opgaver! En kompetencetilgang har sit fokus på elevernes fremtid frem for fagets fortid (derfor er fx en begrundet litteraturundervisning vigtigere end en – bevidstløs – kanonpædagogik!)
3
Gennemgående tanke: Skolens indhold må rette sig mod det senmoderne samfund eleverne skal dannes til (se også Klafki) Læreren må udvælge et indhold til undervisningen som tager højde for disse udfordringer
4
Eksempler på udfordringer i det senmoderne: Kontingens Krav om øget refleksivitet Nye komplekse kommunikationssituationer Netværkssamfund (socialt og på arbejdspladsen) Moralsk og etisk stillingtagen Klafkis epokale nøgleproblemer
5
Hvorfor kompetencebegrebet? Nogle svar: – Det refleksivt moderne samfund (Giddens, Sennet, Castells) – Emacipation forudsætter handlekraft hos den enkelte (E. Kant) – Vi kan ikke forudsige morgendagens jobs, derfor livslang læring og omstillingsparathed – Kompetencebegrebet er situativt – Målet er det gode liv for den enkelte i et fællesskab Bemærk overvejelserne her er almendidaktiske!
6
Kompetencebegrebet Kompetence er at vide hvad der skal til, og at kunne håndtere udfordringerne i en given situation, såvel kropsligt, som kognitivt og følelsesmæssigt – og at ville håndtere disse udfordringer (dvs. have kræfterne til det (energi), synes det er væsentligt (motivation) og godt (etik)). Kompetencer i dansk s 13 Se model samme side
7
Der er tre typer kompetencer som danskfaget kan bidrage med: Sociale kompetencer Fortolkningsmæssige kompetencer Kommunikative kompetencer (se figur s. 12) Derudover arbejder danskfaget med typer af tekster og typer af modaliteter. Se hjulet
8
http://www.kompetenceridansk.dk/main/kom petencehjulet/index.php http://www.kompetenceridansk.dk/main/kom petencehjulet/index.php
9
Fagets kerne er altså at bidrage til at eleverne udvikler en række kompetencer gennem arbejde med tekster i givne genrer og produceret i givne modaliteter (Kompetencer i dansk s. 19) Hjulet er et didaktisk redskab til planlægning af undervisning (målsætning) og/eller analyse af undervisning og tekster
10
Litteratur Jeppe Bundsgaard, Eva Therese Christiansen, Sanne Harder Flamant, Thorkild Hanghøj, Rasmus Fink Lorentzen, Karen Monrad, Betina Poulsen og Helle Rørbech (2009): Kompetencer i dansk, København: Gyldendal
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.