Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Computerspil til undervisningsbrug Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Adjunkt IT-Universitet København CEO Seriousgames.dk 6. November 2006, København.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Computerspil til undervisningsbrug Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Adjunkt IT-Universitet København CEO Seriousgames.dk 6. November 2006, København."— Præsentationens transcript:

1 Computerspil til undervisningsbrug Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Adjunkt IT-Universitet København CEO Seriousgames.dk 6. November 2006, København

2 Skabe ny type af læringsspil baseret på kommerciel spilteknologi og know-how (se www.seriousgames.dk for mere info)www.seriousgames.dk Skaber spillet: Global Conflicts: Palestine. Nuværende projekt Screenshot fra spillet Global Conflicts: Palestine

3 Typer af undervisningsbrug Problemer ved eksisterende titler Barrierer for undervisningsbrug Eksempler på undervisningsbrug Er spil bedre end anden undervisning Agenda

4 Computerspil i undervisningen.. Der er flere typer af undervisningsbrug 1.Om computerspil 2.Inddrage computerspil 3.Bruge computerspil (2 typer) World of WarCraft (Blizzard) Under Ash (Dar-Al-Fikr) MathBlasterI (Knowledge Adventure)

5 Om computerspil i undervisningen.. - Computerspilsgenrer - Interaktive fortællinger - Skadelige computerspil - Computerspils historie World of WarCraft (Blizzard) Under Ash (Dar-Al-Fikr) MathBlasterI (Knowledge Adventure)

6 Inddrage computerspil i undervisningen.. - Trække på eksisterende erfaringer - Skriv en stil om dit yndlingsspil - Politiske spil - Historiske computerspil - Variation i detektiv-genre mellem medier World of WarCraft (Blizzard) Under Ash (Dar-Al-Fikr) MathBlasterI (Knowledge Adventure)

7 Bruge computerspil i undervisningen.. - Primære fokus for resterende oplæg - Dansk, engelsk, matematik & naturfag - Primært yngre målgruppe - To typer: edutainment el. tilpasset World of WarCraft (Blizzard) Under Ash (Dar-Al-Fikr) MathBlasterI (Knowledge Adventure)

8 Edutainment i undervisningen.. - Simpelt og lige ud af landevejen - Basale færdigheder - Behavioristisk læringstilgang - I Danmark primært Pixiline Matematik i Måneby (Bitfrost) Pixeline (Krea Medie ) Magnus & Myggen (Ivanoff)

9 Tilståelse Jeg synes generelt computerspil til undervisning er af en tvivlsom kvalitet Så hvad kan man gøre anderledes... 1.Spillene har ikke udviklet sig siden 1980erne 2.Emnerne har ikke ændret sig 3.Teknologi er ikke tidssvarendet 4.Outdated learning understanding

10 Problemer med edutainment Begrænset indre motivation: Snarere ekstern motivation i form af belønning. Ingen integration af spil og lærings: Læringsdel underordnet spildel, du bruger meget tid på ‘irrelevante’ dynamikker. Drill-and-practice learning principles: Beror oftest på basale læringsprincipper, træning snarere end læring. Ingen lærerrolle: Fokus er udelukkende på spil; ikke det uden om. Simpelt gameplay: Ældre og simplet gameplay uden innovation. Små budgetter: Lavet på små budgetter med simpel teknologi.

11 Computerspil i undervisningen.. - Tilpasse underholdningsspil - Komplekse færdigheder - Konstrutivistisk læringstilgang - Utallige problemer med brugen SimCity (Maxis) Civilization (Firaxis ) The Sims (Maxis)

12 Barrierer for spil i undervisning Undervisningsrummet Tid, rum, forventninger, tekniske Forberedelsesfase Undervurdering, udvikle materiale, installations, lære spillet Elever lære spillet Tutorials, frihed vs. regulation, kompetencespring, hjemmearbejde Værktøjer til refleksion Mangler, gemte spil, diskussion, ekstra materiale Lærerens rolle Kende spil, forberede specifikt til spil, just-in-time oplæg, engagement og ændret undervisningspraksis

13 Undervisning med computerspil Genkende spil som læring Spils position samt balancere leg og læring. Transfer problem Kontekst er afgørende, baggrunds- information, lærertilgang, social dynamik afgørende Tværfaglighed Universer, forskellige sider af samme sag - faggrænser brydes. Group work Reflective observation Active experimentation GC: Palestine Lecture Abstract concepts Concrete experiences

14 Eksempel Global Conflicts: Palestine Global Conflicts : Forstå og føl den spændte situation og problemerne i Palæstina/Israel Du skal som freelance journalist skrive de bedste artikler

15 Freelance journalist Get the best article Find informants Gain their trust Get their story Dig out best quotes Put together article Highest journalist level Gameplay Hvad er Global Conflicts: Palestine You Goal Means Winning

16 Kvalitativ feedback “En sjov og anderledes måde at modtage læring på. Det faglige niveau af dem var dog ret højt (Pige,18 år) ”Jeg plejer ikke at være så god til at følge med i undervisningen, men jeg fik meget ud af dette spil” (Pige, 18 years) ”Man lærer meget om, hvilke syn henholdsvis israelere og palæstinensere har på konflikten, fordi man går rundt og snakker med de forskellige personer.” (Pige, 18 years) Forskningsprojekt

17  90% synes det er et interessant undervisningsforløb  88% synes det er interessant undervisningsmateriale  59 % synes de har læret mere end tilsvarende normalt forløb  90% vil gerne have et lignende forløb igen Elever vil have mere... Forskningsprojekt 51 studerende, kombineret undervisningsmetoder

18 Tak fordi i lyttede. Hvis der er spørgsmål eller andet kan I kontakt mig på nedenstående. sen@itu.dk Slides vil blive lagt op på www.itu.dk/people/senwww.itu.dk/people/sen Links: www.seriousgames.dk www.game-research.com www.itu.dk Spørgsmål

19


Download ppt "Computerspil til undervisningsbrug Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Adjunkt IT-Universitet København CEO Seriousgames.dk 6. November 2006, København."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google