Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DN`s opgaver Hvilke opgaver har de aktive, og hvordan bliver de i stand til at løse dem.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DN`s opgaver Hvilke opgaver har de aktive, og hvordan bliver de i stand til at løse dem."— Præsentationens transcript:

1 DN`s opgaver Hvilke opgaver har de aktive, og hvordan bliver de i stand til at løse dem.

2 Hvilke opgaver har de aktive?
Fast tilknytning til opgaver for en periode, f.eks: Sekretær Økonomi Web-master Fast tilknyttet arbejdsgruppe, f.eks Affaldsindsamling. ”Tovholderfunktion” for projekt. Den årlige bestyrelsesudflugt Fredningssag Projekt ” Fremtidens Natur i ……. Kommune” Fast medlem af eksternt udvalg f. eks, Skovbrugerråd. Ansvarlig for bestemte sagstyper f.eks sager vedr. grundvand

3 Hvilke opgaver har de aktive?
Ad-hoch tilknytning til opgaver eller engangsopgaver. Udredning/bedømmelse af sag på dagsorden til kommende møde. - Løst tilknyttet arbejdsgruppe som ressource-person. Ad-hoch deltager i projekt der ikke har faste medlemmer men kun en projektansvarlig. Tur-ansvarlig for en konkret tur. Arrangør af foredrag. Skrive indlæg til lokalpressen – f.eks ”Ind i naturen …”

4

5 Dagsorden, bestyrelsesmøde den 15. sep. 2008
DN Nordfyn Dato: Til: Bestyrelsen Fra:Kurt Dagsorden, bestyrelsesmøde den 15. sep. 2008 Tid: – Se 416- Mødested: Bogensehallen Tid: – Ordinært bestyrelsesmøde. Sted: kl Bogensehallen - Kl Hårslev. Brød: Ole Afbud: No: Vedrørende Ansvarlig Frist/Myndighed 416 Da vi har fået flere henvendelser vedr. forslag til lokalplan for området omkring Fredskoven, der pt. er i Høring, har Ole og jeg besluttet at vi mødes kl ved Bogense Hallen og se på det berørte område. Ole/Kurt - 417 Godkendelse af dagsorden og opfølgning af referat. Alle 418 a)Hjemmesiden. b)Hvem leverer et indlæg til JAN/APR/JUL/OKT kvartal 2009 ref. Snak på sidste møde. Viggo 419 a)Ture og arrangementer: Kort evaluering/tilbagemelding ved: - Æbeløturen 31. august - Hofmansgave 6. sep - Fjordens dag 14 sep. b)Yderligere forslag første halvdel af Se referat fra sidste møde vedr. allerede besluttede ture. c) Julestue, Morud Jan/Ole/Helge Jan/Jørgen 420 Nyt fra Husdyr-brug gruppen. Gruppen

6 421 Projekt skovmår – status- Kurt - 422 Repræsentantskabsmøde november -hvem vil med. Kurt/Alle 423 Orientering – tilladelser Fjordens Dag. !! 424 a)Høring: Kommuneplantillæg ifm Anlæg af +9 huller Langesø Golf. b) Evt. synspunkter fra dem der allerede har læst lokalplanen vedr. Langesø Golf. Ole/Helge Jørgen Math. (Høring) 425 Høring lokalplan nyt boligområde – Hårslev. Mette Lise 426 Etablering nye adgangsveje til sommerhusene på ejendommen 14g Gerskov by, Skeby. Viggo 18.9/NKN 427 Landzonetilladelse samt. Disp. Skovbyggelinien, Fjællebjerg 11, Morud. 428 Landzonetilladelser 21.8 – Bogense Søndersø Otterup Birthe 429 Landzonetilladelser 15.9 – Bogense ( ) Søndersø ( ) Otterup ( ) 430 Diverse Alle 431 Evt.

7 Hvordan bliver jeg i stand til at deltage i opgaveløsning?
Ressourcer jeg har at trække på: Afdelingsformanden. Øvrige. bestyrelsesmedlemmer. DN Håndbogen. Kurser i DN regi. ”Følordning” i en arbejdsgruppe. ”Følordning” på enkeltsager. DN´s netværk. Aller vigtigst ! Tag selv ansvaret for den nødvendige læring. Tag selv initiativer der giver dig mulighed for læring. Udnyt de kompetencer du har i forvejen. Find dine interesseområder. Det er bedre at vide meget om noget, end lidt om alting.

8 At klage eller ikke klage ……
At klage kan være et vigtigt redskab hvis det bliver brugt med omtanke. At klage, er at bede en højere myndighed om at vurdere en afgørelse, med baggrund i loven. Klagesager involverer altid mennesker og økonomi, derfor bruger DN sin indflydelse med omtanke. DN har klagemulighed i ca sager om året. Af dem klager vi over ca. 200 og får medhold i mellem 1/3 og halvdelen. Hvornår skal vi klage ? ( DN-Håndbogen side 20)

9 At klage eller ikke klage….
Hjælpen er nær ! DN`s administration. - Hjælp til opklarende spørgsmål. Faglig taktisk rådgivning. Gennemlæsning og korrektion af klageudkast. Dog sjældent udforme og afsende en klage på vegne af en afdeling. Skabeloner til velformulerede og velargumenterede klager ligger på DN-Nettet under DN-Håndbogen> Klagesager

10 At klage eller ikke klage ….
Hjælp at hente ? Netværk. Dit lokale DN Samråd. (erfa grupper). Etabler lokale grupper omkring klagesagstyper – typisk husdyrbrug sager. Involver f.eks. ad hoc medlemmer. Se på andres erfaringer på DN-Nettet Husk ! Er der en forudgående høring så fremfør alle jeres synspunkter der, - tager man ikke hensyn til disse, vil en efterfølgende klage være langt mere forståelig.

11 At klage eller ikke klage …..
Det handler om hvordan man kommunikerer ! Undgå at DN bliver opfattet som en brokke-organisation. Argumenterne skal være i orden og være forklaret grundigt. … et lille mesterværk i formulering, så enhver kan se det fornuftige i klagen. Vær på forkant og driv lobbyvirksomhed, så bliver det måske slet ikke nødvendigt at klage.


Download ppt "DN`s opgaver Hvilke opgaver har de aktive, og hvordan bliver de i stand til at løse dem."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google