Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forældre involvering Kørselsordning eller mere? Sisu/MBK.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forældre involvering Kørselsordning eller mere? Sisu/MBK."— Præsentationens transcript:

1 Forældre involvering Kørselsordning eller mere? Sisu/MBK

2 Aftenens forløb Århus 10. februar. Velkommen og præsentation Velkommen og præsentation Grundlæggende regler og pointgivning Grundlæggende regler og pointgivning Hvordan coacher jeg? Hvordan coacher jeg? Hvordan støtter jeg barnet og klubben Hvordan støtter jeg barnet og klubben Idrættens gode opførsel Idrættens gode opførsel Evaluering og tak for i aften Evaluering og tak for i aften I må til en enhver tid afbryde. Det er jeres aften. I må til en enhver tid afbryde. Det er jeres aften.

3 Udfylde et puljeskema Tommy Samsing, Sisu/MBK Ove Christensen, Rask Mølle Preben Elkjær, Ulstrup Frank Pingel, Sisu/MBK Tommy Samsing, Sisu/MBK Ove Christensen, Rask Mølle Preben Elkjær, Ulstrup Frank Pingel, Sisu/MBK 1 kamp: 11-2 / 7-11 / 11-0 / 11-3 1 kamp: 11-2 / 7-11 / 11-0 / 11-3 2 kamp 2-11 / 11-13 / 13-11 / 19-17 / 11-8 2 kamp 2-11 / 11-13 / 13-11 / 19-17 / 11-8 3 kamp 11-3 / 11-5 / 11-3 3 kamp 11-3 / 11-5 / 11-3 4 kamp 22-20 / 2-11 / 2-11 / 11-7 4 kamp 22-20 / 2-11 / 2-11 / 11-7 5 kamp 11-5 / 11-6 / 3-11 / 11-9 5 kamp 11-5 / 11-6 / 3-11 / 11-9 6 kamp 11-1 / 11-2 / 12-10 6 kamp 11-1 / 11-2 / 12-10

4 Coaching er at: Låse op for et menneskes potentiale til at maksimere sine egne præstationer Låse op for et menneskes potentiale til at maksimere sine egne præstationer Hjælpe mennesker til at lære, frem for at undervise /instruere dem. Hjælpe mennesker til at lære, frem for at undervise /instruere dem.

5 Coaching Ikke lige – men lige værdige

6 GENERELLE COACHING TEKNIKKER DE GODE HV-ORD DE GODE HV-ORD AKTIV LYTNING AKTIV LYTNING EKKO / SPEJLING EKKO / SPEJLING 80/20-REGLEN 80/20-REGLEN

7 Coaching hvornår? Figuren er hentet fra ”Træneren som coach” af Jakob Hansen & Kristoffer Henriksen

8 Hvordan i virkeligheden? Ro på Ro på Alle laver fejl Alle laver fejl Realistiske målsætninger Realistiske målsætninger Selvværd Selvværd Fokusering på oplevelsen Fokusering på oplevelsen

9 Før, under og efter kampen Realistiske forventninger Realistiske forventninger Delmål Delmål Nærvær, positiv opbakning, anerkendelse Nærvær, positiv opbakning, anerkendelse Råd Råd Dommerens beslutninger Dommerens beslutninger Tak for kampen Tak for kampen Resultatformidling Resultatformidling Fokus på spil, udvikling, delmål m.m. frem for resultat. Fokus på spil, udvikling, delmål m.m. frem for resultat. Opfølgende snak med træneren. Opfølgende snak med træneren.

10 Klubbens primære rolle, at sikre aktiviteten bordtennis Sikre faciliteter Sikre faciliteter Finde trænere Finde trænere Udbyde træning Udbyde træning

11 Forældrenes primære interesse barnet Forældre: Bakke barnet op i aktiviteten. Bakke barnet op i aktiviteten. Kørsel Kørsel Tilskuer Tilskuer

12 Arbejdet i klubben

13 Træneren som leder Træningsplanlægning, opstille mål og administrere planer og programmer Træningsplanlægning, opstille mål og administrere planer og programmer Udfylde skemaer, indberetninger mm Udfylde skemaer, indberetninger mm Planlægge, indbyde til og afvikle aktiviteter Planlægge, indbyde til og afvikle aktiviteter Planlægge kørsel Planlægge kørsel Indsamle informationer / beskeder Indsamle informationer / beskeder Administrere og uddele sedler Administrere og uddele sedler Kontakt til forældre Kontakt til forældre Kontakt til andre trænere og evt. andre klubber Kontakt til andre trænere og evt. andre klubber Repræsentere klubben Repræsentere klubben Opfange signaler Opfange signaler

14 Mulige forældre opgaver Organisere kørsel Organisere kørsel Instruktør-reserve Instruktør-reserve Holdleder Holdleder Fotografere / video Fotografere / video Skrive artikler Skrive artikler Arrangere og deltage i træningsweekender Arrangere og deltage i træningsweekender Udveksling med andre foreninger Udveksling med andre foreninger Arrangerer aktivitetsdage Arrangerer aktivitetsdage Arrangere stævner Arrangere stævner Finde/være nyt trænermateriale Finde/være nyt trænermateriale

15 Mere end en kørselsordning

16 DIF God opførsel for børn (op til 15 år) Gør altid dit bedste! Gør altid dit bedste! Overhold idrættens regler og normerne for fair play i din idrætsgren. Overhold idrættens regler og normerne for fair play i din idrætsgren. Deltag i idræt for din fornøjelses skyld, ikke fordi du skal behage dine forældre eller trænere! Deltag i idræt for din fornøjelses skyld, ikke fordi du skal behage dine forældre eller trænere! Vis respekt over for alle udøvere, både medspillere og konkurrenter! Vis respekt over for alle udøvere, både medspillere og konkurrenter! Lad være med at diskutere med dommere eller andre officials! Lad være med at diskutere med dommere eller andre officials! Vis respekt og være åben og ærlig i forhold til de trænere og ledere, som har ansvaret for dig! Vis respekt og være åben og ærlig i forhold til de trænere og ledere, som har ansvaret for dig! Undlad hånende eller nedladende tilråb til eller udtagelser om medspillere og konkurrenter, dommere, andre officials, trænere eller ledere! Undlad hånende eller nedladende tilråb til eller udtagelser om medspillere og konkurrenter, dommere, andre officials, trænere eller ledere! Opfør dig over for andre, som du selv gerne vil have, at de opfører sig over for dig! Opfør dig over for andre, som du selv gerne vil have, at de opfører sig over for dig!

17 DIF God opførsel for forældre Husk, at dit barn deltager for at glæde sig selv og ikke dig Husk, at dit barn deltager for at glæde sig selv og ikke dig Tilskynd kun dit barn til at deltage, tving det ikke. Tilskynd kun dit barn til at deltage, tving det ikke. Tilskynd dit barn til at spille eller udøve sin idræt efter reglerne og til at løse konflikter uden fjendtlighed eller vold. Tilskynd dit barn til at spille eller udøve sin idræt efter reglerne og til at løse konflikter uden fjendtlighed eller vold. Støt og opmunter alle børn og unge i træning og konkurrence – ikke bare dine egne. Støt og opmunter alle børn og unge i træning og konkurrence – ikke bare dine egne. Vær positiv både i modgang og medgang! Vær positiv både i modgang og medgang! Latterliggør aldrig et barn og råb ikke ad det, hvis det har begået en fejl! Latterliggør aldrig et barn og råb ikke ad det, hvis det har begået en fejl! Husk, at børn og unge lærer bedst med/gennem eksempler. Værdsæt altid godt spil og gode præsentationer fra alle børn og unge. Husk, at børn og unge lærer bedst med/gennem eksempler. Værdsæt altid godt spil og gode præsentationer fra alle børn og unge. Respekter dommerens og officials afgørelser og lær børn og unge at gøre det samme! Respekter dommerens og officials afgørelser og lær børn og unge at gøre det samme! Værdsæt frivillige trænere, ledere og officials. Uden dem kunne dit barn ikke deltage i nogen kamp/konkurrence! Værdsæt frivillige trænere, ledere og officials. Uden dem kunne dit barn ikke deltage i nogen kamp/konkurrence! Respekter ethvert barns rettigheder og værdighed – uafhængigt af køn, race, etnisk og religiøst tilhørsforhold! Respekter ethvert barns rettigheder og værdighed – uafhængigt af køn, race, etnisk og religiøst tilhørsforhold!

18 DE 10 FORÆLDREBUD


Download ppt "Forældre involvering Kørselsordning eller mere? Sisu/MBK."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google