Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Barnets Reform – tidlig indsats og tværfagligt samarbejde

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Barnets Reform – tidlig indsats og tværfagligt samarbejde"— Præsentationens transcript:

1 Barnets Reform – tidlig indsats og tværfagligt samarbejde
Den 10. maj 2011 Birgitte Randbøll Leth

2 Målsætning med barnets reform
At understøtte udsatte børn og unges mulighed for at trives og få et godt liv At flere udsatte børn og unge gennemfører en ungdomsuddannelse At flere oplever stabilitet i indsatsen At udsatte børn og unges helbred og sundhed forbedres At udsatte børn og unges problemer opfanges tidligt

3 Indsatsområder At tidlig indsats forbedres
At børn og unges rettigheder styrkes At indsats tilrettelægges ud fra det enkelte barns/unges behov At kontinuitet understøttes af bedre samarbejdsmuligheder mellem myndigheder At styrke efterværn til de årige

4 Rådgivning generelt Servicelovens §§ 1 og 10
Rådgivning en del af kommunes ydelse på det sociale område Servicelovens § 11 Særlig rådgivningsforpligtelser i forhold til børn, unge og familier

5 Fire overordnede temaer
Nærhed, omsorg og tryghed Børns rettigheder Tidlig indsats Kvalitet i indsatsen

6 Formålsbestemmelse § 46 5 opmærksomhedspunkter (præcisering)
1. Kontinuitet i opvæksten og nære, stabile relationer til voksne 2. Personlig udvikling 3. Skolegang og uddannelse 4. Sundhed og trivsel 5. Forberedelse til et selvstændigt voksenliv

7 Nærhed,omsorg og tryghed
Nye tiltag på familieplejeområdet Samvær med både familie og det brede netværk Støtteperson fra familie eller netværk Støtte til forældrene, når barnet/den unge er anbragt

8 Plejefamilier Plejefamilier Kommunale plejefamilier
Netværksplejefamilier En plejefamilie eller en kommunal plejefamilie skal være godkendt som enten generelt egnet af den stedlige kommune eller som konkret egnet af den anbringende kommune

9 Samvær og kontakt Barnet har ret til samvær og kontakt med forældre og netværk, herunder søskende, bedsteforældre, øvrige familiemedlemmer, venner mv. Kommunen skal ud fra barnets bedste sørge for at forbindelse holdes ved lige (§71, stk. 1) Barnet anbringes så vidt muligt sammen med andre søskende (§68b,stk.3)

10 Støtteperson fra familie eller netværk § 68, stk. 4
Pligt for kommunen til forud for anbringelse at hjælpe barnet eller den unge med at finde en støtteperson – ikke kontaktperson Ikke ansat Mulighed for at få dækket udgifter til aktiviteter

11 Støtte til forældrene §54
I forbindelse med anbringelse tilbyde støtteperson jf. § 52,stk. 3, nr. 7 Under anbringelse vurdere om der er behov for støtte med henblik på hjemgivelse eller ved samvær Ved afgørelse Særskilt plan for støtte til forældre

12 Børn og unges klagerettigheder
Børn fra12 år får klageret Høringsret for anbringelsessteder Ankestyrelsens egendriftsbeføjelse udvides

13 Ankestyrelsens egen drift § 65
Mulighed for at tage alle sager om særlig støtte efter kap. 11 og12 samt §§ 123 og 140 Hvor der ikke er foretaget eller truffet de fornødne sagsbehandlerskridt eller afgørelse Ved behov selv træffe afgørelse efter §§ 51, 58, 63 og 68a Pålægge kommunen at gennemføre afgørelser Fastsætte tidsfrist Præcisering af mulighed for at underrette til Ankestyrelsen, hvis der er grund til at antage, at der af kommune ikke foretages det fornødne

14 Styrkelse af efterværn § 76(1)
Formålet med efterværn fremgår af lovteksten og skal ses i lyset af formålsbestemmelsen i § 46 Kommunen kan træffe afgørelse om, at en udpeget fast kontaktperson, jf. § 52, stk. 3, nr. 6 kan opretholdes efter det fyldte 18. år - kontaktperson kan fungere som mentor, eks. til unge kriminelle For unge, der er eller var anbragt uden for hjemmet umiddelbart inden det fyldte 18 år kan kommunen træffe afgørelse om At opretholde døgnophold At udpege en fast kontaktperson At etablere en udslusningsordning At tildele andre former for støtte (psykologsamtaler eller støtte via netværks-eller samtalegrupper)

15 Styrkelse af efterværn (2)
Genetablering af støtte indtil det fyldte 23.år Den unge fortryder at have takket nej Den unges situation ændrer sig Støtte er ophørt, da formål er nået og behov opstår igen Ret til kontaktperson for unge, der har været anbragt uden samtykke hvis ikke tilbud om opretholde døgnophold

16 Tidlig indsats Adgang for fagpersoner til at udveksle oplysninger om rent private forhold Præcisering af underretningspligten for fagpersoner Pligt til efter anmodning fra underretter at oplyse om underretningens udfald Præcisering af mulighed for anonym rådgivning for børn/unge med særlige behov og deres familier

17 Tavshedspligt forvaltningslovens § 27
Alle fortrolige oplysninger om børn, unge og deres familier Oplysninger via ens arbejde Sikre at udveksling kun sker, når det er nødvendigt og har et sagligt formål Mulighed for sanktion efter straffelovens § 152

18 Udveksling af oplysninger efter persondataloven
§ 8, stk. 3 - forvaltningsmyndigheder, der udfører opgaver inden for det sociale område Hvis der foreligger udtrykkeligt samtykke Hvis videregivelse sker til varetagelse af private eller offentlige interesser, der klart overstiger hensynet til de interesser, der begrunder hemmeligholdelse, herunder hensynet til den oplysningen angår (værdispringsregel) Hvis videregivelse er nødvendig for at foretage nødvendig sagsbehandling eller nødvendig for, at en myndighed kan gennemføre tilsyns- eller kontrolopgaver

19 Udveksling af oplysninger efter sundhedsloven
§ 43 – inden for og udenfor loven Samtykke Overordnet interesse videregivelse er nødvendigt for berettiget varetagelse af en åbenbar almen interesse eller af væsentlige hensyn til patienten, sundhedspersonen eller andre (værdispringsregel).

20 Udveksling af oplysninger § 49a(1)
Lempelse af tavshedspligt Kommunale myndigheder, der løser opgaver indenfor området ”Udsatte børn” herunder skole, SFO, dagtilbud og sundhedspleje kan ved en afklarende samtale eller et afklarende møde udveksle oplysninger om rent private forhold om det enkelte barn/ung

21 Udveksling af oplysninger(2)
Styrke tværfagligt samarbejde (SSD) Oplysninger er nødvendige i det tidlige eller forebyggende arbejde Ret til at videregive Ret til at undlade at videregive Udveksling kun én gang U: Opfølgende møde

22 Fagpersoners skærpede underretningspligt § 153
Præcisering af hvornår fagperson skal underrette Hvis fagperson får kendskab til eller grund til at antage, at: Et barn umiddelbart efter fødslen kan få behov for særlig støtte pga. vordende forældres forhold Et barn eller ung under 18 år har været udsat for vold eller andre overgreb Kommunen forpligtet til efter anmodning at oplyse om ur. har givet anledning til under-søgelse eller foranstaltning

23 § 11, stk. 1 og 2 En gratis familieorienteret rådgivning til løsning af vanskeligheder i familien Kommunen forpligtet til ved opsøgende arbejde at tilbyde denne rådgivning til enhver, som på grund af særlige forhold må antages at have behov Også til vordende forældre Anonymt og åbent tilbud

24 Konsulentbistand § 11, stk. 3
Barn/ung med særlige behov for støtte Til børn, unge og forældre med behov for længerevarende eller mere konkret rådgivningstilbud end efter § 11, stk. 1 og 2 Bistand ikke svarende til støtte efter kap. 11 Ikke tale om en afgørelse

25 Kvalitet i indsatsen Mest formålstjenlig foranstaltning
Opfølgning af handleplanen 2 gange om året Styrkelse af efterværn Styrkelse af kommunernes godkendelse og tilsyn Ændring af B- og Uudvalgets sammensæt- ning

26 Mest formålstjenlig foranstaltning
Kommunen skal vælge den foranstaltning, der er nødvendig og tilstrækkelig til at dække barnets reelle behov. Ikke den mindst indgribende foranstaltning, hvis barnet har behov for et mere omfattende tiltag, der også på længere sigt kan afhjælpe barnets problem. Det forvaltningsretlige princip om proportionalitet er stadig gældende.

27 Børnefaglig undersøgelse (1)
Så vidt muligt i samarbejde med forældre og den unge, der er fyldt 15 år Må ikke være mere omfattende end formålet tilsiger Inddrage fagfolk som har en viden om barnet/den unges og familiens forhold Mulighed for at lade den unge undersøge En undersøgelse kan gennemføres som én samlet undersøgelse for flere børn i familien Beslutning om at iværksætte §50-undersøgelse er en afgørelse

28 Børnefaglige undersøgelse (2)
Helhedsbetragtning Udvikling Familieforhold Skoleforhold Sundhedsforhold Fritidsforhold og venskaber Andre relevante forhold

29 Hvis du vil vide mere Bekendtgørelse om lov om social service af nr. 81 Socialministeriets vejledning nr. 11 af Dialog om særlig indsats – Servicestyrelsen Socialjura§,


Download ppt "Barnets Reform – tidlig indsats og tværfagligt samarbejde"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google